در حال بارگذاری ...

آروند دشت‌آرای: آتیلا پسیانی، پدر تئاتری من بود

آروند دشت‌آرای از آتیلا پسیانی به عنوان پدر تئاتری خود یاد کرد و رشد و فعالیت کارگردان‌های هم‌نسلش را مدیون جریان‌سازی و حمایت‌های این چهره فقید تئاتر ایران دانست.

به گزارش ایران تئاتر، عصر روز دوشنبه ۱۷ مهر، سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، پذیرای یاد و خاطره هنرمندی شد که بارها و بارها میزبان آثار و نقش‌آفرینی‌های او بود و همچنان هم به واسطه میراث تئاتری به جای مانده‌اش، هست و خواهد بود.

عصر ۱۷ مهر، «پدر» به کارگردانی آروند دشت‌آرای با ادای دین به آتیلا پسیانی از چهره‌های مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران روی صحنه رفت.

دشت‌آرای که سال‌های متمادی تجربه دوستی و همکاری با آتیلا پسیانی را داشته است، با تأثر روی صحنه حضور پیدا کرد و از چهره‌ای نام برد که زندگی تئاتری و حرفه‌ای‌ او و بسیاری از کارگردان‌های هم‌نسلش را دگرگون کرد.

او در جمع مخاطبانی که در سالن اصلی تئاتر شهر حضور پیدا کرده بودند، یادآور شد: «ما یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون را از دست دادیم. آتیلا پسیانی، یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های تئاتر کشور ما بود.»

دشت‌آرای با بیان اینکه آتیلا پسیانی، پدر تئاتری او بوده است، تأکید کرد: «چیزهایی که در تئاتر آموختم، این‌که توانستم در تئاتر رشد کنم، توانستم دیده شوم و توانستم ادامه دهم، همه را مدیون آتیلا پسیانی هستم. من و تمام هم‌نسلان من و کارگردان‌های جوان تئاتر به واسطه آتیلا پسیانی بود که توانستند قد علم کنند و جریان نوینی از تئاتر را در ایران پایه‌گذاری کنند.»

کارگردان نمایش «باغبان مرگ» که آتیلا پسیانی یکی از نقش‌آفرینی‌های به یادماندنی خود بر صحنه تئاتر را در آن ایفا کرد، افزود: «ما همگی از فقدان آتیلا غمگین هستیم اما همان‌طور که خودش همیشه می‌گفت، آتیلا هرگز نمی‌میرد زیرا اندیشه‌اش زنده خواهد بود.»

او با بیان اینکه آتیلا پدر خیلی از هنرمندان جوان بود، افزود: «به همین دلیل نمایش «پدر» با افتخار به آتیلا پسیانی تقدیم می‌شود.»

در ادامه، آروند دشت‌آرای از مخاطبان حاضر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر خواست تا به احترام آتیلا پسیانی بایستند و یک دقیقه سکوت کنند.

طبق تصمیم گروه نمایش «پدر»، قرار است هر شب پیش از اجرای نمایش، مراسم یادبود کوتاهی برای آتیلا پسیانی با حضور هنرمندان و دوستان او برگزار و یاد و خاطره این چهره تئاتر ایران گرامی داشته شود.

عکس: کیارش مسیبی




مطالب مرتبط

آروند دشت‌آرای مطرح کرد

«آواز عاشقانه دختر دیوانه»؛ زیستن در جهانی که بَزک شده است
آروند دشت‌آرای مطرح کرد

«آواز عاشقانه دختر دیوانه»؛ زیستن در جهانی که بَزک شده است

آروند دشت‌آرای، کارگردان نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» با بیان این‌که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که همه چیز در آن بَزک می‌شود، گفت این نمایش شبیه وسو‌سه‌ای است که ما در جریان روزمرگی جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، به تعبیری وسوسه امروزین و بَزک‌گونِ بیشتر ...

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نظرات کاربران