از تاریخ
 تا تاریخ
 
نگاهی به نمایش «فیش‌آباد» نوشته سیروس همتی به کارگردانی اشکان درویشی

کمدی واقعیات ملموس و تراژدی معضلات اجتماعی
نگاهی به نمایش «فیش‌آباد» نوشته سیروس همتی به کارگردانی اشکان درویشی

کمدی واقعیات ملموس و تراژدی معضلات اجتماعی

سید علی تدین صدوقی: سیروس همتی سال‌هاست که علاوه بر بازیگری دستی نیز در نمایشنامه‌نویسی دارد و چندین مجموعه نمایشنامه نیز به چاپ رسانده است. فیش‌آباد نیز یکی ...

نظری بر نمایش «در و گبر و یک قرص نان» نوشته و کار داوود فتحعلی‌بیگی

به سرانجام رسیدن گبری که از چشمه جوشان رحمت امام نوشید
نظری بر نمایش «در و گبر و یک قرص نان» نوشته و کار داوود فتحعلی‌بیگی

به سرانجام رسیدن گبری که از چشمه جوشان رحمت امام نوشید

بهنام حبیبی: تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، نمایشی ایرانی را روی صحنه خود دارد که یادآور بخشندگی و شفابخشی امام هشتم شیعیان، امام رضا(ع) است. نمایش، ترکیبی از چند ...

نقدی بر «نمایش همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرمشیر و کار غلامرضا عربی

ما را تنها عشق نجات می‌دهد
نقدی بر «نمایش همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرمشیر و کار غلامرضا عربی

ما را تنها عشق نجات می‌دهد

رضا آشفته: نمایش «همه‌چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» درباره‌ تنهایی انسان مدرن است که بنا بر دیدگاه پیشرو غلامرضا عربی به‌صورت جمع‌گرایی دارد اجرا ...

نگاهی به نمایش «فقط یک ساعت آرامش» به کارگردانی رضا بهداد‌نیا

ناکامی در ایرانیزه کردن نمایشنامه‌ای از فلوریان زلر
نگاهی به نمایش «فقط یک ساعت آرامش» به کارگردانی رضا بهداد‌نیا

ناکامی در ایرانیزه کردن نمایشنامه‌ای از فلوریان زلر

سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «فقط یک ساعت آرامش» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود، برگرفته از نمایشنامه «یک ساعت آرامش»، نوشته فلوریان زلر ...

نگاهی به نمایش «شاهزاده شامپیا» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی

داستان دختر موقرمزی که از پاسخ‌های شما قانع نمی‌شود
نگاهی به نمایش «شاهزاده شامپیا» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی

داستان دختر موقرمزی که از پاسخ‌های شما قانع نمی‌شود

احمدرضا حجارزاده: گرچه همیشه گفته‌اند و می‌دانیم که سن برخورداری از استقلال اجتماعی و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های مهم آدم‌ها برای زندگی و آینده، از ...

نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی

تنها راه نجات، صلح و مهربانی است
نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی

تنها راه نجات، صلح و مهربانی است

احمدرضا حجارزاده: با راه افتادن دوباره جریان اصلی تئاتر و از جو جشنواره تئاتر فجر خارج شدن فضای تئاتر کشور، دوباره ریتم معمول اجرای نمایش‌های بزرگ‌سال به ...

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

  سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، ...

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار ...

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه ...

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از ...

نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان

زمانی که نهنگ ماه را می‌بلعد

سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید می‌شود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را می‌گیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام می‌کند چنانچه مردم شهر ...

نگاهی به نمایش «هاراگیری» نوشته و کار اصغر گروسی از شیراز

استفاده از طنز و کمدی نیکوست؛ اما به‌جا
نگاهی به نمایش «هاراگیری» نوشته و کار اصغر گروسی از شیراز

استفاده از طنز و کمدی نیکوست؛ اما به‌جا

سید علی تدین صدوقی: نمایش «هاراگیری» که یک رسم ژاپنی در بین سامورایی‌هاست، در مورد دفاع مقدس است و داستانش به روزهای اشغال خرمشهر برمی‌گردد؛ روزهایی که همه ...

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز

این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز

این اسب هرگز رام کسی نمی‌شود

سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایش‌هایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ ...

نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا

سوار بر بال‌های خیال تا وصال با عشق واقعی

بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایش‌های ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستان‌های نمایشی، تماشاگرش را بر بال‌های خیال سوار می‌کند، در مکان ...

نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری  

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری  

از سپنتای خانه­ ماست تیره‌گونی بیگانگان

عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شده‌ایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرام‌ترین خانه انسان در این ...

درباره‌ نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرم‌آزادی و کارگردانی داوود پارسا

جادوی لذت و رنج
درباره‌ نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرم‌آزادی و کارگردانی داوود پارسا

جادوی لذت و رنج

مهدی نصیری: جادویی در تئاترهای این سال‌های یاسوج و گچساران وجود دارد که خیلی دوستش دارم. این جادوی تئاتری مخصوص نمایش‌های همین منطقه است. جور دیگری از آن مثلاً در ...

نگاهی به نمایش «هفت شبانه‌روز» نوشته آرش رضایی به کارگردانی مهدی روزبهانی و فروزان حسینی (کرج)

فرم‌ ساده، طراحی کاربردی و محتوای غنی
نگاهی به نمایش «هفت شبانه‌روز» نوشته آرش رضایی به کارگردانی مهدی روزبهانی و فروزان حسینی (کرج)

فرم‌ ساده، طراحی کاربردی و محتوای غنی

سید علی تدین صدوقی: نمایش «هفت شبانه‌روز» حداقل دو داستان را روایت می‌کند؛ یکی قصه واقعی اولین شهیده انقلاب اسلامی به نام «فرزانه دانش آشتیانی» که در ...

نگاهی به نمایش «سیمرغ» نوشته محمود مهدوی کار اکبر صادقی از اردبیل

از بقعه شیخ صفی تا شهادت در حرم امام رضا (ع)
نگاهی به نمایش «سیمرغ» نوشته محمود مهدوی کار اکبر صادقی از اردبیل

از بقعه شیخ صفی تا شهادت در حرم امام رضا (ع)

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سیمرغ» ماجرای یک کبوترباز به نام سید در اردبیل است که شغلش کاشی‌کاری است. او در حال تعمیر گنبد بقعه صفی‌الدین اردبیلی است. سید یک ...

نقدی بر نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروش‌نیا و کار مهسا بایرام‌زاده از نقده

همچون پیک‌نیک در میدان جنگ
نقدی بر نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروش‌نیا و کار مهسا بایرام‌زاده از نقده

همچون پیک‌نیک در میدان جنگ

رضا آشفته: نمایش «آخرین نامه» کار مهسا بایرام‌زاده نه‌تنها چیزی کم از اجرای مهرداد کوروش‌نیا (نویسنده) ندارد بلکه در رعایت برخی از نکات و ارائه عناصر ...

نقدی بر «خرده‌جنایت‌های زن‌وشوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار افشین قاسمی

سنگلاخ بین سنت‌گرایی و مدرنیسم
نقدی بر «خرده‌جنایت‌های زن‌وشوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار افشین قاسمی

سنگلاخ بین سنت‌گرایی و مدرنیسم

بهنام حبیبی: ژیل و لیزا، زن‌ و شوهری فرانسوی که چند سالی را با هم زندگی کرده‌اند، دچار مشکلات روانی در ارتباط زن‌وشوهری هستند. در پی به زمین افتادن ژیل و آسیب ...

نگاهی به نمایش «نذر عباس» به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی

گام زدن در راهی که انسانی دیگر می‌سازد
نگاهی به نمایش «نذر عباس» به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی

گام زدن در راهی که انسانی دیگر می‌سازد

سیدعلی تدین صدوقی: زمانی که وارد تالار سایه می‌شوی فضایی که برای نمایش ایجاد شده است، تو را می‌گیرد؛ تابوتی که جلوی صحنه قرار دارد و پرچم ایران روی آن کشیده شده، ...

نقد و نظری بر نمایش «طبقه‌ کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی»

مانیفست ایرانی برای جامعه‌ آمریکایی
نقد و نظری بر نمایش «طبقه‌ کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی»

مانیفست ایرانی برای جامعه‌ آمریکایی

احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهم‌ترین بسترهای موجود در عرصه‌ هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسان‌هاست. از این‌رو ...