نگاهی به نمایش «ماشینِری» به کارگردانی هادی حوری همیشه باید به نوار زرد و کلاه قرمز احترام گذاشت ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان انسانها با تمام داشتههایش همیشه در تلاش هستند که نسبت به روز قبل خود تغییراتی داشته باشند که این هدف گاهی در جهت منفی و گاهی مثبت ...
نگاهی به نمایش «آیا میشناسید راه شیری را؟» به کارگردانی محمدعلی زمانی انسان چندوجهی نمونهای کامل از جهان هستی است ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی باتوجه به دادههایی که به انسان میدهد و داشتههایی که در خود پنهان میکند جذابیت خود را حفظ کرده و حتی در اوقاتی ماهیتش را ...
گفتوگوی ایران تئاتر با محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا میشناسید راه شیری را؟» شناخت هویت، مهمترین نشانه کشف وجود و ماهیت بشر است ایران تئاتر: انسان بعنوان مهمترین مخلوق، با تفکر و اراده خود سبب شده که اتفاقهای گوناگون و زیادی در جهان هستی که دارای نظمی توامان است رخ بدهد. رویدادهایی که گاهی ...
گفتوگوی ایران تئاتر با هادی حوری نویسنده و کارگردان نمایش «ماشینِری» تراژدی همیشه معنای واقعی و مستقیم کمدی است ایران تئاتر: پرداختن به زاویای مهم کلان اجتماعی یکی از شاخصهایی است که میتوان از طریق آن افراد آن اجتماع و شرایط حاکم بر آن را شناخت. البته این پیش زمینه قوه محرکی ...
نگاهی به نمایش «شهر تنهایی من» به کارگردانی حسن عسگری پنهان کاری و تاوان دادن دو گزینه محرک فراموش شدن هستند ایران تئاتر، کیارش وفایی: شرایط فردی و جمعی در هر زمانی بعنوان یکی از کارکردهای مهم برای انسانها تلقی میشود که در لحظه آنها کنش و واکنشهای متفاوتی را از خود بروز ...
گفتوگوی ایران تئاتر با حسن عسگری کارگردان و بازیگر نمایش «شهر تنهایی من» جهان رازآلود امروز، تحت تاثیر اشکها و لبخندهای یک انسان مدرن است ایران تئاتر: جامعه و مسائل پیرامون آن را میتوان دراماتیک، هزارتو و مالامال از اتفاقهایی است که جاومع بشری را دچار خود کرده است. حال در این میان روابط بین انسانها ...
نگاهی به نمایش «شب بخیر مادر» به کارگردانی ملیکا رضی و پیمان یاقوتی درک درونی، تاوان متقابل یک تجربه طولانی مدت از شرایط موجود است ایران تئاتر، کیارش وفایی: گاهی برای پیشرفت و درک شرایط باید از اصولی پیروی و آن را جهت آگاهی در مسیری مشخص هدایت کرد. آثار مهم و قابل توجه در هر گونهای حرفهای زیادی ...
گفتوگوی ایران تئاتر با ملیکا رضی از کارگردانان نمایش «شب بخیر مادر» علاقه زیادی به ساختارشکنی دارم ایران تئاتر: اهمیت آنکه در جهان نمایش به آثاری مهم توجه شود یک خواسته اصولی و لازم است. زیرا ساختار درست و قابل توجه چنین آثاری است که به هنرمندان این عرصه در زمان ...
گفتوگوی ایران تئاتر با محسن قصری از کارگردانان و بازیگر نمایش «کانفیدنشیال» در جهان غیر مادی پرواز تنها با بال چپ ممکن نیست ایران تئاتر: هویت دنیای مدرن و جوامع بشری که هر لحظه بنابر خواستههایشان تغییر دارد ایجاب میکند که باید با دقت بیشتری جهان پیرامون و انسانها از هر نظر مورد بررسی ...
نگاهی به نمایش «کانفیدنشیال» به کارگردانی سپیده گل تراشنژاد و محسن قصری همیشه رمزآلود بودن ملاک ابهام و غریبه بودن نیست ایران تئاتر، کیارش وفایی: رمزآلود بودن جهان هستی این اجازه را به انسان میدهد که خود را برای کشفی بیانتها آماده کرده و جهت تشریح آن به مناظرهای در مقابل سایرین ...
گفتوگوی ایران تئاتر با عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش «بچه خور» لطفا جهت مشاهده جزئیات، ذرهبین را ابتدا به سمت خود بگیرید ایران تئاتر: لزوم ارتباط بین انسانها بیشک یکی از کنشهای قابل تامل و مهم است که از جز به کل آن تحت تاثیر اتفاقهای بیشماری در تاریخ و اجتماع رقم خورده است. اهمیت ...
نگاهی به نمایش «بچه خور» به کارگردانی عادل عزیزنژاد ارزشهای قراردادی معنای یک ضد ارزش دائمی میدهد ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی و در کنار آن جهان انسانها از هر نظر نسبت به گذشته خود در زمان حال وضعیتی متغیر دارند. بنابراین نمیتوان انتظار داشت که شرایط با ...
گفتوگوی ایران تئاتر با داود اسدالهی کارگردان نمایش «راز پنهان» شخصیت سیاوش شاه بیت شاهنامه است ایران تئاتر: اهمیت نگهداری از فرهنگ، آیین و سنتها جزو مواردی است که باید به آن نگاه ویژه و قابل توجهای داشت. زیرا این لازمهها سبب خواهند شد که در سراسر این جهان ...
نگاهی به نمایش «راز پنهان» به کارگردانی داود اسدالهی من سیاوش هستم فرزند برومند پهلوان کیکاووس ایران تئاتر، کیارش وفایی: جوامع بشری در طول حیات خود تلاش دارند تا با داشتههای خود بهترینها را از سوی خود به سایرین ارائه بدهند. حال این موضوع به فرهنگ و هنر نیز تا ...
نگاهی به نمایش «رضای رضوان» به کارگردانی هدی آهنگر باورهای انسانی نقطه اتکایی برای درک واقعیتهای درونی است ایران تئاتر، کیارش وفایی: خواستگاه جهان هستی و نیازهای انسان با یکدیگر رابطهای مستقیم دارند، به شکلی که در ازای هر عرضهای یک تقاضا وجود دارد. حال کارکرد برآورده ...
گفتوگوی ایران تئاتر با هدی آهنگرکارگردان نمایش «رضای رضوان» باورهای درونی یک راهنمای همیشه بیدار با فرمولی قابل هضم است ایران تئاتر: ابعاد درونی یک انسان جزو لاینفک باورهایی که روزانه در اجتماع شاهد آن هستیم. باورهایی که در اوج سادگی بسیار با ارزش و مهم هستند. در واقع رعایت اصول درونی ...
گفتوگوی ایران تئاتر با مجید علمبیگیکارگردان نمایش «خرده بیخودیهای همسرداری» درک متقابل زیستی داشته باش تا جهان برایت اوج بودن باشد ایران تئاتر: ضرورت این ایام آن است که اعمال و رفتار هر یک از انسانها بیشتر از آنکه فردیت را محور قرار دهد ترکیبی از فردیت و درک اجتماع باشد تا شرایط خوب و ایدهآلی ...
مروری بر نمایش «ورود خانمها ممنوع» به کارگردانی سیاوش جامع مردانه دست راست، زنانه دست چپ ایران تئاتر، کیارش وفایی: اهمیت آنکه جامعه و رفتار انسانها از طریق رویکردهای متفاوت مورد بررسی قرار میگیرد به پیچیده بودن این توده اجتماعی و زاویه دید افراد آن ...
گفتوگوی ایران تئاتر با سیاوش جامع کارگردان نمایش «ورود خانمها ممنوع» اگر واقعگرا باشیم گوهر وجودی درون را یافت خواهیم کرد ایران تئاتر: لزوم برقراری ارتباط بیشتر از آنکه به جهان پیرامون و داشتههای آن مربوط باشد تحت تاثیر جهان درونی و واقعگرایی است. زیرا حقیقت در بطن این عنوان نهادینه ...
نگاهی به نمایش «مودیلیانی» به کارگردانی علیرضا یزدانی پیکاسو به چشم ژان یک شخصیت منفور است ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان انسانهای شناخته شده بر حسب اتفاقهایی که در آن رخ میدهد مملو از موقعیتهایی است که هواداران آنها هرگز تجربه نکردهاند اما در ...
گفتوگوی ایران تئاتر با علیرضا یزدانی کارگردان نمایش «مودیلیانی» شباهتهای بیرونی دو انسان هرگز به ذات درونی آنها ارتباطی ندارد ایران تئاتر: گاهی سفر به زمان و دیدن روزگار گذشته سبب میشود که در پارهای مواقع از تماشای آنها غمگین شد و گاهی تجربههایی را به داشتههای خود اضافه کرد. حال این ...
گفتوگوی ایران تئاتر با مسلم رضایی کارگردان نمایش «روایتی از 23 بار مردن» روایت دلاوران بیادعا ایران تئاتر: زمانی که حرف از تعریف واژه دفاع و میهن و خاک به میان میآید بیاختیار تمام سرزمینهای جهان در نظر گرفته خواهد شد. اما زمانی که بحث تعریف واژه تحمیل ...
نگاهی به نمایش «روایتی از 23 بار مردن» به کارگردانی مسلم رضایی حتی مرگ تدریجی باورهای من را به تو نفی نمیکند ایران تئاتر، کیارش وفایی: لازمههایی در جهان وجود دارد که انسان با تاسی از آنها میتواند برای ادامه حیات خود الگویی را انتخاب کند. شاخصهایی که از ذات درونی سرچشمه ...
گفتوگوی ایران تئاتر با غلامرضا عربی کارگردان نمایش «شاباش خوان» رویاها صادقانه ترین اتفاقهای زندگی بشر هستند ایران تئاتر: خیال یکی از عناصری است که میتواند آدمی را سرذوق آورد و امیدواری را در ذهن و جانش قوت بخشد. حال این کنش قانونمند در حالی که واقعیت را با خود همراه کرده ...
نگاهی به نمایش «شاباش خوان» به کارگردانی غلامرضا عربی نوای ناگفتههای اسرار آمیز خیالم بهتر که جهانم باشد ایران تئاتر، کیارش وفایی: گاهی باید برای گفتن واقعیتها از زبان دیگری سخن به میان آورد و از جان دل همه چیز را مرور کرد. جهان هستی نیز همچون این تعریف کوشیده است که ...
نگاهی به نمایش «همه درها به بیرون باز میشوند» به کارگردانی رضا ایزد خواه و حسین ملامحمد مهدی نظام ارتباط انسانی رابطه کنشمند یک به یک است ایران تئاتر، کیارش وفایی: سیر تاریخ تحولات انسان در برآورده ساختن نیازهایش در ازای تمایل درونی خود، مرزی مشترک و هم اندازه با جامعه و پیرامون خود دارد. زیرا این نسبیت ...
گفتوگوی ایران تئاتر با رضا فوادی کارگردان نمایش «دوپامین» تلاش برای رسیدن به زبانی که مورد توجه نسل جوان باشد ایران تئاتر: انسان بر اساس شاخصهای درونی و بیرونی خود دچار پیچیدگیها و البته فراز و نشیبهای بسیاری است. اوج و فرودهایی که قابلیت دارند تا هر چیزی در ثانیه تغییر ...
نگاهی به نمایش «دوپامین» به کارگردانی رضا فوادی انگیزه لازم بودن، غریزه استثنایی یک موجود زنده است که فکر میکند ایران تئاتر، کیارش وفایی: اجتماع و مردم در سیر تاریخ همیشه منبعی قابل توجه برای پرداخت به مسائل مهمی از جمله تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده است. جایگاهی که ...
نگاهی به نمایش «گفتگوی شبانه» به کارگردانی راحله شمس آبادی لطفا از سرقت ترازوی عدالت اجتناب کنید، پیگرد قانونی دارد ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان پیرامون که انسانها به نوعی آن را بنابر خواستهها و داشتههای خود اداره میکنند مالامال از عناصری است که گاهی هم راستا با عقایدشان و ...
گفتوگوی ایران تئاتر با پیمان یاحقی یکی از نویسندگان و کارگردانهای نمایش «ناتمام» بازگویی از جهان حقیقت مرز مشترک بین رویا و واقعیت است ایران تئاتر: پرداختن به مسائل انسانی از جمله مواردی است که میتواند بازتابهای گوناگونی را در آثار نمایشی شکل بدهد. روندی که اگر در مسیر درستی هدایت شود این امکان را ...
نگاهی به نمایش «ناتمام» به کارگردانی مشترک پیمان یاحقی و پیمان می آبادی ضرورت مسری بودن یک حس انسانی با خاصیتی جهان شمول ایران تئاتر، کیارش وفایی: دلایل شکلگیری روابط بین انسانها را باید جزو یکی از بنیادیترین اتفاقهایی دانست که جهان برپایه آن سمت و سوی خود را برای جلو رفتن انتخاب ...
نگاهی به نمایش «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی حسین شهبازی این روزها بیشتر میشنوم، شما چطور؟ ایران تئاتر، کیارش وفایی: همیشه صحبت از مشکلات و کمبودها آن طور که باید و شاید از راه مستقیم تاثیرات مشخص و قابل رویتی به همراه نخواهد داشت. اما در مقابل این تصمیم، ...
نگاهی به نمایش «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی حسین شهبازی من دو گوش شنوا برای شنیدن دارم، شما حرف بزن ایران تئاتر، کیارش وفایی: همیشه صحبت از مشکلات و کمبودها آن طور که باید و شاید از راه مستقیم تاثیرات مشخص و قابل رویتی به همراه نخواهد داشت. اما در مقابل این تصمیم، ...
گفتوگوی ایران تئاتر با حسین شهبازی کارگردان نمایش «ورود آقایان ممنوع» تقدیر، ترجمه رفتارهای خود خواسته ما نیست ایران تئاتر: دلایل بسیاری وجود دارد که مسائل روز جهان و اجتماع روزانه از سوی اجتماع یا جوامع بشری مورد توجه و حتی نقد قرار بگیرد. زاویهای که گاهی در جهت بهبود شرایط و ...
گفتوگوی ایران تئاتر با کورش ولیدی طراح و کارگردان نمایش «اتاق ورونیکا» همیشه محوریت اصلی در نمایش شخصیتها هستند ایران تئاتر: هویت جهان پیرامون برگرفته از رفتارهای فردی و جمعی است. کنشهایی که گاهی ثمره مثبت و گاهی پیش آمد منفی را تا ابد در نسلهای آینده ترویج میکند. سیالی که ...
گفتوگوی ایران تئاتر با پری بارانی کارگردان نمایش «دانشگاه شریف» ساده گویی در عصر حاضر بهترین شکل انتقال است ایران تئاتر: گاهی بیان حرفها و بروز باورها نیاز به مقدمه چینی ندارد، زیرا در عصر حاضر همه چیز در گزیده گویی بیشتر تاثیر خود را نشان میدهد. روابط و خواستههای انسان ...