در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با پژوهشگر و هنرمند حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

پروفسور نیکولای ناموف: استقبال مردم ایران از تئاتر شگفت انگیز است

پروفسور نیکولای ناموف مدرس، پژوهشگر و هنرمند تئاتر از کشور روسیه می‌گوید استقبال مردم ایران از اجرای کشور روسیه من را در حیرت فرو برد چون دیدم چقدر مردم به سالن آمده‌اند و با اینکه فرهنگ‌ها متفاوت است چقدر خوب توانستند ارتباط برقرار کنند.

به گزارش ایران تئاتر، مسترکلاس «کارگردانی متون کودک و نوجوان با رویکرد داستان‌های فانتزی» با حضور و تدریس پروفسور نیکولای ناموف از کشور روسیه در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات اردکان برگزار شد.

این هنرمند و مدرس روسی در گفت‌وگویی از حضورش در ایران و برگزاری مسترکلاس خود گفت.

پروفسور نیکولای ناموف گفت: «ما از طرف جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان دعوتنامه دریافت کردیم و به ایران آمدیم. بسیار خوشحال هستم برای حضور در ایران، این کشور پهناور با فرهنگ غنی و برایم جالب بود که بدانم تئاتر در ایران به چه صورت به اجرا درمی‌آید.»

این هنرمند اهل روسیه ادامه داد: «من اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم و در این مدت کوتاه که در ایران بودم جز مهمان نوازی از این مردم ندیده‌ام. دوست داشتم از نزدیک با مردم ایران آشنا شوم که این دیدار در شهر تاریخی اردکان یزد در کنار هنرمندان صورت گرفت و حضور در ایران برای من تجربه جدید و خوبی بود چون دیدم که در ایران از کودکی به تماشای تئاتر می‌روند و این برای رشد و بهبود هنر نمایش خیلی مهم است.»

پروفسور نیکولای ناموف توضیح داد: «من از قبل مطالعاتی درباره ایران و فرهنگ ایرانی داشته‌ام و با شاعران ایران مانند سعدی، خیام، فردوسی و حافظ آشنایی داشتم و از آن ها اشعاری خوانده و در موردشان تحقیقات انجام داده‌ و تاحدودی با ایران آشنا شده بودم.»

او افزود: «روزی که ما به شهر اردکان یزد رسیدیم اولین کاری که در این جشنواره دیدیم نمایش «عقاب» بود که بازیگران خیلی خوبی داشت و از متدی که من در روسیه تدریس میکنم برای دانشجویان استفاده کرده بودند و خیلی توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و از بازیگر و عروسک استفاده کرده بودند.»

این مدرس و پژوهشگر پیشکسوت تئاتر روسیه درباره مسترکلاسی که در اردکان برگزار کرد نیز گفت: «در ابتدا باید بگویم خیلی برای من جذاب و دلنشین بود که داوران بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان به مستر کلاس من آمدند و به صحبت‌های من گوش دادند.»

او افزود: «سخنرانی من همانطور که می‌دانید درباره «کارگردانی تئاتر عروسکی و تفاوت‌های آن با تئاتر درام» بود که در این بین از متدهایی که در کشور روسیه در دانشگاه تدریس میکنم نیز نکاتی را به حاضران جلسه توضیح دادم.»

این هنرمند روس درپایان صحبت‌های خود گفت: «استقبال مردم ایران از اجرای کشور روسیه من را در حیرت فرو برد چون دیدم چقدر مردم به سالن آمده‌اند و با اینکه فرهنگ‌ها متفاوت است چقدر خوب توانستند ارتباط برقرار کنند.»

رضا فیاضی، قطب‌الدین صادقی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی، آزاده انصاری، (داوران بخش نوجوان جشنواره کودک و نوجوان)، داوود کیانیان، بهارک بابک، سعید زین‌العابدین و... از جمله هنرمندانی بودند که در این نشست حضور داشتند.

بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، به دبیری امیر مشهدی‌عباس، از اول تا ششم اسفند ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد درحال برگزاری است.

گفت‌وگو: علی کیهانی
عکس: سبحان جعفری




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

نظرات کاربران