نگاهی به نمایش «فیشآباد» نوشته سیروس همتی به کارگردانی اشکان درویشی کمدی واقعیات ملموس و تراژدی معضلات اجتماعی سید علی تدین صدوقی: سیروس همتی سالهاست که علاوه بر بازیگری دستی نیز در نمایشنامهنویسی دارد و چندین مجموعه نمایشنامه نیز به چاپ رسانده است. فیشآباد نیز یکی ...
نظری به نمایش «گنجی در خانه» نوشته فرانکو زافانلا و کار مجید علمبیگی کار کودک زحمت دارد احمدرضا حجارزاده: سالها این تصور اشتباه در فضای فرهنگ و هنر کشور جریان داشت که تولید تئاتر کودک، کار سادهای است و نیاز به زحمت چندانی ندارد و توجیه و دلیل ...
درباره نمایش «اهل هوا» نوشته مریم تاجیک و کار محمد حاتمی زن، شعر و جنون در سایهروشن صحنه علیرضا نراقی: نمایش «اهل هوا» نوشته مریم تاجیک و به کارگردانی محمد حاتمی مدتی است که در تماشاخانه عمارت نوفللوشاتو اجرا میشود. نمایش، روایتی پیچیده از یک ...
نظری بر نمایش «در و گبر و یک قرص نان» نوشته و کار داوود فتحعلیبیگی به سرانجام رسیدن گبری که از چشمه جوشان رحمت امام نوشید بهنام حبیبی: تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، نمایشی ایرانی را روی صحنه خود دارد که یادآور بخشندگی و شفابخشی امام هشتم شیعیان، امام رضا(ع) است. نمایش، ترکیبی از چند ...
نگاهی به نمایشنامه «مرد» نوشته و کار حسین احمدخانی نفسی که در هوا معلق است سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «مرد» در مورد یک مجروح شیمیایی دفاع مقدس است. او که خود یکی از فرماندهان بوده، حالا تنها در یک بیمارستان بستری است. نمایش از جایی شروع ...
نقدی بر «نمایش همهچیز میگذرد، تو نمیگذری» نوشته محمد چرمشیر و کار غلامرضا عربی ما را تنها عشق نجات میدهد رضا آشفته: نمایش «همهچیز میگذرد تو نمیگذری» درباره تنهایی انسان مدرن است که بنا بر دیدگاه پیشرو غلامرضا عربی بهصورت جمعگرایی دارد اجرا ...
نگاهی به نمایش «فقط یک ساعت آرامش» به کارگردانی رضا بهدادنیا ناکامی در ایرانیزه کردن نمایشنامهای از فلوریان زلر سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «فقط یک ساعت آرامش» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود، برگرفته از نمایشنامه «یک ساعت آرامش»، نوشته فلوریان زلر ...
نگاهی تئاتری به سریال «آکتور» نمایشهای سورپرایزی نوید محمدزاده و احمد مهرانفر بهنام حبیبی: سریال «آکتور» به نویسندگی و کارگردانی نیما جاویدی، این روزها در حال پخش از فیلیمو است. در این سریال، علی (نوید محمدزاده) و مرتضی (احمد ...
نگاهی به نمایش «در انتظار آدولف» به کارگردانی وحید صالحی نظامآبادی تجسم تحققنیافته علیرضا نراقی: گفته شده است که یک دروغ همواره دروغهایی دیگر را در پی خواهد آورد و این مسئله منحصر در دروغ نیست چراکه هر دروغی ریشه در رازی دارد و بهاینترتیب ...
نگاهی به نمایش «شاهزاده شامپیا» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی داستان دختر موقرمزی که از پاسخهای شما قانع نمیشود احمدرضا حجارزاده: گرچه همیشه گفتهاند و میدانیم که سن برخورداری از استقلال اجتماعی و تصمیمگیری و برنامهریزیهای مهم آدمها برای زندگی و آینده، از ...
یادداشتی بر نمایش «دنیای خیالانگیز من» به کارگردانی بهناز مهدیخواه نمایشی به رنگ زندگی احمدرضا حجارزاده: بارها گفتهاند و شنیدهایم آنچه برای بچهها آیندهای سرشار از شادی و امید به زندگی پدید میآورد، شیوه زیست او و تجربهها و نگاهش ...
نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی تنها راه نجات، صلح و مهربانی است احمدرضا حجارزاده: با راه افتادن دوباره جریان اصلی تئاتر و از جو جشنواره تئاتر فجر خارج شدن فضای تئاتر کشور، دوباره ریتم معمول اجرای نمایشهای بزرگسال به ...
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشتکوهی» شرکتکننده از تهران مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همانطور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیتپردازیها، ...
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضویراد آگاهی و درمان بیماریها عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعهشناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گرههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار ...
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دلپیشه از تهران انتظاری هشتساله در فضایی سوررئال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج میکنند و به جبهه میروند و هشت سال از آنها خبری نمیشود. نمایش یک نگاه ...
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمیرسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از ...
نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزارویکم» نوشته شهرام احمدزاده و کار پویان عطایی از اصفهان شهرزاد بیسرانجام رضا آشفته: نمایش «در سوگ شب هزارویکم» میخواهد قهرمان افسانهای شب هزارویکم، یعنی شهرزاد قصهگو را به صحرای کربلا ببرد تا روایتگر ...
نقدی بر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» کار هادی کیانی برای شادی مردم عرفان پهلوانی: نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» به نویسندگی و کارگردانی هادی کیانی، نمایشی دیگر از نمایشهای چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر ...
نقدی بر نمایش «آسمان پابهماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان وجدان بیدار انسان رضا آشفته: نمایش «آسمان پابهماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداریای وجود داشته باشد. در این نمایش آنچه ...
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان زمانی که نهنگ ماه را میبلعد سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید میشود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را میگیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام میکند چنانچه مردم شهر ...
نگاهی به نمایش «هاراگیری» نوشته و کار اصغر گروسی از شیراز استفاده از طنز و کمدی نیکوست؛ اما بهجا سید علی تدین صدوقی: نمایش «هاراگیری» که یک رسم ژاپنی در بین ساموراییهاست، در مورد دفاع مقدس است و داستانش به روزهای اشغال خرمشهر برمیگردد؛ روزهایی که همه ...
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از شیراز این اسب هرگز رام کسی نمیشود سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایشهایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر ظرفیت بالای نمایشهای سنتی-آیینی سیدعلی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی بهظاهر دیندار و متشرع بوده ...
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی در جدالی ابدی با شیطان درون عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده معامله ویژه شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله ویژه خود با شیطان آماده ...
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری از سپنتای خانه ماست تیرهگونی بیگانگان عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شدهایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرامترین خانه انسان در این ...
نقدی بر نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد کاظمتبار پای درخت سرخ رضا آشفته: نمایش «آلاء» که جمعه هفتم بهمن در دو نوبت در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه رفت، یک تکگویی درباره زنی است که پای درختی رازآمیز دفن شده و هر لحظه ...
نگاهی به نمایش «خاکستری» نوشته و کار پریا امینی از شهرکرد سکوت دراماتیک و علمگرایی در موقعیت معلق سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خاکستری» به روزهای اشغال فرانسه توسط نازیها در جنگ جهانی دوم برمیگردد. زنی که برای حفظ دخترش و رهایی شوهرش که در دست نازیها ...
نقدی بر نمایش «لومیر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا یک رضایت نسبی رضا آشفته: نمایش «لومیر» سرگرمکننده و شادیآور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما میتواند مخاطب بزرگسال را نیز راضی نگه دارد ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
درباره نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرمآزادی و کارگردانی داوود پارسا جادوی لذت و رنج مهدی نصیری: جادویی در تئاترهای این سالهای یاسوج و گچساران وجود دارد که خیلی دوستش دارم. این جادوی تئاتری مخصوص نمایشهای همین منطقه است. جور دیگری از آن مثلاً در ...
نگاهی به نمایش «ایرانیان» نوشته و کار رضا صابری از مدینه تا مرو روی پلههایی ثابت سید علی تدین صدوقی: نمایش «ایرانیان» بررسی سفر حضرت علی بن موسیالرضا (ع) امام هشتم شیعیان از مدینه به مرو است. مأمون نقشه راهی را برایشان ترسیم کرده که از ...
نگاهی به نمایش «هفت شبانهروز» نوشته آرش رضایی به کارگردانی مهدی روزبهانی و فروزان حسینی (کرج) فرم ساده، طراحی کاربردی و محتوای غنی سید علی تدین صدوقی: نمایش «هفت شبانهروز» حداقل دو داستان را روایت میکند؛ یکی قصه واقعی اولین شهیده انقلاب اسلامی به نام «فرزانه دانش آشتیانی» که در ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» کار محمد یزدی سفری که بازگشت ندارد مهدی نصیری: نمایش محمد یزدی ، بیش از هر چیز دیگر یک چیز مهم دارد. چیزی که همه عناصر اجرا را به هم مربوط کرده و نقطه تمرکز و اتکای اجراست؛ بازیگر! بازیگر «نذر ...
درباره نمایش «نقطه صفر مرزی» کار محمدرضا عبادیانی پرداختی که به ضدخودش تبدیل میشود مهدی نصیری: یکی از مهمترین چیزهایی که در این سالها مدام در نوشتههایم تکرار میکنم درباره روایت نمایشی و عملکردهای درست روایت در درام است. میگویم که در ...
نگاهی به نمایش «آخرین راه» نوشته و کار محسن متینوفا یک نمایش مذهبی رضا آشفته: نمایش «آخرین راه» برگرفته از روایات مذهبی است و به شب عاشورا میپردازد و در یک کلیسا میگذرد و اینگونه مسلمان شدن یک راهب مسیحی را در مواجهه ...
نظری بر نمایش ««مانداک»» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی باید از بند کلیشهها گریخت... عرفان پهلوانی: نمایش «مانداک»، تلاشی از هنرمندان شهر ملایر، نمایشی بود که پس از اجرا در واپسین روز دومین جشنواره منطقهای بیستوهفتمین جشنواره ...
درباره نمایش «امل» کار جواد الاسدی (عراق) آفرینشگری یا بازآفرینی مهدی نصیری: کدامیک کیفیت مطلوبتری در اجرا دارند؟ اینکه موضوع در شکل اجرایی آن بازسازی عینی بشود یا اینکه شکلی از اجرا آفریده شود و موضوع از دل آن زاییده ...
نگاهی به نمایش «بیستوسومین جلسه جنگیری آنه میشل» کار مسعود احمدی شیطان و اثبات وجود خدا سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «بیستوسومین جلسه جنگیری آنه میشل» به کارگردانی مسعود احمدی که یکشنبه دوم بهمن در سالن سایه تئاتر شهر اجرا شد، برگرفته از ...
درباره نمایش «آهوان» به کارگردانی محمد جهانپا مهندسی روایت یک زندگی مهدی نصیری: وقتی قرار است که یک تئاتر زندگینامهای تولید شود، قالبها و الگوهایی وجود دارند که قبلاً هم امتحان شدهاند و میتوان بر اساس آنها تئاتر ...
نگاهی به نمایش «سیمرغ» نوشته محمود مهدوی کار اکبر صادقی از اردبیل از بقعه شیخ صفی تا شهادت در حرم امام رضا (ع) سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سیمرغ» ماجرای یک کبوترباز به نام سید در اردبیل است که شغلش کاشیکاری است. او در حال تعمیر گنبد بقعه صفیالدین اردبیلی است. سید یک ...
نقدی بر نمایش «روز دهم» نوشته اصغر گروسی و کار علی برجی تلفیق مذهب و جنگ رضا آشفته: نمایش «روز دهم» میخواهد در تلفیق نمایش تعزیه و جنگ، بسترساز یک اتفاق قابلتأمل باشد و در این راه سعیاش استفاده از فضای رئالیستی است که ...
نگاهی به نمایش «طلقه الرحمه» کار محمد مؤید از عراق در هزارتوی رنج و تعب بهنام حبیبی: در اولین و دومین روز از چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، تالار اصلی تئاتر شهر تهران، میزبان اجرایی پرفورمنس به کارگردانی محمد مؤید از ...
نقد و تحلیل نمایش «پیلههای خیس» پرسشهایی برای آینده عرفان پهلوانی: نمایش «پیلههای خیس» به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، در نخستین روز از چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر، در تئاتر ...
نقدی بر نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروشنیا و کار مهسا بایرامزاده از نقده همچون پیکنیک در میدان جنگ رضا آشفته: نمایش «آخرین نامه» کار مهسا بایرامزاده نهتنها چیزی کم از اجرای مهرداد کوروشنیا (نویسنده) ندارد بلکه در رعایت برخی از نکات و ارائه عناصر ...
نقدی بر نمایش «شجاع» کار امیرسینا جوادی آخرین شب اعدامی رضا آشفته: نمایش «شجاع» نوشته هال ورثی هال و رابرت مدل مس با ترجمه سیدمحمود علوی مقدم و کار امیرسینا جوادی که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته، اجرایی ...
نگاهی به مجموعه نمایشنامه «صحنههای دودی» اثر «نیک زاگون» پس از خواندن، فکر کنید! احمدرضا حجارزاده: با نگاهی به نسل جوان و معاصر نمایشنامهنویسان آمریکایی، میتوان بهراحتی دریافت که این نویسندگان نوگرا، بیشتر تحت تأثیر تغییرات ...
نقدی بر «خردهجنایتهای زنوشوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار افشین قاسمی سنگلاخ بین سنتگرایی و مدرنیسم بهنام حبیبی: ژیل و لیزا، زن و شوهری فرانسوی که چند سالی را با هم زندگی کردهاند، دچار مشکلات روانی در ارتباط زنوشوهری هستند. در پی به زمین افتادن ژیل و آسیب ...
نگاهی به نمایش «پیرننا»» کار اکبر قهرمانی شب یلدای مادر در حلقه دلدادگانش بهنام حبیبی: پیرزنی تنها در یکی از روستاهای استان گیلان، در شب یلدایی از زندگانی خود، این جشن بزرگ ایرانی را با همه اعضای خانوادهاش، ولی در خیال خود، جشن ...
نگاهی به نمایش «دو دوز سایتوتک» کار میثم شمسیان دوگانه انباشتگی و پراکندگی علیرضا نراقی: نمایش «دو دوز سایتوتک» به نویسندگی و کارگردانی میثم شمسیان که مدتی است در تماشاخانه حافظ اجرا میشود، برداشتی است از نمایشنامه «خوک ...
نگاهی به نمایش «توریست» به کارگردانی ابوالفضل کریمزاده نائینی در جستوجوی تولد علیرضا نراقی: داستانها اغلب گفته شدهاند و بارها شنیده شدهاند. برای همین نشانی و سرانجام احتمالی هر قصهای قابل حدس و آشناست. انسان موجودی است داستانگو ...
نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی گام زدن در راهی که انسانی دیگر میسازد سیدعلی تدین صدوقی: زمانی که وارد تالار سایه میشوی فضایی که برای نمایش ایجاد شده است، تو را میگیرد؛ تابوتی که جلوی صحنه قرار دارد و پرچم ایران روی آن کشیده شده، ...
نقدی بر نمایش «پنچری» نوشته فردریک دورنمات کار احسان ناجی همچنان بیعدالتی... رضا آشفته: نمایش «پنچری» که در تالار شهرزاد اجرا شد بر اساس نمایشنامه رادیویی است که شادروان حمید سمندریان تنظیم و ترجمه کرده بود؛ در این حال این نمایشنامه بنا ...
نگاهی به نمایش «بهرام به روایت هفتپیکر» کار حامد شیخی کمدی غفلت علیرضا نراقی: درام تاریخی، یکی از گونههای آشنا و پراهمیت تئاتر است. بازگشت به تاریخ برای خلق درامی نو اساساً تلاشی بوده برای اینکه تراژدیها در قالبی والا و ...
نقد و نظری بر نمایش «طبقه کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی» مانیفست ایرانی برای جامعه آمریکایی احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهمترین بسترهای موجود در عرصه هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسانهاست. از اینرو ...
نقدی بر نمایش «پیکرتراشی» نوشته حسن برزگر و کار پریسا محمدی یک پازل ناکامل رضا آشفته: نمایش پیکرتراشی میخواهد پسامدرن باشد اما در این تجربه پیش روی، چه در متن حسن برزگر و چه در کارگردانی پریسا محمدی نمیتواند آنطور که بایدوشاید ما ...
نگاهی به نمایشنامه «هتل ریتاج» کار حمید حرا روایت کهنه یک سوگ قدیمی سیدعلی تدین صدوقی: در ابتدا باید گفت که بسیار نیکو و پسندیده است که در مورد وقایع و شخصیتهای تاریخ دینی و مذهبی از صدر اسلام تا صدها سال پسازآن کار کنیم. این ...
نظری بر نمایش «عبدالرضا» به کارگردانی هومن رهنمون روایت ناتمام روزهای اشغال احمدرضا حجارزاده: جنگ در هر کجای جهان که اتفاق بیفتد، مقولهای هولناک و دراماتیک است و طبعاً عرصه فرهنگ و هنر، بستر مناسبی برای تولید آثاری با درونمایه ...
نگاهی به نمایش «لارو» نوشته و کار سینا صفویفر علم، قدرت، خامدستی علیرضا نراقی: نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، کار گروه بسیار جوانی است که تلاش دارد ...