در حال بارگذاری ...
احمد جولایی اعلام کرد

810 اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ‌و سنتی رسید

احمد جولایی در نشست خبری بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ‌و سنتی که صبح امروز در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد، از ارسال ۸۱۰ اثر به این رویداد هنری خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی ‌و سنتی با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، احمد جولایی، دبیر این دوره از رویداد و هنرمندان و اصحاب رسانه صبح امروز، دوشنبه سوم مهر در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی مرزبان، هنرمند پیشکسوت تئاتر و عضو هیئت انتخاب آثار صحنه‌ای این رویداد گفت: «من کارم را از شهرستان شروع کردم، هر وقت کاری مربوط به شهرستان باشد، با عشق دنبال آن کار می‌دوم.»

او ادامه داد: «خوشحالم که این جشنواره به نتیجه رسیده و امیدوارم همان‌طور که امسال اجراها و بخش‌های مختلف این رویداد در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، این روند ادامه پیدا کند و بیشتر به عزیزان شهرستان بها بدهیم.»

سپس کاظم نظری با تشکر از تمامی عوامل اجرایی و همچنین مدیران کل‌ ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استانی که میزبان جشنواره هستند، گفت: «امسال با هدف پررونق شدن هنرهای نمایشی جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در استان‌ها برگزار می‌شود و امیدواریم این روند تأثیرگذار بوده و تداوم داشته باشد.»

احمد جولایی، دبیر این رویداد دیگر سخنران نشست بود.

او گفت: «آغاز به کار جشنواره از امروز سوم مهر هم‌زمان با آغاز ولایت امام زمان (ع) خواهد بود و در سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) در روز سه‌شنبه یازدهم مهر در استان گلستان به پایان خواهد رسید.»

او با تأکید بر شعار این دوره از جشنواره که «آیین، سنت، سرمایه ملی» است، ادامه داد: «شاید این شعار در ابتدا ساده باشد اما باید به این موضوع توجه داشت که نمایش امری قدیم و فاقد تاریخ است که با تکرار به سنت تبدیل خواهد شد.»

دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی توضیح داد: «برای برگزاری جشنواره آیینی ‌و سنتی ۲۴ ماه زمان وجود دارد که من تنها هشت ماه و درواقع یک‌سوم این فرصت را برای برنامه‌ریزی در اختیار داشتم. ما فراخوان را در هفتم‌ فروردین اعلام کردیم و خوشبختانه حدود ۸۱۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.»

او افزود: «ما با توجه به اینکه آیین‌‌ها و سنت ما از دل شهرها و استان‌های کشور بیرون آمده‌اند، سعی کردیم تا هر آیین را به استان خود بازگردانیم.»

جولایی در ادامه سخنانش به تشریح کلی آیین‌ها پرداخت و دستاوردهای این دوره از جشنواره را این‌چنین معرفی کرد: «برای اولین بار تعزیه‌خوانان زن در تکایای تفرش حضور خواهند داشت. مهمانان خارجی به جای تمرکز در پایتخت به استان‌های بجنورد و گلستان خواهند رفت. همچنین از دیگر دستاوردهای این دوره مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و قبول مسئولیت قائم‌مقامی جشنواره توسط چهار مدیرکل استان‌های شرکت‌کننده است.»

او در پایان سخنانش به نامه‌نگاری و مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی برای مشارکت در برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، اشاره کرد و گفت: «متأسفانه با وجود نامه‌نگاری و نشست‌هایی که با مدیران و مسئولان میراث فرهنگی داشتیم، تلاش‌های ما بی‌نتیجه ماند.»

دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بابت بودجه این رویداد هنری هم توضیحی نداد.

سمینارها

در ادامه نرگس یزدی، دبیر بخش سمینار جشنواره با اشاره به اینکه این دوره سمینار به‌صورت متفاوت برگزار خواهد شد، گفت: «ما از زمان انتشار فراخوان سعی کردیم از رویکردهای رایج و کلیشه‌ای عبور کنیم و سمینارها را با محورها و پرسش‌های متفاوت برگزار کنیم. امیدواریم که مجموعه مقالات چاپ شود و بتوانیم منبع ارزشمندی به جا بگذاریم.»

مدیر انتشارات نمایش ادامه داد: «نزدیک به ۷۰ مقاله به دست ما رسید. بخش مهم و بین‌المللی این سمینارها اهمیت دادن به گفت‌وگوی جهانی بود تا تبادل‌نظر شکل بگیرد، به همین دلیل به سراغ مطرح‌ترین نظریه‌پردازان همچون ریچارد شکنر، ماروین کارلسن، مایکل چمرز، ولادیمیر استانیفسکی، بهارات گوپت و... رفتیم.»

بین‌الملل

مژگان وکیلی، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز در این نشست گفت: «جشنواره نمایش‌های آیینی ‌و سنتی در دو دوره قبل به‌صورت ملی برگزار شد و این بار با حمایت مدیرکل هنرهای نمایشی مجدداً به‌صورت بین‌المللی میزبان هنرمندان است.»

او ادامه داد: «از زمان انتصاب دبیر، بلافاصله انتشار فراخوان جشنواره در سطح بین‌الملل آغاز شد و بعد از فعالیت‌های چندماهه ۴۰ اثر به ما رسید که با توجه به اولویت هفت اثر در بخش اول پذیرفته شدند.»

وکیلی افزود: «با توجه به شرایط زمانی درنهایت ۳ نمایش را برای حضور در جشنواره دعوت کردیم. نمایش «کارنیوال» از ارمنستان در بجنورد اجرا خواهد داشت. نمایش «اپرای پکن» از کشور چین و نمایشی از تاجیکستان هم در گرگان اجرا خواهند شد.»

نماینده شورای انقلاب فرهنگی دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه نمایش‌های آیینی تبلور فرهنگ عمومی است، گفت: «ما 50 اثر دریافت کردیم و با توجه به اولویت‌های محتوایی 4 اثر انتخاب شد که از این میان یک اثر برتر و سه اثر شایسته تقدیر خواهند بود.»

رادیو تئاتر

علی بهرامی، دبیر بخش رادیوتئاتر بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در ادامه گفت: «این دوره اولین باری است که بخش رادیوتئاتر در جشنواره آیینی ‌و سنتی حضور دارد. این بخش از امروز (سوم مهر) به مدت چهار روز با شش اثر در ساعت‌های ۱۴ و ۱۶ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.»

دبیر بخش رادیوتئاتر بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، ایوب آقاخانی، امین رهبر و محسن سوهانی را داوران این بخش از رویداد معرفی کرد.

بهرامی در پایان گفت: «در بخش رادیوتئاتر یک اثر برگزیده و یک تقدیر خواهیم داشت و اختتامیه در ۱۱ مهر در گرگان برگزار می‌شود. گفتنی است که نمایش برگزیده این بخش بدون سیر مراتب در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر حضور خواهد داشت.»

کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، احمد جولایی (دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور)، حسن رونده (مسئول هماهنگی امور استان‌های کشور)، مژگان وکیلی (مدیر بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی)، نرگس یزدی (مدیر انتشارات نمایش)، مهدی حاجیان (مدیر دبیرخانه جشنواره‌ها)، هوشنگ جاوید، ابوالفضل ورمزیار و علیرضا حنیفی ازجمله حاضران این نشست بودند.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران