نقد ساختارگرا بر نمایش روال عادی نوشته ژان کلود کریر و کار محمدرضا خاکی بازی الاکلنگی ایران تئاتر_رضا آشفته:روال عادی در طبقه بندی متون نمایشی می تواند جلوه گر یک وضعیت مدرن باشد که در آن به حداقل رسیدن همه چیز اندیشیده شده است و می توان آن را در یک اثر ...
نقد نمایش بنگاه تئاترال به کارگردانی هادی مرزبان تلفیقی دراماتیک از نمایشهای سنتی آئینی و تئاتر ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : بنگاه تئاترال در سالهای قبل توسط استاد نصریان روی صحنه رفته است. بنگاه تئاترال تلفیقی از نمایشهای سنتی آئینی است با تئاتر مدرن؛ که ...
نقد نمایش اعتراف مانیفستی علیه اربابان کلیسا ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : این روزها سالن اصلی تئاتر شهر میزبان نمایش اعتراف به کارگردانی شهاب حسینی است.
نقدی بر نمایش «پالت» به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی سردرگمی انسان: زهرخند یا ریشخند؟ ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: «پالت» نمایش چند قطعهای شوخ و گشودهای است که محمد حاتمی میگوید، قرار است از دغدغههایش درباب انسان و دلمشغولیها، تشویشها ...
نقد نمایش اتاق به کارگردانی فاطمه علی حسینی پینتر، اگزیستانسیالیسم ، ابزورد و واقع گرایی مدرن ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : پینتر هماره ساختار زبانی خود را دارد. او از سکوت و مکث و تکرار و... درنهایت شیوه پینترسک استفاده میکند که نگاه دیگرگونهای را بازکرده ...
نقدی بر نمایش در میان ابرها نوشته، طراحی و کارگردانی امیررضا کوهستانی رستگاری در میان آبها ایران تئاتر- رضا آشفته:ما در میان ابرها به جستجوی انسان می پردازیم و در آن مکاشفه ای صورت می گیرد که مبنایش یک سفر دراز است و باید سلوکی روحی را به دنبال داشته باشد؛ ...
نگاهی به نمایش «ماجرای مترانپاژ» به کارگردانی محمدحسن معجونی اندر احوالات آقای مدیر پارانویید ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: ماجرای مترانپاژ، نمایش سرزنده و بانشاطی است. باوجوداینکه بیش از چهل سال از نگارش آن گذشته است اما همچنان موضوعیت اجرایی دارد، چراکه ...
نقد نمایش «چل گیس» به کارگردانی حسین جمالی نمایشی موفق... اما برای کدام مخاطب! ایران تئاتر_مسعود موسوی:«چل گیس» نمایشی است که از قالب روایتی صرف کاملاً خارج شده و ما شاهد اجرایی زنده، پویا از کارگردان آن هستیم.
نقدی پساساختارگرا بر نمایش شنیدن به کارگردانی امیرضا کوهستانی باید سوار بر بال زمان شد ایران تئاتر- رضا آشفته:شنیدن نمایشی شهودی است و در آن جنبه های آیینی زندگی به شکل تمثیلی در خدمت اجرا قرار می گیرد که به شکل و شیوه ارائه ی داده های تلقین گر به دنبال ...
نقد نمایش آمپاس به کارگردانی علی یدالهی کمدی باید جدی باشد... ! ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : علی یدالهی را از روزگاران گذشته میشناسم. از زمانی که شاگرد دکتر فتحعلی بیگی بود. زمانی که هنوز تئاتر تئاتر بود و هنر جویان هنرمندان ...
نقد نمایش «جنون در ۴:۴۸ » به کارگردانی علیرضا گرگانی جنون مزمن عقل ایران تئاتر، اردشیر شیرخدایی*: «جنون در ۴:۴۸»، آخرین نوشته سارا کین، نمایشنامهنویس تأثیرگذار بریتانیایی است. نمایشنامهی نامتعارفی که در افسردگی حاد نویسنده ...
نقدی برای نمایش «شب» اولین اثر نمایشی ابراهیم وحیدزاده: تئاتر بی چیز ؛ ریسکی کشنده در اولین کار کارگردانی ایران تئاتر_علی رحیمی:اولین کار وحید زاده بی شک با مشکلاتی روبرو بود، خلاقیت و ابتکاری در آن دیده نشد و کمبودها بر پیکره آن لطمه زد اما ستودنی بود چرا که به بازیگران ...