در حال بارگذاری ...
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

به گزارش ایران‌تئاتر، کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی درباره روند انتخاب آثار این دوره از رویداد توضیح داد.

خاوری با بیان اینکه گروه‌های نمایشی هم از لحاظ محتوایی و هم تکنیکی آثار قابل توجهی را اجرا کردند، گفت: «گروه‌ها با رویکرد اجرایی مناسب، خلاقیت در طرح و ایده نمایشی و هماهنگی تمامی عناصر اجرایی نمایش، آثارشان را تولید کرده بودند. اجراها سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای اعضای هیئت انتخاب دشوار کرده بود.»

او ادامه داد: «با پیشنهاد اعضای انتخاب آثار و رایزنی و هماهنگی آن‌ها با مدیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی هنری امام رضا(ع) و همچنین دبیر اجرایی جشنواره و قول مساعدت و حمایت از گروه‌ها، دو اثر دیگر به آثار منتخب، اضافه شد که بر این اساس فهرست آثار پذیرفته‌شده به هجده اثر رسید. گروه‌های منتخب با به‌کارگیری شیوه‌های اجرایی تئاتر خیابانی در راستای توسعه مفاهیم دینی و با هدف ترویج موضوعات اخلاقی و تربیتی شامل مفاهیم فرهنگ رضوی آثار خود را تولید کرده‌اند.»

این هنرمند همچنین افزود: «یکی دو گروه، آثاری ارسال کردند که قبلا این آثار در چند جشنواره دیگر اجرا داشته است اما گروه نمایشی با بازنویسی مجدد این طرح و ایده‌ها و پرداختن به موضوعات و مفاهیم رضوی و شیوه مناسب اجرای تئاتر خیابانی آثارشان را با اهداف جشنواره تولید کرده بودند که این نمایش‌ها نیز برای اعضای هیئت انتخاب قابل توجه بود و پذیرفته شدند.» 

خاوری همچنین، حضور  و استقبال هنرمندان، نویسندگان، طراحان و کارگردانان شاخص و شناخته‌شده حوزه تئاتر خیابانی و تئاتر دینی کشور را از نکات مثبت سومین جشنواره تئاتر ملی رضوی قلمداد کرد.

او با بیان اینکه، تنوع در شیوه‌های اجرایی تئاتر خیابانی بسیار قابل ملاحظه بود، تصریح کرد: «در این دوره نمایش‌های تعزیه، شبیه‌خوانی، شورایی، پرفورمنس، عروسکی و... حضور داشتند که این تنوع گونه‌های اجرایی سطح کیفی آثار ارائه‌شده برای حضور در جشنواره را بالا برده بود.»

عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی گفت: «با توجه به اینکه جشنواره به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود، قرار است طرح و ایده‌های برتر که اعضای داوران بخش طرح و ایده در مرحله اول انتخاب کرده بودند، در قالب کتاب یا ویژه‌نامه‌ای در چهارمین جشنواره تئاتر ملی رضوی نشر و چاپ شود و در اختیار گروه‌های اجرایی قرار گیرد. همچنین، شناسایی پیشکسوتان و هنرمندان مطرح تئاتر دینی و تئاتر خیابانی کشور و حمایت ویژه برای تولید آثار نمایشی برای دوره چهارم در بخش ویژه این جشنواره در این راستا که گروه‌ها در طول سال آثارشان را تولید و اجرا کنند نیز از دیگر پیشنهادات این هنرمند عرصه تئاتر بود.»

سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی از ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت با اجرای عموم نمایش‌های عنوان‌شده در استان محل تولید برگزار خواهد شد و اختتامیه جشنواره در مشهد مقدس خواهد بود.




مطالب مرتبط

محمدعلی رادمنش خبر داد

مهلت بارگذاری فیلم آثار در جشنواره تئاتر خیابانی رضوی تا 18 اسفند تمدید شد
محمدعلی رادمنش خبر داد

مهلت بارگذاری فیلم آثار در جشنواره تئاتر خیابانی رضوی تا 18 اسفند تمدید شد

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت پانزدهم اسفند، موعد بارگذاری فیلم ۴۰ اثر پذیرفته‌ شده توسط هیئت انتخاب بود که این مهلت فقط تا پایان هجدهم این ماه تمدید شد.

|

گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند
گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند

یعقوب صباحی، بازیگر پیشکسوت تئاتر می‌گوید تماشاگران امروزِ تئاتر نمایش‌های مینی‌مال، موجز و گویا را برای به تماشا نشستن انتخاب می‌کنند.

|

نظرات کاربران