نگاهی به نمایش «تاری» اندامِ معلق علیرضا نراقی: اجرا یک اندام است؛ شاید مقاوم و خوشتراش؛ شاید هم نخراشیده و معوج؛ گاه در سلامت و صلابت و اعتماد؛ گاه در بیماری، تزلزل و تردید. اما اندام، ...
نگاهی به نمایش «امشب به صرف بورش و خون» خودخواهی متورم مردانه امید طاهری*: اقتباس مهدی یزدانی خرم از داستان بلند «نازنین» نوشته فیودور داستایوسکی، مجرد از اجرای نمایش «امشب به صرف بورش و خون»، بیش از آنکه ویژگیهای ...
نگاهی به نمایش «سی و یک رویا» در غیابِ ماندن علیرضا نراقی: نمایش «سی و یک رؤیا» به نویسندگی و کارگردانی جوادمولانیا که مدتی است در تماشاخانه ملک به صحنه میرود، کلاژی است از موسیقی و کلام، تشویشها و ...
نگاهی به نمایش «مثلث» پروازِ سرخوشِ خیال در طوفانِ جوانی علیرضا نراقی: پرواز خیال است؛ چنین رها، سبک و بیپروا؛ پرواز خیال است، بدون دامِ تکرار، پر از شیطنت، بازیگوشی و رها از هرقید و بند. اینگونه است که بدون ریا و ...
مروری بر نمایش «گنجشک مفرغی» به کارگردانی شهرام کرمی جزایر تکنفره رؤیا ارمغان بهداروند: ترسیم آنچه در لایههای پنهان جامعه میگذرد جز با همزیستی و اشتراک در وضعیت اجتماعی ممکن نمیشود. مصیبت محتوم این روزگار، نامرادی مردمی ...
به بهانه اجرای نمایش «در انتظار گودو» تماشاخانه هیلاج کلماتی کنار نقطه پایان! امید طاهری*، «در انتظار گودو» نمایشنامه ای که گویا پیش از نگارش نیز در تار و پود زندگی بشر وجود داشته. وضعیتی که، کلماتی که، اتمسفری که و روابطی که گویا ...
نگاهی به نمایش «شاید»؛ نوشته و کارگردانی اسماعیل نجار روشنایی در دیار خویشتن! امید طاهری*: نمایش «شاید» به کارگردانی اسماعیل نجار، تصویر انسان سرگشته معاصری است که هویت و آرامش خود را در مکانمندی نیافته و رنجهای درونیاش برای ...
نگاهی به نمایش «نکبت» نوشته استفن بلبر به کارگردانی پویا سعیدی گمگشتگی حقیقت در موقعیت علیرضا نراقی: توسیع هر موقعیتی در کلیت قالب یک درام- آنچه در اصطلاحی نه چندان دقیق «درام موقعیت» خوانده میشود که فقدان دقتش در اطلاق عامی است که میتوان از ...
نمایش «شاید»؛ بازتابی از انسان ایرانی سرگردان در جهان سیدمصطفی مختاباد*: نمایش «شاید» را که در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه رفته است، باید اتفاق صحنهای مبارکی دانست که نسل تئاتر آگاه دانشگاهی بارقههای ...
نگاهی به نمایش «مجلس توبهنامهنویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی حکایت همچنان باقی است... احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایشهای سنتی و ایرانی با شیوههای خاص خود، نیازمند کولهباری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن ...
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» تصنیفخوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همانطور که از نامش به ذهن متبادر میشود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا بهنوعی سردرگمی و ...
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشمزاده شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت امینرضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی ...