در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر

هانیه پیرامی: «رنا»، مظلومیت مردم غزه را به تصویر کشیده است

هانیه پیرامی، کارگردان نمایش رادیویی «رنا»، این اثر را در راستای به تصویر کشیدن مظلومیت مردم غزه و فلسطین دانست که بر بستر ماجراهای زندگی محمود درویش، روایت می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین، بخش رادیو تئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از 27 دی، به مدت چهار روز، میزبان 11 اثر از سراسر کشور خواهد بود که در سالن سایه و تالار مشاهیر تئاتر شهر اجرا خواهند شد.

نمایش «رنا» به نویسندگی منصوره عسگری دشت‌بیاض و کارگردانی هانیه پیرامی از خراسان جنوبی، یکی از آثار راه‌یافته به این بخش است. 

هانیه پیرامی، با بیان اینکه نمایش «رنا» بر بستر ماجراهای زندگی محمود درویش، شاعر مقاومت فلسطین روایت می‌شود، گفت: «این شاعر بنام ابتدا با یک دختر یهودی عرب به نام «ریتا» ازدواج می‌کند که چندی بعد، به‌واسطه پیوستن ریتا به ارتش اسرائیل این رابطه به پایان می‌رسد؛ همان زمانی که این هنرمند بزرگ، شعر معروف «ریتا و تفنگ» را می‌سراید.»

او ادامه داد: «هدف‌مان از روایت داستان زندگی محمود درویش این بود، تا این روزها که غزه زیر بمباران های وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار دارد، سهم کوچکی در نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین داشته باشیم و حداقل جوان‌ها بدانند که چگونه آن‌ها از سرزمین‌شان بیرون رانده شدند.»

این کارگردان با بیان اینکه «رنا» در روز جمعه 29 دی، ساعت 16 در سالن سایه تئاتر شهر برای علاقه‌مندان اجرا خواهد شد، افزود: «با توجه به اینکه رادیو تئاتر، مدیومی مابین رادیو و تئاتر است، ضروری است تا المان‌های تئاتر در آن رعایت شود که مهم‌ترین آن، مالکیت میکروفون است، درصورتی‌که در تئاتر صحنه‌ای این مسئله و نیاز به چشم نمی‌خورد.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

نظرات کاربران