حاشیهای بر نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی طاها محمدی نمایشی که دود و نابود شد علیرضا نراقی: انتخاب یک متن علاوه بر اتکا بر علتهای نمایشی و مجذوبکننده، قطعاً برآمده از نوعی کشش موضوعی و خورندها و پسندهای زمانی و جغرافیایی است. یک متن – ...
نگاهی به نمایش «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی نادر خوشبخت تماشاگر شکست خورده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «اهانت به تماشاگر» نوشته پیتر هاندکه، نویسنده شهیر آلمانی بیش از هر چیز تأملی است در باب نفس تماشاگر بودن، موقعیت تماشا و به همین واسطه ...
نگاهی به نمایش «آبا» کاری از نیما آقاخانی گردابی از گسست، مالیخولیا و بلوغ علیرضا نراقی: نمایش «آبا» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نیما آقاخانی که مدتی است در سالن کوچک تالار مولوی اجرا میشود یک مونولوگ خوشریتم و ...
نگاهی به نمایش «اتاق کوکی» همه چیز آزادی است علیرضا نراقی: زیست انسان همواره در تنش میان محدودیت و آزادی ادامه پیدا میکند. نفس این تنش، گویای بودن انسان است. جغرافیا، فرهنگ، ساختارهای قدرت، روابط تعریف شده، ...
نگاهی به نمایش «خونه» نوشته و کار نسیم تاجی کهنه یا نو، مسئله این است علیرضا نراقی: نمایش «خونه» به نویسندگی و کارگردانی نسیم تاجی که این شبها در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود یک کمدی شهری درباره ...
حاشیهای بر نمایش «کمدی اکتشافات» و تئاتری که استندآپکمدی است علیرضا نراقی: درباره نمایش «کمدی اکتشافات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی حامد وکیلی که این شبها در سالن شماره دو تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود، چیز ...
نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان علیرضا نراقی: نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که این روزها در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، درامی دیریاب در باب مضامینی ...
نگاهی به نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی سردرگم میان قراردادهای شکلنیافته علیرضا نراقی: ابتداییترین قدمی که یک اثر نمایشی در ارتباط با تماشاگر برمیدارد تعیین قراردادی است که درک و ورود به جهان اثر را ممکن میسازد. این قرارداد ...
گفتوگو با بازیگر نمایش «تب» نادر فلاح: بازیگری قله ندارد نادر فلاح که این روزها با نمایش «تب» به کارگردانی رؤیا کاکاخانی در سالن قشقایی تئاتر شهر به صحنه میرود، ازجمله بازیگران تئاتری است که در دو دهه اخیر در سینما نیز ...
نگاهی به نمایش «مجلس شبیهخوانی نسوان» ناگزیر از مدرن بودن علیرضا نراقی: روایت در معنای اعم خود در همه چیز و هر بیانی حضور دارد. اما به معنای اخص کلمه در هنر نمایش، روایت در برابر کنش قرار میگیرد. تئاتر روایی در معنایی ...
گفتوگو با نرگس هاشمپور کارگردان نمایش «عنوان موقت: براش» سکوت در تئاتر ما درک نشده است «عنوان موقت: براش» نمایشی است به کارگردانی نرگس هاشمپور که سالها در آلمان در عرصه سینما و تئاتر فعالیت داشته است. در این اثر که در سالن سمندریان تا سوم مرداد در حال ...
گفتوگو با الهام پاوهنژاد به بهانه بازی در نمایش «جنون محض» طراوت تئاتر را به کلیشههای تصویر ترجیح میدهم با الهام پاوهنژاد که این روزها با نمایش «جنون محض» به کارگردانی علیرضا کوشکجلالی در تماشاخانه اهورا روی صحنه است درباره کارنامه کاری، تجربه اخیر و چشم اندازه ...
درباره نمایش «اطلاع ثانوی»، کار مینا میرزاآقا جنگ قدرت روی صحنه تئاتر علیرضا نراقی: دختر با چشمانی بسیار مشتاق و مجذوب به ما خیره است. با صدایی که به گوش میرسد و ورود شخصیت تازه، مشخص میشود که دختر در حقیقت با آن چشمان از حدقه ...
گفتگو با علیرضا نراقی کارگردان نمایش «اعتراف؛ یک برگمان خوانی» فرصت تفکر را به مخاطب می دهد علیرضا نراقی نویسنده وکارگردان نمایش «اعتراف؛ یک برگمان خوانی »بیشتر به عنوان منتقد شناخته شده است واین نمایش اولین تجربه وی به عنوان کارگردان است.
در هفدهمین نشست نقد صحنه در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد: کوروش سلیمانی: تئاتر برای من مثل یک غار کشف نشده است هفدهمین نشست نقد صحنه با حضور کوروش سلیمانی، علیرضا نراقی و بهزاد صدیقی عصر روز شنبه ۲۴ آذر ماه ۹۷ با همکاری موسسهٔ افرامانا و بررسی و گفت وگو دربارهٔ نمایش«خرده نان» ...
در نشست نقد و بررسی «آنتی جون» مطرح شد تبدیل نمایشنامه آنتیگونه به زبان نوجوانان نمایش «آنتی جون» تولید گروه بچه های شاهکار به کارگردانی سامی صالحی ثابت در اجرای ویژه خود میزبان هنرمندان و اهالی رسانه بود و پس از این اجرا جلسه نقد و بررسی نمایش ...