در حال بارگذاری ...
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش مصنوعی صدا و تصویرش در صحنه وجود دارد.

به گزارش ایران تئاتر، امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» است که از 13 تا 29 اسفند 1402 در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه بود. این اثر نمایشی که برای کودکان و نوجوانان تولید شده است برای دور دوم اجرا از پنجم فروردین 1403 پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

امیرحسین ‌انصافی، پیمان کلانتری و جواد ‌انصافی بازیگران این نمایش هستند و سارا روستاپور (خاله سارا) نیز به‌عنوان صداپیشه در این نمایش انصافی را همراهی می‌کند.

امیرحسین انصافی کارگردان این اثر نمایشی گفت: «اجرای «هر روز نوروزه» یک کار پژوهشی، نوروزی و آیینی سنتی است که برای اینکه بتوانیم داستان عمو نوروز را به کودکان و نوجوانان نشان دهیم، آماده شده است.»

او ادامه داد: «در این نمایش پدرم استاد جواد انصافی نقش عمو نوروز را بازی می‌کند. عمو نوروز قصد دارد نماینده جدید خودش را به زمین بفرستد و او کسی نیست جز پیروز ۱۴۰۳. او تحت تعلیم معلم خود حاجی فیروز تصمیم می‌گیرد کاری را بکند تا هیچ حاجی فیروزی تا به حال انجام نداده برای همین پیش از اینکه سال جدید برسد او روی زمین می‌رود و با آیین‌های ایرانی اقوام مواجه می‌شود.»

امیرحسین انصافی توضیح داد: «اجرا در نوروز واقعا تازگی دارد و حال و هوایی بهاری همراه با مخاطبان وارد سالن می‌شود و این اجراها مانند بقیه ایام سال نیست. چون ما از آیین‌های نوروزی استفاده کردیم و به صورت پرده خوانی و نقالی به فلسفه و چیستی نوروز اشاره می‌کنیم و مباحث مختلف پیرامون نوروز از زبان انواع نوروزی‌خوانان اقوام و حاجی فیروز و عمو نوروز مطرح می‌شود.»

این هنرمند درباره بازخوردهایی که از این نمایش نوروزی داشته است گفت: «این نمایش نه تنها به بچه ها خیلی موارد زیادی را می‌آموزد بلکه به بزرگترها هم آیین‌های فراموش شده ایران را نشان می‌دهد و ما همیشه اشاره می‌کنیم که ویژگی نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی این است که مخاطبش به سن محدود نمی‌شود و می‌توانیم بگوییم از پنج تا صد و پنجاه سال مخاطب نمایش ایرانی هستند.»

انصافی از حضور پدر هنرمند خود در این اثر نمایشی نیز گفت: «حضور پدر به عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است متفاوت است. او پدربزرگ خانواده حاجی فیروزهاست که یک حالت تقدسی دارد و به عنوان بزرگ خاندان فیروز را برمی‌گزیند تا به زمین برود. نکته جالبی که در این نمایش وجود دارد این است که پدر به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد و با کمک هوش مصنوعی صدا و تصویرش در صحنه وجود دارد.»

این هنرمند نمایش‌های آیینی و سنتی که در جشنواره‌های تئاتری بسیاری حضور داشته است، در پایان صحبت‌های خود گفت: «خانواده‌ها باید از تئاتر حمایت کنند. نه به‌خاطر گرداندن چرخه‌ اقتصادی بلکه به‌دلیل تأثیری که تئاتر روی کودکان و نوجوانان می‌گذارد و تفکر، ادبیات، رفتار و کردار انسان را در طولانی مدت تغییر مثبت می‌دهد. ما برای دل مان و حال خوب مان تئاتر کار می‌کنیم.»

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

نظرات کاربران