از تاریخ
 تا تاریخ
 
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را ...

نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود
نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود

علیرضا نراقی: رئالیسم به‌مثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینه‌ای از جبر و موجبیت محقق می‌شود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدی‌ها ...

نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطب‌الدین صادقی

تن در خون و تراژدی در آیین
نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطب‌الدین صادقی

تن در خون و تراژدی در آیین

علیرضا نراقی: تراژدی‌های فدریکو گارسیا لورکا ریشه در فرهنگ عامه و اسطوره دارد. همین تکیه بر داستان‌ها و باورهای عامیانه به کشمکش نمایشنامه‌های او وجهی آیینی ...

نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی

وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود
نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی

وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود

علیرضا نراقی: بحرانی ساختن نسبت نقش و بازیگر در تئاتر برشتی امری است آشنا. این بحرانی ساختن در راستای خلق آگاهی در فواصل میان نقش و اجراگر صورت می‌گیرد. جایی که نقش ...

درباره نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح

عبور از زبان، عبور از سیاست
درباره نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح

عبور از زبان، عبور از سیاست

علیرضا نراقی: نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح که مدتی است در تالار مولوی به صحنه می‌رود با مسئله یکپارچگی ...

نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج

مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان
نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج

مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان

علیرضا نراقی: نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که این روزها در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو اجرا می‌شود، درامی دیریاب در باب مضامینی ...

گفت‌وگو با نرگس هاشم‌پور کارگردان نمایش «عنوان موقت: براش»

سکوت در تئاتر ما درک نشده است
گفت‌وگو با نرگس هاشم‌پور کارگردان نمایش «عنوان موقت: براش»

سکوت در تئاتر ما درک نشده است

«عنوان موقت: براش» نمایشی است به کارگردانی نرگس هاشم‌پور که سال‌ها در آلمان در عرصه سینما و تئاتر فعالیت داشته است. در این اثر که در سالن سمندریان تا سوم مرداد در حال ...

گفت‌وگو با الهام پاوه‌نژاد به بهانه بازی در نمایش «جنون محض»

طراوت تئاتر را به کلیشه‌های تصویر ترجیح می‌دهم
گفت‌وگو با الهام پاوه‌نژاد به بهانه بازی در نمایش «جنون محض»

طراوت تئاتر را به کلیشه‌های تصویر ترجیح می‌دهم

با الهام پاوه‌نژاد که این روزها با نمایش «جنون محض» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی در تماشاخانه اهورا روی صحنه است درباره کارنامه کاری‌، تجربه اخیر و چشم اندازه ...

در هفدهمین نشست نقد صحنه در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد:

کوروش سلیمانی: تئاتر برای من مثل یک غار کشف نشده است
در هفدهمین نشست نقد صحنه در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد:

کوروش سلیمانی: تئاتر برای من مثل یک غار کشف نشده است

هفدهمین نشست نقد صحنه با حضور کوروش سلیمانی، علی‌رضا نراقی و بهزاد صدیقی عصر روز شنبه ۲۴ آذر ماه ۹۷ با همکاری موسسهٔ افرامانا و بررسی و گفت وگو دربارهٔ نمایش«خرده نان» ...

نگاهی به اجرای «آنسامبل اسپانیش یرما»حاضر در جشنواره فجر

هم‌نوازی ایده‌ها و احساسات
نگاهی به اجرای «آنسامبل اسپانیش یرما»حاضر در جشنواره فجر

هم‌نوازی ایده‌ها و احساسات

کارگروه نقد جشنواره ۳۵ - علرضا نراقی :یکی از مهم‌ترین نکات متون نمایشی لورکا، رویکرد انتقادی و بسیار تلخ او به توده‌های بی‌شکل مردمان (دیگران) و بستری جمعی است که در ...