در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی تعمیم داده شود اما کتمان می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، «هیدن» به نویسندگی ریحانه رضی و کوروش شاهونه و کارگردانی کوروش شاهونه از تهران، یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است.

این نمایش روز چهار‌شنبه، یازدهم بهمن‌ماه در دو نوبت 16:30 و 18:30 در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان «هیدن» با بازی حمید رحیمی در نقش «میت» و ریحانه رضی در نقش «ژان» آمده است: «انسان‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند، نابینا هستند.» اما نگاهی کمی جزئی‌نگر‌تر به نقدهای نوشته شده بر این اثر نمایشی که پیش از این دو نوبت اجرای عمومی را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر و تئاتر خصوصی هامون پشت سر گذاشته است، نشان‌مان می‌دهد میت، چشمِ ژان، همسر نابینایش است. به‌جای او می‌بیند و گاهی حتی به‌جای او زندگی می‌کند و ما از لحظه‌ای به اجرا می‌پیوندیم که او دست به خیانت زده است.

کوروش شاهونه در مورد شیوه اجرایی این اثر گفت: «نمایش «هیدن» بر پایه شیوه کارگردانی مولتی‌مدیا شکل گرفته است. مولتی‌مدیا همان تئاتر چندرسانه‌ای است که به واسطه مانیتور، ویدئوپروجکشن، عکس و... شکل می‌گیرد. «هیدن» بر اساس طرح اولیه من و با نگارش مشترک متن توسط من و همسرم، ریحانه رضی که بازیگر این نمایش هم هست بعد از پروسه یک ساله تمرین روی صحنه رفت و ما توانستیم ۸۵ نوبت اجرا در تئاتر شهر و ۸۵ نوبت اجرا در سالن هامون را تجربه کنیم. ما با لطف و استقبال مخاطبان تئاتر، شش ماه روی صحنه ماندیم. این استقبال موجب شد که به ادامه اجراهای عمومی پس از اجرا در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر هم بیندیشیم.»

شاهونه همچنین با بیان اینکه شیوه اجرایی «هیدن» به واسطه طراحی‌هایش، پست‌مدرن است، افزود: «بازی‌ بازیگران‌ ما بر پایه جهانی است که توسط آمبیانس صحنه ساخته می‌شود. «هیدن» در اصل بر پایه اندیشه همان چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌توان به کل روابط جوامع انسانی تعمیم‌ا‌ش داد و کتمان می‌شود. این، برای من مسئله‌ای بسیار بااهمیت است؛ چراکه علاقه‌مندم اگر می‌خواهم هر نمایشی را مشترکا به همراه ریحانه رضی تولید کنم آن نمایش بر پایه اندیشه‌ای باشد که مسئله تماشاگران‌مان هم هست. با تمام احترامی که برای اساتید بزرگ حوزه ادبیات و نمایش قائلم معتقدم ما اگر خوانشی نو از به عنوان مثال شکسپیر، چخوف و... ارائه ندهیم روی صحنه بردن‌شان الزامی ندارد چون می‌دانم تماشایش برای مخاطب هم لزومی ندارد.»

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «هیدن» نیز یکی از آثار حاضر در آن است شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند

نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر

«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، به‌صورت برخط، شامگاه سه‌شنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ما هم مردمی بودیم» مطرح کرد

اثرات تنگی معاش و نشانه‌هایی از شهر کوهدشت در «ما هم مردمی بودیم»
احسان ملکی، کارگردان نمایش «ما هم مردمی بودیم» مطرح کرد

اثرات تنگی معاش و نشانه‌هایی از شهر کوهدشت در «ما هم مردمی بودیم»

احسان ملکی، کارگردن نمایش «ما هم مردمی بودیم» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود، این اثر را نمایشی در مورد اثرات فردی و اجتماعی فقر، تنگی معاش و تنگدستی می‌داند، ضمن اینکه نشانه‌هایی از زادگاه او، کوهدشت نیز در آن قابل ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

نظرات کاربران