در حال بارگذاری ...
با حضور ناصر تقوایی

خالق نمایشنامه «شب هزار و یکم» 78 ساله شد

در سالگرد تولد بهرام بیضایی به بهانه اجرای نمایشنامه خوانی شب هزار و یکم مهمانان میلاد این نویسنده و کارگردان بزرگ تئاتر را جشن گرفتند.

به گزارش ایران تئاتر، عصر دیروز همزمان با سالگرد تولد بهرام بیضایی در تالار مشاهیر تئاتر شهر نمایشنامه خوانی شب هزار و یکم به کارگردانی هادی سروری برگزار شد. در این جلسه که با حضور مهمانانی ویژه ازجمله ناصر تقوایی رقم خورد چند تن از هنرمندان و اهالی فرهنگ در مورد بهرام بیضایی و تأثیر آثارش سخنرانی کردند.

پس از اجرای نمایشنامه خوانی شب هزار و یکم ناصر تقوایی به روی صحنه رفت و گفت: همان‌طور که شعر ایران با نیما یوشیج وارد فصلی تازه شد و نسلی از شاعران خوب را به وجود آورد سینمای ایران هم با هنرمندانی که هم‌نسل من بودند رشد چشم‌گیری کرد که بیضایی یکی از آن بزرگان است. بیضایی به‌درستی راهش را بازیافت و تمرکز اصلی‌اش را بر روی تئاتر و نوشتن گذارد.

تقوایی در ادامه با تبیین ویژگی آثار وی افزود: او نویسنده‌ای چیره‌دست است که برخلاف خیلی از ما ایرانیان تاریخ معاصر و تاریخ کهن خود را به‌خوبی می‌شناسد و با تسلط در مورد آن می‌نویسد.

تقوایی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که بار دیگر شاهد کار کردن بیضایی در ایران باشد.

پس از تقوایی خانم گلاب آدینه به روی صحنه حاضر شد. او که پیش‌ازاین نمایش سلطان مار بهرام بیضایی را بازی کرده بود با اشاره به توانایی‌هایی که آثار بیضایی در بازیگر به وجود می‌آورد اضافه کرد: آثار بیضایی امکانات زیادی برای بازیگر به وجود می‌آورد و دیالوگ‌هایش مانند اقیانوسی است که بازیگر می‌تواند در آن آزادانه شنا کند. آدینه هم در پایان ابراز امیدواری کرد که بیضایی بازهم در ایران کار کند.

شهلا لاهیجی رئیس انتشارات زنان و روشنگران دیگر میهمان این مراسم بود که به ایراد سخنانی در مورد بیضایی پرداخت و با اشاره بر تأثیر آثار بیضایی بر روی زنان گفت: شخصیت اصلی اکثر آثار بیضایی زنان‌اند. او در دوره‌ای شروع به کار کردن نمود که زنان در اندرونی بودند و لوتی‌ها با چاقوکشی و مسائلی ازاین‌دست جای قهرمانان ما را گرفته بودند. وی افزود: از یکجایی به بعد با ظهور نویسندگانی پیشرو مانند بیضایی فضا عوض شد. او و هم‌عصرانش زنانی را در آثارشان تصویر کردند که نگاه جامعه به زن را تغییر داد.

پس‌ازاین سخنرانی‌ها کیکی که هادی سروری و گروهش به مناسبت تولد بهرام بیضایی آماده کرده بودند با حضور ناصر تقوایی، مرضیه وفا مهر و گلاب آدینه با شادباش تولد او بریده شد و حاضران این سالگرد را گرامی داشتند.

 

بهزاد فراهانی، احمد مسجد جامعی، شیرین بینا، فهیمه رحیم نیا، پیمان شریعتی، جهانبخش سلطانی و... از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

 خوانش نمایشنامه «شب هزار و یکم» به کارگردانی هادی سروری و با هماهنگی و اجازه بهرام بیضایی در این مراسم انجام شد. معصومه عزیزمحمدی، شیما جان قربان، هادی سروری به‌عنوان نقش خوان و صابر الله دادیان نوازنده تنبور و تار، ایمان موسی زاده نی و تنبک، اسپرینگ و دف، گروه نوازندگان این نمایشنامه خوانی را تشکیل دادند.




مطالب مرتبط

جشن روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در تئاتر شهر برگزار شد

مدیرکل بهزیستی استان تهران: از گروه‌های تئاتری نابینا حمایت می‌کنیم
جشن روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در تئاتر شهر برگزار شد

مدیرکل بهزیستی استان تهران: از گروه‌های تئاتری نابینا حمایت می‌کنیم

روز یکشنبه هم‌زمان با روز جهانی عصای سفید (بیست‌وسوم مهر)، مراسمی با حضور هنرمندان تئاتر و محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

نظرات کاربران