در حال بارگذاری ...
جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است

جواد انصافی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت نمایش‌های سنتی، پیشنهاد می‌کند هنرمندان استانی، آثاری با موضوع آداب و آیین‌های بومی خود تولید کنند و آن‌ها را به جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای کشور بیاورند.

به گزارش ایران تئاتر؛ میترا رضائی، بیست‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور، در سومین گام خود، در شهر سمنان با عنوان جشنواره منطقه‌ای راه ابریشم، از 13 تا 17 دی با حضور هنرمندان هشت استان در حال برگزاری است.

با جواد انصافی، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر، درباره اهمیت جشنواره‌‌های منطقه‌ای و بایدها و نبایدهایش گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

جواد انصافی با اشاره به این که جشنواره تئاتر منطقه‌ای از ابتدا نیاز و مطالبه هنرمندان استانی بوده است، از احیا مجدد این رویداد هنری ابراز خرسندی کرد و گفت: «جشنواره‌های تئاتر همیشه از نظر من خوب است و جشنواره منطقه‌ای هم از دیدگاه من یک رویداد مثبت است که موقعیتی فراهم می‌کند تا تعدادی از هنرمند تئاتری سراسر کشور دور هم جمع شوند، نظریات یکدیگر را درباره تئاتر بفهمند، کارهای استان‌های دیگر را ببینند و از نوع فعالیت‌های یکدیگر با خبر شوند.»

او افزود: «یادمان نرود ویژگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای این است که همه هنرمندان در یک زمان ثابت مثلا یک هفته‌ای دور هم باشند، با هم نمایش ببینند و بحث و تبادل نظر کنند؛ چون در غیر این صورت اهداف جشنواره محقق نمی‌شود.»

انصافی، همدلی و همراهی را از دیگر نکات مثبت این رویداد دانست و توضیح داد: «در جریان این جشنواره‌ها، هنرمندان حتی می‌توانند در جریان مشکلات و معظلات اجتماعی یکدیگر قرار بگیرند. در جوانی ما هم چنین جشنواره‌هایی بود و به عنوان مثال می‌دیدیم یزد و کرمان آثارشان در مورد کمبود آب است ولی گیلان کمبود آب ندارد.»

این فعال هنرهای نمایشی آیینی سنتی گفت: «هنرمندان استان می‌توانند آثاری با موضوع  آداب و آیین‌های خود تولید کنند و به جشنواره‌های منطقه‌ای بیاورند. نمایش‌های آیینی علاوه بر اینکه فرهنگ مردمان یک منطقه را نشان می‌دهند، پشتوانه‌های غنی فرهنگی و فکری هم دارند. همان سال‌ها از بوشهر نمایشی به جشنواره آمده بود به نام «قلندر خونه» که نوعی عزاداری بوشهری را با تنظیمی زیبا نشان می‌داد، جذابیت بصری و نمایشی بسیار خوبی داشت و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت.»

او اضافه شدن بخش خیابانی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای امسال را موجب رونق جشنواره دانست و گفت: «همیشه اجراهای خیابانی، جذب مردمی بیشتری دارند چون در سطح شهر، خیابان‌ها و مکان‌های پر جمعیت اجرا می‌کنند و ارتباط مردمی بهتری می‌گیرند.»

این مدرس تئاتر با اشاره به لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ادامه داد: «من سابقه برگزاری کارگاه‌های آموزشی سیاه‌بازی و دیگر نمایش‌های سنتی را دارم که تا امروز صرفا در جشنواره‌های آیینی و سنتی برگزار شده‌است، در حالی که می‌تواند در آوردگاهی چون جشنواره تئاتر منطقه‌ای هم برگزار شود تا علاقه‌مندان بیشتری بتوانند استفاده کنند.»

جواد انصافی در پایان گفت: «کمبود بودجه در این جشنواره‌ها حرف اول را می‌زند و باعث می‌شود هنرمندان در تعداد نفرات و شیوه اجرا و دکور محدود شوند. امیدوارم شرایطی محیا شود تا هنرمندان استانی بتوانند بدون دغدغه تمام توانایی خود را روی صحنه نشان دهند.»

بیست‌و‌هشتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور، دی 1402، در استان فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) برگزار می‌شود.

برگزیدگان این رویداد هنری‌، به چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر  فجر راه پیدا خواهند کرد.

 




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

استقبال گرم مخاطبان از 22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره 42

سفر پرتماشاگر «لیلی و مجنون» به تهران
استقبال گرم مخاطبان از 22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره 42

سفر پرتماشاگر «لیلی و مجنون» به تهران

22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز یکشنبه هشتم بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در میان استقبال خوب مخاطبان در تالارهای نمایش اجرا شدند. 

|

بهرام ابراهیمی، عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر:

تئاتر تلویزیونی، مظلوم واقع شده است
بهرام ابراهیمی، عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر:

تئاتر تلویزیونی، مظلوم واقع شده است

بهرام ابراهیمی، یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، باور دارد با بی‌توجهی صدا و سیما، چندسالی است تله‌تئاتر ایران، مظلوم واقع شده است.

|

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم
گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

نظرات کاربران