آرمان شهبازی کارگردان نمایش «کافه مَک اَدَم»:
محمود استادمحمد به زیبایی قصه مهاجرت و تنهایی را بیان کرده است

آرمان شهبازی کارگردان نمایش «کافه مَک اَدَم» گفت این نمایشنامه قصهای از مهاجرت و تنهایی آدمها است که استاد محمود استادمحمد به زیبایی و شیوایی تمام به این موضوع پرداخته و نمیشد این نمایشنامه را ندیده گرفت.
به گزارش ایرانتئاتر، آرمان شهبازی، دراماتورژ و کارگردان نمایش «کافه مَک اَدَم» به نویسندگی محمود استادمحمد که این روزها در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه است، از روند تمرین تا چالشهای مسیر تولید و اجرای نمایش گفت.
شهبازی با اشاره به دلایل انتخاب نمایشنامه «کافه مَک اَدَم» گفت: نمایشنامه «کافه مَک اَدَم» قصهای از مهاجرت و تنهایی آدمها است که استاد محمود استادمحمد به زیبایی و شیوایی تمام به این موضوع پرداخته و نمیشد از آن گذشت. این اولین دلیل انتخاب این نمایشنامه بود. در درجه دوم من اصولا نمایشنامهای را انتخاب میکنم که یا اصلا اجرا نشده باشد یا نهایت برای دفعات زیادی روی صحنه نرفته باشد تا بتوانم امضا و مهر خودم را پای اجرای آن نمایش داشته باشم. این نمایشنامه با توجه به اینکه برای اولین بار توسط خود استاد روی صحنه رفته بود، از این ویژگی برخودار بود.
او درباره انتخاب بازیگران مطرح کرد: با توجه به زمان اندکی که برای اجرای این نمایش داشتم، باید بازیگرانی را انتخاب میکردم که درک خوبی از نقش و خلق موقعیتهای رئالیستی داشته باشند. هر یک از بازیگران این کارخودشان میتوانند یک نمایشنامه را جداگانه رهبری کنند و بسیار خوشحالم که این 12 بازیگر همراه من بودند و کار در مسیر تمرین با حضور آنها راحتتر پیش رفت. من علاوه بر تیم روی صحنه، یک تیم بسیار همراه در پشت صحنه دارم که همگی در به اجرا رفتن نمایش دخیل بودند و بیشتر از من برای نمایش زحمت کشیدند.
این هنرمند افزود: «کافه مَک اَدَم» در سبک کاملا رئالیستی و با توجه به خلق موقعیت بر پایه آنچه در نمایشنامه است، شکل گرفت. سعی کردیم تا در شکلگیری موقعیتها به گونهای عمل شود که مخاطب بتواند به راحتی با کار همذاتپنداری کند. همچنین نگاه من به متن و آنچه میخواستم از پیام آن به مخاطب منتقل شود، به درستی شکل بگیرد.
کارگردان نمایش «کافه مَک اَدَم» با اشاره به چالشهایی که در مسیر اجرای این اثر هنری با آن روبهرو بوده است، گفت: اولین چالش برای ما مدت زمان اندکی بود که برای تمرین و رسیدن به اجرا داشتیم؛ چراکه تا دقیقه 90 نمیدانستیم قرار است چه تاریخی روی صحنه برویم. دوم حمایت نشدن از سمت سازمانهای مرتبط است. مبلغ کمک هزینه بسیار پایین است. این کمک هزینه با 6 سال پیش هیچ تفاوتی ندارد. ما حتی امکان افزایش قیمت بلیتها ی نمایش را نداریم تا حداقل در فروش بخشی از هزینه تولید را بازگردانیم.
آرمان شهبازی در پایان سخنانش بیان کرد: ما فقط تئاتر کار میکنیم تا چراغ این هنر روشن بماند، وگرنه هیچ درآمدی برای ما ندارد. این موضوع، شایسته گروههای نمایشی نیست و من از تمام مدیران هنری خواهش میکنم بیشتر با ما همراه باشند و هوای گروههای نمایش را داشته باشند. ما با جان و دل تلاش میکنیم تا اثری آبرومند برای نگاه مخاطب آماده کنیم و همراهی مدیران باعث دلگرمی ما در این مسیر است.
گفتوگو: نگار امیری