نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزهگر همچون رقصی فاقد بدن علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن بهمثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را ...
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر دادهایم» بیان تئاتری زیر نور سینمایی علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر دادهایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در ...
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسینپور پدر در زیرزمین زنده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهابالدین ...
نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...
نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطبالدین صادقی تن در خون و تراژدی در آیین علیرضا نراقی: تراژدیهای فدریکو گارسیا لورکا ریشه در فرهنگ عامه و اسطوره دارد. همین تکیه بر داستانها و باورهای عامیانه به کشمکش نمایشنامههای او وجهی آیینی ...
نظری بر نمایش «فریز مکبث فریز» نوشته شهرام احمدزاده و کار آرش دادگر خلاقیت در بدنهای پردرد علیرضا نراقی: نمایش «فریز مکبث فریز» به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی آرش دادگر که این شبها در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، همانطور که از ...
نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیلکاشی وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود علیرضا نراقی: بحرانی ساختن نسبت نقش و بازیگر در تئاتر برشتی امری است آشنا. این بحرانی ساختن در راستای خلق آگاهی در فواصل میان نقش و اجراگر صورت میگیرد. جایی که نقش ...
نگاهی به نمایش «لحد» نوشته میلاد اردوبادی و کار حسین حیدریپور خشونت میان زبان و تصویر علیرضا نراقی: نمایش «لَحَد» نوشته میلاد اردوبادی بر اساس طرحی از آرمان طیران به کارگردانی حسین حیدریپور که این روزها در تالار حافظ اجرا میشود، اثری ...
درباره نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح عبور از زبان، عبور از سیاست علیرضا نراقی: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح که مدتی است در تالار مولوی به صحنه میرود با مسئله یکپارچگی ...
نگاهی به نمایش «در انتظار آدولف» به کارگردانی وحید صالحی نظامآبادی تجسم تحققنیافته علیرضا نراقی: گفته شده است که یک دروغ همواره دروغهایی دیگر را در پی خواهد آورد و این مسئله منحصر در دروغ نیست چراکه هر دروغی ریشه در رازی دارد و بهاینترتیب ...
نگاهی به نمایش «دو دوز سایتوتک» کار میثم شمسیان دوگانه انباشتگی و پراکندگی علیرضا نراقی: نمایش «دو دوز سایتوتک» به نویسندگی و کارگردانی میثم شمسیان که مدتی است در تماشاخانه حافظ اجرا میشود، برداشتی است از نمایشنامه «خوک ...
نگاهی به نمایش «توریست» به کارگردانی ابوالفضل کریمزاده نائینی در جستوجوی تولد علیرضا نراقی: داستانها اغلب گفته شدهاند و بارها شنیده شدهاند. برای همین نشانی و سرانجام احتمالی هر قصهای قابل حدس و آشناست. انسان موجودی است داستانگو ...
نگاهی به نمایش «بهرام به روایت هفتپیکر» کار حامد شیخی کمدی غفلت علیرضا نراقی: درام تاریخی، یکی از گونههای آشنا و پراهمیت تئاتر است. بازگشت به تاریخ برای خلق درامی نو اساساً تلاشی بوده برای اینکه تراژدیها در قالبی والا و ...
نگاهی به نمایش «لارو» نوشته و کار سینا صفویفر علم، قدرت، خامدستی علیرضا نراقی: نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، کار گروه بسیار جوانی است که تلاش دارد ...
نگاهی به نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی رضا حسنخانی خلاقیت اسیر در سنت علیرضا نراقی: قصه، قصه آشنایی است. یکی از آشناترین قصههایی که تابهحال ایرانیان نوشته و در طول تاریخ روایت کردهاند. شیوه اجرا-روایت قصه نیز شیوه آشنایی در ...
نگاهی به نمایش «پردهخانه» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه بیرون از تاریکی علیرضا نراقی: نمایش «پردهخانه» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی گلاب آدینه که مدتی است در تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود نمونه درست و کاملی است از آنچه ...
حاشیهای بر نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی طاها محمدی نمایشی که دود و نابود شد علیرضا نراقی: انتخاب یک متن علاوه بر اتکا بر علتهای نمایشی و مجذوبکننده، قطعاً برآمده از نوعی کشش موضوعی و خورندها و پسندهای زمانی و جغرافیایی است. یک متن – ...
نگاهی به نمایش «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی نادر خوشبخت تماشاگر شکست خورده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «اهانت به تماشاگر» نوشته پیتر هاندکه، نویسنده شهیر آلمانی بیش از هر چیز تأملی است در باب نفس تماشاگر بودن، موقعیت تماشا و به همین واسطه ...
نگاهی به نمایش «آبا» کاری از نیما آقاخانی گردابی از گسست، مالیخولیا و بلوغ علیرضا نراقی: نمایش «آبا» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نیما آقاخانی که مدتی است در سالن کوچک تالار مولوی اجرا میشود یک مونولوگ خوشریتم و ...
نگاهی به نمایش «اتاق کوکی» همه چیز آزادی است علیرضا نراقی: زیست انسان همواره در تنش میان محدودیت و آزادی ادامه پیدا میکند. نفس این تنش، گویای بودن انسان است. جغرافیا، فرهنگ، ساختارهای قدرت، روابط تعریف شده، ...
نگاهی به نمایش «خونه» نوشته و کار نسیم تاجی کهنه یا نو، مسئله این است علیرضا نراقی: نمایش «خونه» به نویسندگی و کارگردانی نسیم تاجی که این شبها در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود یک کمدی شهری درباره ...
حاشیهای بر نمایش «کمدی اکتشافات» و تئاتری که استندآپکمدی است علیرضا نراقی: درباره نمایش «کمدی اکتشافات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی حامد وکیلی که این شبها در سالن شماره دو تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود، چیز ...
نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان علیرضا نراقی: نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که این روزها در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، درامی دیریاب در باب مضامینی ...
نگاهی به نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی سردرگم میان قراردادهای شکلنیافته علیرضا نراقی: ابتداییترین قدمی که یک اثر نمایشی در ارتباط با تماشاگر برمیدارد تعیین قراردادی است که درک و ورود به جهان اثر را ممکن میسازد. این قرارداد ...
گفتوگو با بازیگر نمایش «تب» نادر فلاح: بازیگری قله ندارد نادر فلاح که این روزها با نمایش «تب» به کارگردانی رؤیا کاکاخانی در سالن قشقایی تئاتر شهر به صحنه میرود، ازجمله بازیگران تئاتری است که در دو دهه اخیر در سینما نیز ...
نگاهی به نمایش «مجلس شبیهخوانی نسوان» ناگزیر از مدرن بودن علیرضا نراقی: روایت در معنای اعم خود در همه چیز و هر بیانی حضور دارد. اما به معنای اخص کلمه در هنر نمایش، روایت در برابر کنش قرار میگیرد. تئاتر روایی در معنایی ...
گفتوگو با نرگس هاشمپور کارگردان نمایش «عنوان موقت: براش» سکوت در تئاتر ما درک نشده است «عنوان موقت: براش» نمایشی است به کارگردانی نرگس هاشمپور که سالها در آلمان در عرصه سینما و تئاتر فعالیت داشته است. در این اثر که در سالن سمندریان تا سوم مرداد در حال ...
گفتوگو با الهام پاوهنژاد به بهانه بازی در نمایش «جنون محض» طراوت تئاتر را به کلیشههای تصویر ترجیح میدهم با الهام پاوهنژاد که این روزها با نمایش «جنون محض» به کارگردانی علیرضا کوشکجلالی در تماشاخانه اهورا روی صحنه است درباره کارنامه کاری، تجربه اخیر و چشم اندازه ...
درباره نمایش «اطلاع ثانوی»، کار مینا میرزاآقا جنگ قدرت روی صحنه تئاتر علیرضا نراقی: دختر با چشمانی بسیار مشتاق و مجذوب به ما خیره است. با صدایی که به گوش میرسد و ورود شخصیت تازه، مشخص میشود که دختر در حقیقت با آن چشمان از حدقه ...
گفتگو با علیرضا نراقی کارگردان نمایش «اعتراف؛ یک برگمان خوانی» فرصت تفکر را به مخاطب می دهد علیرضا نراقی نویسنده وکارگردان نمایش «اعتراف؛ یک برگمان خوانی »بیشتر به عنوان منتقد شناخته شده است واین نمایش اولین تجربه وی به عنوان کارگردان است.
در هفدهمین نشست نقد صحنه در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد: کوروش سلیمانی: تئاتر برای من مثل یک غار کشف نشده است هفدهمین نشست نقد صحنه با حضور کوروش سلیمانی، علیرضا نراقی و بهزاد صدیقی عصر روز شنبه ۲۴ آذر ماه ۹۷ با همکاری موسسهٔ افرامانا و بررسی و گفت وگو دربارهٔ نمایش«خرده نان» ...
در نشست نقد و بررسی «آنتی جون» مطرح شد تبدیل نمایشنامه آنتیگونه به زبان نوجوانان نمایش «آنتی جون» تولید گروه بچه های شاهکار به کارگردانی سامی صالحی ثابت در اجرای ویژه خود میزبان هنرمندان و اهالی رسانه بود و پس از این اجرا جلسه نقد و بررسی نمایش ...
نگاهی به اجرای «آنسامبل اسپانیش یرما»حاضر در جشنواره فجر همنوازی ایدهها و احساسات کارگروه نقد جشنواره ۳۵ - علرضا نراقی :یکی از مهمترین نکات متون نمایشی لورکا، رویکرد انتقادی و بسیار تلخ او به تودههای بیشکل مردمان (دیگران) و بستری جمعی است که در ...
دومین جلسه نقد حضوری کارگروه نقد جشنواره برگزار شد ملمداس؛ اسطورهای زنانه برای حفظ مردان نمایش«پنجگانه خون، خور و ملمداس» دومین نمایشی بود که در بخش نقد حضوری در کارگروه نقد سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر عصر روز گذشته در مجموعه«عمارت ...
نگاهی به نمایش «خاطرات و کابوسهای یک جامهدار...» نوشته و کار علی رفیعی شورانگیز اما ملالآور گویی دراماتورژی در این نمایش در مسیر معکوس حرکت کرده است و درام را پس زده و به جایش زبان و عناصری غیر دراماتیک را وصله کرده است. بدیهی است که تمام نمایش در ذهن ...
بازنمایی آن چه از دست رفته است، در «فصل شکار بادبادک ها» روایتی از ناگفته ها علیرضا نراقی: سراغ چیزی که گمشده است را از چیزهایی بیرونی که واقعیت نامیده میشوند، باید گرفت. آن گمشده از آن جهت گمشده است، که دیگر در کنار ما یا در مالکیت ما نیست، ...