در حال بارگذاری ...
مدیر دفتر آموزش‌، پژوهش و انتشارات طی یادداشتی اعلام کرد

تغییر رویکرد مجله تخصصی نمایش با توجه به نیاز جدید هنرهای نمایشی

نرگس یزدی، مدیر دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات، درباره رویکرد جدید این دفتر و انتشار شماره جدید مجله نمایش، یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نرگس یزدی، مدیر دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش و سردبیر مجله تخصصی «نمایش» درباره‏ تغییر رویکرد این مجله یادداشتی منتشر کرد.

نرگس یزدی با اشاره به اینکه از زمانی که سردبیری این مجله را بر عهده گرفته است، در انتشار مجله پیشاپیش وقفه‌‏ای حاصل‌ شده بود، گفت: «از یک‌سو به سبب اینکه مجله نمایش مهم‏‌ترین مجله تخصصی کشور در حوزه‏ نمایش است و از سوی دیگر به سبب افزایش فزاینده‏ هزینه‏‌های انتشار هرگونه نشریه، تلاش بر آن بود تا با اختیار کردن رویکردی نوین، مطالب تخصصی و کاربردی در مجله گنجانده شود تا مجله خوانده‌ شود و در بدنه تئاتر و اجرا در کشور تأثیر گذارد؛ اما با توجه به اینکه مخاطبان این مجله را دانشجویان، هنرمندان و پژوهشگران سراسر کشور تشکیل می‏‌دهند، تلاش شد ضمن تخصصی شدن مطالب، به دسترس‏‌پذیری و کاربردی بودن مطالب برای کل جامعه‏ تئاتری کشور نیز توجه شود. بر همین مبنا، در آغاز به دلیل اهمیت ویژه‏ دراماتورژی در تئاتر و اجرا، یک ویژه‌‏نامه‏ دراماتورژی با تأکید خاص بر جنبه‏‌های بینارشته‏‌ای دراماتورژی و نیز با توجه خاص به دراماتورژی در عصر دیجیتال و رسانه‏‌های نوین منتشر شد.»

او ادامه داد: «شماره بعدی مجله با هدف معرفی و تثبیت فرم کوتاه در تئاتر و اجرا با پرونده‏ ویژه‏ «نمایشنامه و فرم کوتاه» به تاریخچه، مباحث نظری و عملی فرم کوتاه و به‌طور خاص نمایشنامه‌‏های یک‌دقیقه‌ای و ده‌دقیقه‌ای پرداخت. انتشار این ویژه‌‏نامه‏‌ها با وبینارها و کارگاه آموزشی‌های تخصصی با حضور چهره‏‌های مطرح هر یک از این حوزه‌‏ها در جهان (در حوزه‏ دراماتورژی مایکل مارک چمرز، استاد دانشگاه سنتاکروز و مؤلف کتاب‏‌های متعدد در حوزه‏ دراماتورژی، در حوزه نمایشنامه‏ یک‌دقیقه‌ای (ستیو انسل، بنیانگذار فستیوال تئاتر یک‌دقیقه‌ای) و نمایشنامه‏ ده‌دقیقه‌ای (گری گریسن، مدیر پراوینس‌تاون تیتر و استاد دانشگاه نیویورک و برگزارکننده‌ فستیوال‏‌های تئاتر ده‏ دقیقه‌‏ای) همراه بود که مشارکت فعال علاقه‌‏مندان را به همراه داشت.»

این پژوهشگر و استاد دانشگاه افزود: «شماره‏ جدید این مجله نیز که در دست انتشار است در پرونده‏ ویژه خود بر «تئاتر و اجرا و محیط زیست» به دلیل اهمیت خاص این موضوع تمرکز دارد، ضمن اینکه مطالبی در حوزه هنرهای نمایشی در ایران و فضا و مکان در تئاتر و اجرا را نیز در اختیار مخاطبان قرار می‏‌دهد. همچنین در هر شماره اجراهای متعددی نیز از سوی منتقدان مجرب مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. امید است این رویکرد نوین در حال و آینده‏ تئاتر و اجرا در کشور تأثیرگذار باشد. در هر یک از این ویژه‌‏نامه‌‏ها به‌روزترین کتاب‏‌ها و مقالات در زمینه‌‏های موردنظر معرفی‌شده و مورداستفاده قرار گرفته‌اند. مجله‏ نمایش در این مسیر تاکنون از همکاری صمیمانه‏ طیف گسترده‏ای از پژوهشگران، اساتید، دانشجویان، هنرمندان و منتقدان بهره برده است و در ادامه نیز از علاقه‏‌مندان جدی به پژوهش و نگارش در حوزه‏‌های تئاتر، اجرا و نقد دعوت به همکاری می‏‌کند.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نرگس یزدی: باید پیوندی میان پژوهش و اجرا برقرار کنیم
گفت‌وگو با دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نرگس یزدی: باید پیوندی میان پژوهش و اجرا برقرار کنیم

نرگس یزدی، دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت در زمینه پژوهش ما زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایدئال رقم بزنیم که پیوندی میان پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

نظرات کاربران