فریدون محرابی:
حمایت از تئاتر به رشدِ متعالی و بالندگی شهرها میافزاید

فریدون محرابی، بازیگر برگزیده چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید حال که مدیران تئاتر از خانواده محترم تئاتر و سینما هستند؛ به نظر میآید زمان مناسبی برای ترمیم ساختارهای فرهنگی و حمایت از تئاتر است.
به گزارش ایرانتئاتر، فریدون محرابی، بازیگر نمایش «ترور» به کارگردانی ابراهیم امینی و یکی از برگزیدگان چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از دلایل کم کاریاش طی سالهای اخیر و حضورش در این اثر گفت.
محرابی با اشاره به علاقهاش به تئاتر درباره دلایل دوریاش از صحنه عنوان کرد: «سال ۱۳۹۴ یکی از پرکارترین بازیگرهای تئاتر شدم. در سال ۱۳۹۵ یکی از داوران خانه تئاتر بودم و سال بعد نیز داور نهایی خانه تئاتر بودم. حضور و فعالیتم در این سمتها دلیلی شد تا به عنوان بازیگر در کار هیچیک از همکاران حضور نداشته باشم.»
او ادامه داد: «البته طی این مدت از صحنه دور نبودم؛ یک پرفرمنس در سوئد با بازیگران سوئدی روی صحنه بردم و اثر دیگری را در استرالیا بازی و کارگردانی کردم. نمایش «گلهای پژمرده» نیز دیگر نمایش من بود که به عنوان بازیگر و کارگردان در آن حضور داشتم.»
این هنرمند با اشاره به نمایش «ترور» و نقشی که در آن ایفا کرد، مطرح کرد:«ترور» یک تئاتر تعاملی با نقشی خاص و چالشبرانگیز بود. نقشی که دوست دارم در سینما نیز مانند آن را بازی کنم. هنگام شروع تمرینهای نمایش، همزمان به عنوان بازیگردان در سریال «عملیات مهندسی» به کارگردانی سروش محمدزاده حضور داشتم اما خوشبختانه هماهنگی برای زمان تمرین و اجراهای شهرهای مشهد، رشت، یزد، شیراز، کرمان و اصفهان با سروش عزیز انجام شد و توانستم با گروه «ترور» همراه شوم.»
او با بیان اینکه نقش خلبان هواپیمای جنگی برایش با نقشهای قبلی که در تئاتر، سینما و تلویزیون ایفا کرده، کاملا متفاوت بوده است، ادامه داد: «تفاوت این نقش نسبت به نقشهایی که تاکنون آنها را زندگی و بازی کردهام، برایم شگفتی داشت. ۳۰ اجرا در سالنهای کوچک و بزرگ با مخاطبان درجه یک، باعث شد ادراک ارتباط متفاوت و جذاب در شهرهای مختلف دستآوردی برای من باشد.»
این بازیگر افزود: «تازگی و متفاوت بودن هر اجرا بهخاطر فرم تعاملی نمایش «ترور»، تاثیر ویژهای در زمان و مکانهای متفاوت فرهنگی روی مفاهیمی چون ناراحتی، غرور، تعصب، قانون، بیتفاوتی، یاس، امید، آرزو، فهمیده شدن، توضیح دادن، قانع شدن، قانع کردن، درک کردن، درک نکردن، غم، وظیفه، قضاوت، دفاع، مرز، مردم، وطن و سرباز وطن بودن برای من بهجا گذاشت.»
بازیگر نمایش «ترور» بیان کرد: «من به عنوان خلبان در دادگاهی محاکمه میشدم که مردم هیات منصفه آن دادگاه بودند. مردم نظرات موافق یا مخالف خود را بیان میکردند و من مجبور بودم فقط به آنها نگاه کنم. باید سکوت میکردم، چون اعتقاد داشتم کاری که در آن شرایط انجام دادهام؛ درست بوده است.»
او ادامه داد: «من به عنوان خلبان کاری که انجام شده بود را وظیفه خود میدانستم. چون یک سرباز بودم و وظیفه داشتم از وطن و مردمم دفاع کنم. طبق قانون عمل نکردم، از دستور مافوق سرپیچی کردم، چون باور داشتم با این کار جلوی نفوذ تروریستها را میگیرم. در چنین شرایطی چارهای نبود جز اینکه نقش و من با همه رنجها و حرفهای ناگفته یکی شویم.»
فریدون محرابی با اشاره به درخشش هنرمندان تئاتر سراسر کشور در جشنواره چهلوسوم تئاتر فجر بیان کرد: «استقبال بینظیر و شگفتانگیز از شهرهای مختلف نشاندهنده پتانسیل خاص تماشاگران است. خیلی خوشحال شدم که امسال همانند دهه هفتاد شاهد درخشش تئاترهای شهرهای مختلف ایران بودیم. باید بپذیریم که تمرکز تئاتر در تهران به دلیل تعداد زیاد سالنها نسبت به شهرهای دیگر به کیفیت تئاتر کمکی نکرده است. جریان پویا، خلاق و پرانرژی تئاتر چه در تهران و چه در شهرهای دیگر، نیاز به توجه، ساماندهی و هدایت دارد تا در ارتباط با تماشاگر جایگاه خود را به دست بیاورد.»
این هنرمند در پایان گفت: «حال که مدیران تئاتر از خانواده محترم تئاتر و سینما هستند؛ به نظر میآید زمان مناسبی برای ترمیم ساختارهای فرهنگی تئاتر است. حمایت از تئاتر شهرهای مختلف از روند کوچ اجباری دانشجویان خلاق هنر میکاهد و به رشد متعالی و بالنده شهرها میافزاید.»
گفتوگو: نگار امیری