در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

مهتاب نفیسی: امیدوارم زمینه فعالیت هنرمندان توان‌یاب بیشتر شود

کارگردان نمایش«مغازه شماره ۱۳» می‌گوید امیدوارم با برگزاری بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر، درها روی افراد توان‌یاب، دارای معلولیت و افراد کم‌توان باز شود تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «مغازه شماره 13» به کارگردانی مهتاب نفیسی از اصفهان در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و امروز 3 بهمن 1402 در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.

مهتاب نفیسی کارگردان نمایش «مغازه شماره 13» درباره داستان و ایده شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: «داستان برگرفته‌شده از رمان «مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی است که آن را بازنویسی و آن را به حال و هوا و فضای ایران نزدیک کردیم تا برای خودمان و مخاطب قابل لمس باشد.»

او ادامه داد: «داستان درباره سه خواهر است که صاحب مغازه‌ای هستند که در آن وسایل خودکشی فروخته می‌شود و مراجعه‌کنندگانی را که خواهان خودکشی هستند نیز ترغیب به این کار می‌کنند؛ اما در ادامه دختری وارد مغازه می‌شود که فضا و نظر خواهران را تغییر می‌دهد. به نظرم این داستان بسیار شبیه به شرایط امروز جامعه ماست. از آنجایی که در جامعه امروز به امید بسیار نیاز است، فکر می‌کنم این داستان هم متناسب با این حال و هواست.»

این کارگردان جوان که در بخش فراگیر جشنواره حضور دارد، درباره گروه بازیگران خود گفت: «این نمایش هفت بازیگر دارد و ما چیزی در حدود یک سال تمرین کردیم. بازیگران نمایش اغلب سالمند هستند و تنها یک بازیگر معلول داریم. این افراد به‌خصوص توان‌یابان در جامعه چندان دیده نمی‌شوند و این فرصتی که در جشنواره تئاتر فجر فراهم شد، به نظرم بسیار فرصت خوبی است تا سالمندان و معلولان بتوانند کنار افراد دیگر جامعه توانمندی‌های خود را بروز دهند و به نمایش بگذارند. از سوی دیگر تلاش ما را بیشتر می‌کند تا حرفه‌ای‌تر عمل کنیم و بتوانیم همانند یک فرد عادی در این فضا کار و فعالیت داشته باشیم.»

نفیسی افزود: «امیدوارم این اتفاقی که با همکاری سازمان بهزیستی افتاده است، درهایی را باز کند تا ما بیشتر در جامعه دیده شویم و راه‌ها برای افراد توان‌یاب و کم‌توان و سالمند باز شوند. ما به عنوان هنرمندان معلول و سالمند برای‌مان خیلی سخت است که بتوانیم سالن بگیریم، در حالی که کارمان در سطح منطقه پذیرفته شده و جوایزی را از آن خود کرده است. خود من در شهر اصفهان در نهایت مجبور شدم سالن خصوصی بگیرم تا اجرای عموم داشته باشم. درخواست‌مان از مسئولان این است حداقل کاری را که در جشنواره دیده می‌شود و جایزه دریافت می‌کند، ببینند و حمایت کنند و از میزان سختگیری‌ها بکاهند و اجازه دهند ما هم آثارمان را در سطح شهر به نمایش بگذاریم تا مخاطب با توانمندی‌های ما نیز آشنا شود.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مصطفی محمدی‌دوست: «کَل»، نقدی بر شکار است

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کَل» می‌گوید نمایش او، هشداری برای کشتن است، چراکه کشتن، کشتن می‌آورد و حرف این نمایش، درواقع نقدی است بر شکار.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

نظرات کاربران