نگاهی به سوژههای نمایشی به بهانه روز استعمار خانه ما کوه است و تخریب آن خارج از قدرت اجنبیبخش دوم ؛ مبارزات آن قهرمان بی نقاب ایران تئاتر – سید رضا حسینی: به مناسبت روز ملی مبارزه با استعمار که به افتخار رئیسعلی دلواری نامگذاری شده است، تصمیم گرفتیم در قالب مطلبی در دو بخش نگاهی به ...
نگاهی به سوژههای نمایشی به بهانه روز استعمار خبر آمد که تنگستان بهار است زمین از خــون احــمد لالهزار است«بخش نخست» ؛ مبارزات ضد استعمارانگلیس پیش از رئیس علی ایران تئاتر – سید رضا حسینی: صد و پنج سال قبل در روز داغی مانند امروز مردم بوشهر یکی از قهرمانان دلاور خود به نام رئیسعلی دلواری را از دست دادند. مبارزی که با جمعی از ...
نمایشنامه نویسی در دورۀ مشروطیت ابزاری کارآمد برای استقرار گفتگو ایران تئاتر- رضا آشفته: مشروطه زمینه ساز ایجاد گروههای نمایشی است که خود عامل اولیه و مهمی برای اجرای تئاتر است و این خود ضرورت نوشتن نمایشنامه را موجب می شود
جستاری پیرامون تئاتر آوانگارد "آگاهانه برهم زدن" شیوه تئأتر تجربی است ایران تئاتر- داریوش ثمر : در پی همه گیر شدن مدل و شیوه تمرینات و اجراهای بسیاری از اهالی نمایش در قالب تئاتر تجربی داریوش ثمر نویسنده و کارگردان اهل شیراز پژوهشی در ...
نگاهی به گفتمان رسانه ای هنردرمانی دیجیتالی نمایش درمانی ،کرونا و دنیای دیجیتال ایران تئاتر- مجید امرایی : تا دهه گذشته، تعداد انگشت شماری از هنر درمانگران از فناوری دیجیتالی در روش های مواجهه خود با مراجعان درمانی استفاده می کردند، اما امروزه ...
مرور ایران تئاتر بر کارنامه بازیگری سیروس گرجستانی به بهانه هفتمین روز درگذشت هنرمند نام نیک می ماند و دیگر هیچ ایران تئاتر- رضا آشفته: برای اولین و نخستین بار فکر می کنم زمستان ۷۵ بود که سیروس گرجستانی را برای بازی در نمایش عشق آباد در تالار اصلی تئاتر شهر تهران دیدم. تئاتری که ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (15) گروتسک و کاربرد آن در استندآپ کمدی ایران تئاتر- علیرضا محمدی*: بین طنز و گروتسک گاهی رابطه ای دوجانبه برقرار است . هر گاه طنز نویس بخواهد برای ایجاد حداکثر حس ریشخند و انزجار در خواننده یا تماشاچی، ...
دیوید کارناوالی در مقاله ای خواندنی بررسی کرد شرایط اضطراری تئاتر در زمان کرونا ویروس دنیایی که ما در آن زندگی نمیکنیم "شرایط اضطراری تئاتر در زمان کرونا ویروس" عنوان مقاله ای از «دیوید کارناوالی» است که به زبان فرانسه منتشر شد و هنرمند و پژوهشگر مهابادی ، ابراهیم ابراهیمی آنرا ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (14) 10 راه برای خنداندن و به فکر وا داشتن رایج ترین سبک های اجرای استندآپ کمدی ایران تئاتر- علی کخجام*: این مقاله مواردی را در خصوص سبک های اجرای استندآپ کمدی بصورت اجمالی توضیح داده است و همچنین به توصیف ده مورد از متداول ترین سبکهای این هنر ...
نگاهی به کارکردهای اجتماعی تئاتر خیابانی به بهانه اجرای طرح «من، تو، ما؛ تئاتر، زندگی، کرونا» دمخور با عامه وفادار به ارزش ها در بحران ایران تئاتر- مجید امرایی: درمیان شیوههای مختلف هنر نمایشی، این نمایش فضای باز یا به قولی نمایش خیابانی است که از گذشته تا کنون به دلیل بی واسطه بودن و مردمی بودن، ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (13) تخیل زیر بنای اصلی و لازمه خلق آثار هنری ایران تئاتر- مهدی کرامت پناه*: تخیل ابزاری مهم در استندآپ کمدی است و کمک شایانی در شکل گیری متن و همچنین ذخیره سازی کلمات کلیدی متن در ذهن میکند.
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (11) خندانندههایی به سبک کمدی نشسته ایران تئاتر- علی کخجام*: این نوشته مباحثی را در خصوص یکی از زیرشاخه های هنر استندآپ کمدی تحت عنوان کمدی نشستهsit down comedy بیان می کند و همچنین توضیحاتی را پیرامون کاربرد ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (10) استندآپ کمدی به شیوه آدام سندلر ایران تئاتر- نیلوفر ناظری*: مرور تجربه های موفق جهانی به یقین برای توسعه و تنوع استند آپ کمدی در ایران موثر است . یکی از این نمونه ها تجربه اجراهای آدام سندلر است .
بررسی ترجمۀ متون نمایشی نجف دریابندری مترجمی که ما را به تئاتر جهان پیوند داد ایران تئاتر: رضا آشفته : نجف دریابندری، مترجمی است که از زمان انتشار کتاب «وداع با اسلحه» در سال ۱۳۳۳ تاکنون در جامعه ادبی هماره احساس شده است و ترجمه های نمایشنامه های ...
چند اتفاق خوب در روز جهانی تئاتر پخش زنده نمایش راه حل روزهای کرونایی دنیای نمایش ایران تئاتر_ارغوان اشتری:روز جهانی تئاتر روز بیست و هفتم ماه مارس است. اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان چراغ سالنهای تئاتر امسال خاموش شده و هنرمندان برای ...
با رونمایی از پوستر متن پیام روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد همزمان با رونمایی از پوستر، متن پیام اکبر زنجانپور به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی در سال ۹۹ منتشر شد.
با تحلیلی بر آرای جامعهشناس آلمانی بررسی شد (بخش اول) تاثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیتهای نمایشی ایران تئاتر: متن پیش رو بخش اول مقاله ای با عنوان «تاثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیتهای نمایشی» به قلم علی رویین است که در همایش پژوهشی« شهر، شهروندی و تئاتر »سی و ...
جُستاری بر زندگی هنری نصرت کریمی کمتر کسی دل به چنین سرنوشت بادوامی می سپرد ایران تئاتر- رضا آشفته: نصرت کریمی هنرمندی چند جانبه بود و بر هنرهای گوناگون تسلط و اشراف داشت و همه را می توانست تحت تاثیر هنرش قرار دهد و هیچگاه برای آشکار کردن ...
نگاهی به روند میلیاردر انگاری یک حوزه آسیب پذیر واکنش های سیاسی عجیب به معافیت مالیاتی هنرمندان ایران تئاتر- علی اکبر عبدالعلی زاده :صدور دستور لغو حذف مالیات فعالیت های فرهنگی هنری ، انتشاراتی ، رسانه ای و قرآنی ازپیشنویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی ...
چگونه حذف معافیتهای مالیاتی هنرهای نمایشی را به تعطیلی میکشاند سایه بحران مالیاتهای غیراصولی بر فرهنگ و هنر ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : با انتشار پیشنویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ، حذف بسیاری از معافیتها و مشوقها گذشته در لایحه پیشنهادی جدید ، ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (5) دانستنی هایی که باید یک استندآپ کمدین بداند ایران تئاتر: متن حاضر به قلم علی و مرتضی کخجام است که مباحثی در مورد ساختار ، تکنیک های کاربردی و نکات مهم استندآپ کمدی در اختیار کمدین ها قرار می دهد و همچنین مطالبی ...
نگاهی به ویژگیهای دراماتراپی: نمایش درمانی راهکاری برای درمان آسیبهای روانی ایران تئاتر- مجید امرایی: بهرهگیری از درمانهای غیر دارویی در حوزه توانبخشی امروزه امری مهم در جوامع پیشرفته است. دراینبین مدد گرفتن از هنر به دلیل جذابیت و ...
الگوهای تئاتری و چهرههای ماندگار(1) سعید پورصمیمی بازیگر بیبدیل و بامرام ایران تئاتر- رضا آشفته: برخی از هنرمندان بنابر استعداد، شکوفایی در هنر و داشتن اخلاق و مرام ویژه می توانند الگوی دیگر هنرمندان، به ویژه جوانترها باشند، و سعید ...
نگاهی پژوهشی به تعلیق در تعزیه آن اتفاق چگونه یا چه موقع رخ خواهد داد ایران تئاتر- الهام ذوالفقاریان: مقاله حاضر درصدد بررسی نحوه ایجاد تعلیق و کشش در شبیه نامهها و بررسی انواع آن است. این پژوهش بر مبنای انواع تعلیق و عوامل تأثیرگذار ...
بررسی روال تئاتری شدن داریوش اسدزاده به مناسبت هفتمین روز درگذشت این هنرمند نامی نیکو و ماندگار ایران تئاتر- رضا آشفته: داریوش اسد زاده به آرزوی صد ساله شدنش همانند ناصرالدین شاه نرسید اما برخلاف آن پادشاه بدنام از خود نام نیکی را در سرزمین ایران بر جای نهاد و ...
بررسی زیبایی شناسی اجراهای بیرونی با رویکرد مطالعات اجرا رجوع به اصالت هنر نمایش ایران تئاتر_ابراهیم ابراهیمی، امید خاک پور:از دیرباز هنر تئاتر به عنوان یک امر زیبا همواره مورد توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران بوده است و رسالههای بسیار ...
ایران تئاتربه بهانه برگزاری جشنواره آیینی سنتی بررسی کرد سمت و سوی پژوهشها و مطالعات حوزه نمایش ایرانی ایران تئاتر به بهانه برگزاری نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی که متمرکز بر نمایشهای ایرانی است، با هدف کندوکاوی در کم و کیف فعالیتهای پژوهشی در ارتباط با نمایش ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی تجاهلالعارف در رفتار عقلای مجانین و شخصیت سیاه ایران تئاتر-مرضیه شریعت: در میان جدال عقل و عشق، یکباره با شخصیتی مواجه میشویم که به «عقلای مجانین» شهرهاند. بهلول، تلخک و جحی از شناختهشدهترین شخصیتهای ...
به بهانه برگزاری جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی نقش میراث فرهنگی معنوی درنمایش های ایرانی ایران تئاتر- لاله تقیان: میراث فرهنگی، چه میراث ملموس یا مادی و چه میراث ناملموس یا معنوی بخش مهمی از هویت ملتهاست. یعنی آنچه هویت جوامع را میسازد، گذشته و حال و ...
بررسی کارنامه کاری و زندگی هنری هما جدیکار، کارگردان و مدرس نمایش عروسکی بانویی از جنس مهربانی عروسک ها ایران تئاتر- رضا آشفته: هما جدیکار را به نظر همه دانشجویان دانشکده های سینما تئاتر و هنرهای زیبا بشناسند چون همگی آنان مبانی نمایش عروسکی را با این مدرس کارآزموده ...
نکاتی در رابطه با اقتباس از رمان برای نمایش رُمان در تئاتر ایران تئاتر_ابراهیم ابراهیمی:در طول قرن نوزدهم، رمان و تئاتر باهم روابطی تنگاتنگ دارند و از آغاز انقلاب (بارونق رمان سیاه) و دوران امپراطوری، رمان بهصورت ذخیرهی ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش دهم) تئاترآموزشی، ضداعتیاد ایران تئاتر: متن حاضر بخش دهم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و از سوی انتشارات نمایش ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (2) باید دل را به دریا زد ایران تئاتر: متن حاضر بخش دوم از مجموعه مقالههای دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار ۹۸ تهیهشده است و قسمت قبلی آن با ...
به مناسبت نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی بازشناسی میرزا آقا تبریزی نخستین نمایشنامه نویس به زبان فارسی ایران تئاتر- رضا فتحی پور: در این نوشتار، به مناسبت نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب آقاخانی، که در ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۸ – روز قلم – در ...
نگاهی به استندآپ کمدی در ایران (1) واسخندیش ؛ وایسا، بخند و بیندیش ایران تئاتر: متن حاضر بخش اول از مجموعه مقالههای دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی است که با مدیریت امیر کربلایی زاده در بهار ۹۸ تهیهشده است و از این پس در ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش نهم) کنشگران تئاتر اجتماعات در «تئاتر آموزشی» ایران تئاتر: متن حاضر بخش نهم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری دهمین ...
بررسی کارنامۀ کارگردانی رسول کاهانی- (بخش دوم) نگهداری خانواده یا غرور و تعصب ایران تئاتر- رضا آشفته:در بخش واپیسن به نقد و بررسی دو نمایش تحت تاثیر و شربت سینه خواهیم پرداخت و همچنین از زبان یک مخاطب و هوادار او را بررسی می کنیم تا در نهایت ...
بررسی کارنامۀ کارگردانی رسول کاهانی (بخش نخست) اگر استعدادی نبود یا مسیر پر مشقت ایران تئاتر_رضا آشفته:رسول کاهانی تئاتری نیشابوری از یک خانواده هنری وارد فعالیت های تئاتری شده است ونمایش هایش در حوزه کارهای رئالیست اجتماعی قابل ارزیابی است.
تاریخنگاری ایران تئاتر از نسل اولیهای تئاتر ایران اسماعیل مهرتاش، پایه گذار نخستین دانشکده غیردولتی تئاتر ایران ایرانتئاتر- پیمان شیخی: هنر تئاتر ایران، طی یک قرن گذشته، هنرمندان بسیاری را تربیت نموده که نام برخی از ایشان ثبت و نام بسیاری از ایشان فراموش شده است. اما این ...
به بهانه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی فروزه های نمایشی در شاهنامه ایران تئاتر- اردشیر صالح پور: ۲۵ اردیبهشتماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است و همه دانند که شاهنامه اثر جاودان این شاعر بلندآوازه است. متن حاضر به این موضوع ...
بررسی حضور موفق منتخبی از بازیگران زن رسیدن به آستانۀ باوری بینالمللی ایران تئاتر- رضا آشفته: بازیگری بانوان در این سالها روند و روال رو به رشدی را در پیش گرفته و هر سال بهتر از پیش خودنمایی می کند.
با کمک از فلسفه هگل و پیدایش هنر هپنینگ بررسی شد حقیقت تئاتر در قرن 21 چیست؟ ایران تئاتر-حسن دلاور: در این مقاله در باب حقیقت تئاتر در قرن ۲۱ چیست؟ واکاوی خواهد شد با کمک از حقیقت فلسفه هگل و پیدایش هنر هپنینگ و با کمک از مکتب دادائیسم ضرورت ...
به بهانه نمایش مستند خط باریک قرمز در جشنواره بین المللی فیلم فجر تئاتر درمانی و بزهکاری اجتماعی ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : نمایش مستند تماشایی خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست در جشنواره بین المللی فیلم فجر کارکردهای اجتماعی غیر قابل ...
بررسی دبستان بازیگری علی رفیعی، نسل دوم دهه 70 و 80 (بخش دوم) ققنوس وار از خاکسترشان برخاسته اند ایران تئاتر- رضا آشفته: علی رفیعی از سال ۶۹ با ورود دوباره به ایران و تدریس در دانشکدۀ سینماتئاتر دانشگاه هنر تهران توانست پرورش نسل دوم بازیگرانش را ممکن سازد.
نگاهی تاریخی به نوروز و آیین های نمایشی در این ایام : میراث نیاکان اینک بر سفره دل ما نشسته ایران تئاتر- اسماعیل مجللی: نوروز جشن و آیینی است برخاسته از مجموعه شرایط طبیعی و بن مایه های اعتقادی مردمان فلات ایران که در پهنه جغرافیایی فرهنگی ایران، بی وابستگی ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش هشتم) «تئاتر آموزشی» خاستگاه تاریخی تئاتر کاربردی ایران تئاتر: متن حاضر بخش هشتم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری ...
نگاهی به «تئاتر کاربردی» بهعنوان ابزار قدرتمند ارتباطی و بیانی (بخش ششم) اجراگران و مخاطبان تئاتر کاربردی و تعاملات میان آن ها ایران تئاتر: متن حاضر بخش ششم از کتاب «تئاتر کاربردی؛ مورد پژوهیهای بینالمللی و چالشهای عملی» است که توسط علیظفر قهرمانینژاد ترجمه و به مناسبت برگزاری دهمین ...
کارنامه هنری علی نصیریان در تئاتر، به انگیزه 84 سالگی یک عمر در بطن ماندن یا اصالت های انسانی ایران تئاتر- رضا آشفته: علی نصیریان بعد از بیش از شش دهه است که همچنان در مقام بازیگر مقابل دوربین و حتی در صحنه بازی میکند و اوست که خود را در درجه اول بازیگر ...