در حال بارگذاری ...
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری بخش هنرهای نمایشی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، صبح روز دوشنبه شانزدهم بهمن در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، فرهاد قائمیان (مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا)، اتابک نادری (دبیر جشنواره تئاتر رضوی) و علی محمدرادمنش (دبیر جشنواره خیابانی تئاتر رضوی)، سیدجواد رفاهی (مشاور راهبردی مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) و سعید زمانی معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد ازجمله حاضران در این رویداد بودند.

در آغاز این نشست، پوسترهای هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی و سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با طرح‌هایی از حجت مجرد رونمایی شدند.

آرزوی بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر رضوی 

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، در بخشی از این مراسم گفت: «امیدوارم این جشنواره فرهنگ رضوی را به شکلی مؤثرتر و غنی‌تر به مخاطبان معرفی کنیم. امام رضا(ع) مورداحترام همه ایرانی‌‌هاست. این امام رئوف، کرامات و آدابی دارد که هنرمندان می‌توانند آنها را به بهترین شکل ارائه بدهند.»

او ادامه داد: «امیدواریم به زودی، امکان برگزاری بخش بین‌المللی این جشنواره با حضور هنرمندان کشورهای مسلمان و همسایه فراهم شود و البته دیگر ملت‌های جهان هم بتوانند در این بخش قرار بگیرند.»

پول امام رضا(ع) به هنرمندان می‌رسد 

سپس، اتابک نادری، دبیر جشنواره تئاتر رضوی درباره این رویداد گفت: «ما تلاش کردیم تا در این دوره، هنرمندان را از فضای هیجانی و جایزه گرفتن و رقابت دور کنیم. چراکه این نوع نگاه زودگذر و دم‌دستی است.»

او ادامه داد: «ما تئاتر را به‌صرف تئاتر و ارائه به مردم کار می‌کنیم. در شکل‌های کلیشه‌ای، هزینه‌هایی هست که به اسم تئاتر اما جای دیگری صرف می‌شود اما در این رویداد تلاش کردیم هزینه‌ها را برای سرفصل تولیدات قرار دهیم. براین اساس کیفیت آثار موردتوجه قرار می‌گیرد و به‌نوعی پول امام رضا(ع) به دست هنرمند خواهد رسید.»

این هنرمند توضیح داد: «با توافق‌های انجام‌شده، داوری را برداشتیم. هر ۱۵ کاری که درنهایت انتخاب شوند، منتخب ما هستند و تندیس این دوره را دریافت خواهند کرد.»

لزوم جریان‌سازی تئاتر رضوی 

نادری با اشاره به لزوم جریان‌سازی درست تئاتر رضوی تأکید کرد: «ما نگاه متفاوت‌تری تعریف کردیم تا محتواهایی فارغ از کلیشه‌هایی چون نذر و نیاز در تئاتر رضوی داشته باشیم. هر اثری که بر مبنای باورهای دینی ما و اخلاق انسانی، خودباوری و زندگی سالم که پیام ائمه بوده است، تولید شود، از آثار رضوی خواهد بود.»

او ادامه داد: «برای ما مخاطب‌شناسی مهم است چراکه ما این آثار را برای تأثیر در جامعه تولید می‌کنیم. برخلاف دیگر رویدادها که تعداد آثار رسیده را ملاک استقبال قرار می‌دهند. سعی کردیم حداکثر را در تولید درنظر بگیریم.»

دبیر جشنواره تئاتر رضوی گفت: «۱۵ اثر از مجموع 38 اثر برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند و به بقیه آثار مبلغی به‌عنوان حق‌الزحمه تصویربرداری و آماده‌سازی تقدیم کردیم. البته تلاش‌هایی هم انجام‌شده است تا دیگر آثار تولیدشده در استان‌های خود و با همراهی نهادها اجرا داشته باشند و به قولی بخش به‌علاوه رضوی داشته باشیم و حمایت‌های مالی و معنوی خود را از تمامی هنرمندان دریغ نکنیم.»

به گفته این هنرمند، اجراهای صحنه‌ای از پلتفرم تلویزیون تئاتر هم پخش خواهند شد. همچنین اسناد مربوط به پانزده دوره قبل جشنواره توسط رضا حسینی تدوین‌شده است که در سایت شمس توس بارگذاری خواهد شد.

تلاش می‌کنیم آثار جشنواره، در کشورهای مسلمان اجرا شوند 

اتابک نادری همچنین گفت: «در بخش بین‌الملل، صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی دستاورد بزرگ‌تری است به همین دلیل فارغ از کلیشه‌های مرسوم برای دعوت از گروه‌های نمایشی خارجی برای اجرا در این رویداد تلاش می‌کنیم تا با فراهم کردن شرایط و رایزنی‌، آثار پرمخاطب جشنواره در کشورهای مسلمان و همسایه اجرا داشته باشند.»

او ادامه داد: «جشنواره تئاتر رضوی پتانسیل خروج از کلیشه‌ها را دارد. امیدوارم سال آینده رپرتوار تئاتر حرفه‌ای راه بیفتد و گروه‌ها را در خارج از استان خود، میزبان علاقه‌مندان باشند و ما به گروه هزینه‌های تولید بپردازیم. درواقع کار دوستان در بازار مصرف قرار بگیرد و سفرهای یک‌روزه جشنواره‌ای به سفر کاری تبدیل شود.»

این کارگردان در پایان سخنانش تاکید کرد: «لازم است سلایق نذر و نیاز را هم در فرهنگ‌مان عوض کنیم. ما باید به مخاطب باور دهیم که نذر فرهنگی، اهمیتی ویژه‌ دارد و بهتر است تا اثر هنری خلق شود. جشنواره‌های امام رضا(ع) بستر مناسبی برای نذر فرهنگی است.»

تراز جهانی تئاتر رضوی 

در ادامه این نشست، علی‌محمد رادمنش، دبیر جشنواره خیابانی تئاتر رضوی توضیح داد: «تئاتر خیابانی، بخشی از یک فرآیند بزرگ تئاتر بیرونی است و آنچه در اینجا مدنظر است، مسلما شکلی از رخدادهایی است که مربوط به دین آیین و فرهنگ ما باشد. فرهنگی که برگرفته از شخصیت سیاسی، فلسفی، تاریخی و فرهنگی امام رضاست.»

این هنرمند ادامه داد: «چیزی که مهم است، اندیشه تئاتر خیابانی است، اینکه این اندیشه دغدغه مخاطب باشد.»

دبیر بخش خیابانی تئاتر رضوی افزود: «ما از مهرماه 1402 درگیر بودیم تا هنرمندان براساس فراخوان، حداکثر تفکر و تعمق را به کار بگیرند و طرح و ایده‌هایی ارسال کنند که مربوط به امام رضا باشد. تئاتر به فضائل اخلاقی انسان می‌پردازد و مهم‌ترین متون جهان نیز دراین‌باره نوشته‌شده‌اند. با این نگاه، تئاتر رضوی فاصله‌ای ندارد تا با نگاه جهانی دیده شود.»

او گفت: «فراخوان از مهرماه به تمام افراد فعال این حوزه ارسال شد و ۱۶۹ طرح به دبیرخانه رسید. ۲۴ طرح توسط هیئت‌داوران، شامل فرهاد مهندس‌پور، رحمت امینی و مهدی صالحیار برای تولید انتخاب شدند. ازآنجاکه استعدادهای جوان و سوابق گروه در فراخوان مهم بود؛ گروه‌هایی هم که نگاه داوران به آن‌ها مثبت بود، به این تعداد اضافه شدند و تعداد آثار به 40 اثر رسید.»

رادمنش افزود: «هنرمندانی که در بخش اول انتخاب شدند، تا ۱۵ اسفند فیلم آثارشان ارسال می‌شود و سه داور جدید، ۱۲ اثر را برای بخش نهایی انتخاب می‌کنند. این عزیزان ابتدا در استان خود و سپس دیگر استان‌ها اجرا خواهند داشت. هر 12 اثر، برگزیده ما خواهند بود.»

جریان فرهنگی از عید فطر تا تولد امام رضا (ع)

سیدجواد رفاهی، مشاور راهبردی مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) نیز در ادامه این نشست گفت: «ما در سال گذشته به نتیجه رسیدیم مردم از جشنواره‌ها بهره نمی‌برند و این رویدادها درون‌گروهی انجام می‌شود. به همین دلیل سعی کردیم هزینه را به خود هنرمندان بپردازیم تا در استان خود اجرا کنند. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجراها با دادن سالن پای‌کار بیایند و شهرداری هم با تبلیغات همراه باشد تا جریان فرهنگی از عید فطر تا تولد امام رضا شکل بگیرد.»

او ادامه داد: «در مورد تئاتر کودک و نوجوان رضوی، ۱۲۲ گروه شرکت‌کننده داشتیم که ۱۵ گروه انتخاب شدند و درنهایت ۸ گروه نهایی خواهند شد.»

جشنواره تئاتر معین‌الضعفا

سعید زمانی، معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد امام رضا (ع) هم در ادامه گفت: «همه دبیران ما توجه دارند که شعار محوری این دوره، لقب معین‌الضعفایی امام رضا (ع) است و در نظام موضوعی به این موردتوجه شده است.»

او ادامه داد: «جشنواره هنرهای نمایشی رضوی امروز در دو عرصه مخاطب و اقبال عموم و همچنین سطح کیفی آثار به حدی رسیده است که با همکاری دبیرخانه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد اجرای دو اثر برگزیده دوره قبل رضوی بودیم.»

معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد امام رضا (ع) توضیح داد: «موضوعات را به‌طور ویژه از گنبد و گلدسته و نذر و شفا خارج کردیم و به سیره اخلاقی و اجتماعی امام رضا (ع) توجه جدی داریم.»

این مدیر هنری افزود: «امسال ما رکورددار استقبال مخاطبان در ارسال نمایشنامه و طرح و ایده بودیم و قریب به ۵۰۰ متن دریافت کردیم.»

فرهاد قائمیان، در پایان این مراسم، درباره بین‌المللی شدن جشنواره رضوی، به طور کوتاه گفت: «سعی داریم از سال آینده با حضور همین دبیران، بخش‌های مختلف جشنواره به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنند.»




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران