در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

جشنواره‌ها نقطه روشن روزهای تاریک کرونا

ایران تئاتر_میترا رضایی:در هفته‌ای که گذشت می‌توان گفت تمامی اخبار مربوط به برگزاری جشنواره‌های استانی بود و جشنواره‌ها به پرشورترین زمان خود رسیده‌اند. مدیران تئاتر استانی معتقدند به همان میزان که برای قطع زنجیره بیماری کرونا تلاش می‌کنند باید برای حفظ روحیه هنرمندان تئاتر هم تلاش شود. و برگزاری جشنواره ها بی شک در این راستا تاثیری انکار ناپذیر دارد.

در هفته گذشته، انتشار فراخوان جشنواره شاهنامه‌خوانی مناطق زاگرس‌نشین ، انتشار برنامه اجراهای جشنواره تئاتر آذربایجان‌غربی، انتصاب دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استان زنجان، 12 اثر متقاضی حضور در جشنواره تئاتر استان یزد، 12 اثر متقاضی حضور در جشنواره تئاتر استان یزد، انتشار فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان گلستان، انتخاب اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر استانی اردبیل، معرفی هیئت انتخاب آثار و  رونمایی از پوستر تئاتر استان یزد، انتخاب مسئول نقد آثار جشنواره آذربایجان‌غربی، انتصاب مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان، 16 نمایش متقاضی حضور در جشنواره استانی همدان، برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان، رونمایی پوستر جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی، معرفی هیئت‌داوران جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، اعلام زمان برگزاری جشنواره تئاتر استانی زنجان،  اعلام اسامی برگزیدگان سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، برگزاری اختتامیه جشنواره تئاتر کوتاه مجازی «درخانه بمانیم» تهران، برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، اعلام زمان برگزاری جشنواره تئاتر استانی اردبیل، اعلام برگزیدگان جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی جامعه‌نگار، درگذشت بازیگر جوان تبریزی، برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر کرمان، حضور نماینده آذربایجان شرقی در  فستیوال نمایش‌های فولکلور بلغارستان، معرفی هیئت‌داوران جشنواره تئاتر استانی بوشهر ، تمدید فراخوان جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر و اعلام برنامه اجرایی جشنواره تئاتر استانی بوشهر ، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در  درگاه‌های استانی بخوانید.

 

انتشار برنامه اجراهای جشنواره تئاتر آذربایجان‌غربی

برگزاری این دوره از جشنواره با توجه به شرایط بیماری کرونا بصورت اجرای زنده برای داوری و بدون حضور تماشاگران خواهد بود. از ظرفیت‌های فضای مجازی از قبیل پخش به صورت آنلاین و لایو از طریق شبکه های مجازی و همچنین پوشش تصویری برای پوشش  روند و اجراهای جشنواره و همچنین اختتامیه‌‌ی جشنواره استفاده خواهد شد. طبق جدول زمانبندی اجرا ها در سه روز از تاریخ 22 تا 24 آذر ماه و هر روز سه اجرای نمایش به صورت اجرا برای داورن خواهد بود و در نهایت در روز 25 آذر ماه  برگزیدگان جشنواره معرفی خواهند شد .

 

انتصاب دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استان زنجان

طی حکمی از سوی حسین نجفی دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان زنجان رضایاوری  به عنوان دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره تئاتر استان زنجان انتخاب و معرفی شد. رضایاوری بازیگر و کارگردان تئاتر قریب به دو دهه است که در این عرصه فعالیت می‌کند. سی و دومین جشنواره تئاتر استان زنجان بنا بود ۲۷الی۳۰آبان ماه ۹۹ برگزار شود که به علت شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهرهای استان زنجان برگزاری این جشنواره در روزهای پایانی آذرماه ۹۹ با دبیری حسین نجفی  و به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

12 اثر متقاضی حضور در جشنواره تئاتر استان یزد

با پایان یافتن مهلت ثبت نام در جشنواره، 12 اثر از 12 کارگردان به دبیرخانه جشنواره رسید و ستاد جشنواره پس از بررسی مدارک دریافتی، جدول بازبینی آثار را تهیه و منتشر کرد. وی استقبال شهرستان های استان برای شرکت در جشنواره را ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: فعالیت 5 شهرستان در حوزه تئاتر و ارسال آثار آنها به بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد قابل توجه است. دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره استانی تئاتر استان یزد با بیان اینکه پنجشنبه و جمعه 20 و 21 آذرماه زمان بازبینی و انتخاب آثار متقاضی جشنواره است، گفت: محمدرضا ابوالحسنی، مازیار رفعتی و سید امیر زکی پور اعضای هیات انتخاب و بازبینی آثار هستندمرحله پایانی و داوری این جشنواره هفته ی اول دی ماه 1399 برگزار خواهد شد.

 

انتشار فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان گلستان

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با استعانت از درگاه حضرت حق و با توجه به سیاست های مرکز هنرهای نمایشی و در جهت روشن نگه داشتن چراغ تئاتر و تقویت و حمایت از گروه‌های نمایشی و اجراهای عمومی ارزشمند، پس از هم اندیشی و بهره گیری از خرد جمعی و نظرات سرپرستان محترم گروه‌های نمایشی و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان و در نظر گرفتن شرایط ویژه ناشی از محدودیت های به وجود آمده از ویروس کرونا، سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی سال 1399 را بر اساس شیوه نامه جدید برگزار می‌کند. اهداف، موضوعات و محورهای مورد تاکید، توجه ویژه به شعار سال، انعکاس ارزش‌های متعالی در تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، نماز و نیایش، فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت، پرداختن به موضوعات ویژه در راستای تحکیم خانواده، شور و نشاط اجتماعی و آسیب های اجتماعی (اعتیاد، طلاق، خشونت، فضای مجازی تجربه های نوین در عرصه نمایش و متکی بر معیارهای فرهنگی و هنری جامعه ایران (واجد ارزش‌های هنری، آثار نمایشی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی، اقلیمی، بومی استان و میراث گرانقدر مکتوب، شفاهی، دینی و ملی، سبک زندگی (اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ خانواده، امید به آینده وپرداختن به موضوع بیماری کووید 19 و ایثارگری جامعه پزشکی، (مدافعین سلامت) و محتوی امید بخش.

 

انتخاب اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر استانی اردبیل

با تصویب شورای دبیری و با صدور ابلاغی توسط رئیس شورای دبیری بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل؛ سعید نوریان، کریم عظیمی ججین و سید اصغرسعادت از هنرمندان تئاتر استان به عنوان اعضای شورای انتخاب این رویداد تئاتری معرفی شدند. بازبینی فیلم آثار متقاضی شرکت در بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل روز های بیستم و بیست و یکم آذرماه سال جاری در محل سینما تک مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار می شود. این جشنواره روزهای 25تا 27 آذر در اردبیل برگزار می شود.

 

معرفی دواران جشنواره تئاتر استانی آذربایجان‌غربی

 از سوی امید خاک‌پور د‌بیر سی و دومین دوره، غلامرضا عزیزی، دکتر فارس باقری و دکتر ایرج محرمی به عنوان داوران جشنواره استان آذربایجان غربی معرفی شدند. سی و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی از ۲۲ الی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در شهرستان ارومیه برگزار می‌شود.

 

معرفی هیئت انتخاب آثار و  رونمایی از پوستر تئاتر استان یزد

محمدرضا ابوالحسنی، سید امیر زکی پور و مازیار رفعتی به عنوان هیئت انتخاب بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد انتخاب شدندآیین رونمایی از پوستر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد با حضور مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سید محمد رستگاری فرماندار شهرستان و جمعی از فعالان و پیشکسوتان حوزه تئاتر استان یزد برگزار شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه سعی داریم تا مسیر هنرنمایی هنرمندان تئاتر را هموارتر کنیم، اظهار داشت: باور من این است که حرکتی که توسط خود هنرمندان انجام شود ماندگار خواهد بود و امیدواریم بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد هم بتواند مانند دوره های پیشین موفق ظاهر شود. طراحی و گرافیک پوستر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان یزد توسط سعید طامهری زاده و استودیو خط انجام شده است.

 

انتخاب مسئول نقد آثار جشنواره آذربایجان‌غربی

با توجه به تصمیم دبیرخانه‌ی سی‌ و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی برای استفاده از  ظرفیت‌های  بومی استان ابراهیم ابراهیمی از هنرمندان استان به عنوان مسئول نقد آثار سی و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی انتخاب شد. نقد تمامی آثار جشنواره در ایام برگزاری بعد اجرای نمایش‌ها در سایت ایران تئاتر درگاه استان آذربایجان‌غربی و کانال‌های خبری انتشار خواهد شد. ابراهیم ابراهیمی متولد ۱۳۶۴ مهاباد، مترجم زبان فرانسه، نویسنده و کارگردان.

 

انتصاب مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان

رضا حویزاوی هنرمند تئاتر شهرستان دشت آزادگان طی حکمی از سوی عبدالحسین جلالی اصل سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشت آزادگان به عنوان «مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان» منصوب شد. دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان تاکنون شانزده دوره از جشنواره را برگزار کرده است و رضا حویزاوی از هنرمندان تئاتر سوسنگرد و سرپرست گروه تئاتر نگاه پیش از این نیز سابقه مسئولیت دبیرخانه جشنواره را در کارنامه خود داشته است.

 

16 نمایش متقاضی حضور در جشنواره استانی همدان

 برای حضور در این رویداد ۱۶ گروه نمایشی از شهرهای ملایر، تویسرکان و همدان اعلام آمادگی کردند که در نهایت پس از داوری هفت نمایش در بخش رقابتی و یک نمایش از اسدآباد به صورت میهمان پذیرفته شد.نیمی از این آثار مربوط به تولیدات سال جاری است که به رغم مشکلات و محدودیت‌ها تولید شده و فرصتی برای اجرای صحنه‌ای نداشته اند و البته اندکی شتابزدگی در آنها مشاهده می‌شود و نیم دیگر آثار، نمایش‌های اجرا شده در سال قبل هستند.حضور یک گروه نمایشی از شهر اسدآباد بعد از ۱۰ سال رکود از نقاط روشن و امیدبخش این دوره از جشنواره است. آیین اختتامیه جشواره روز بیستم آذرماه برگزار و ۲ اثر نیز به عنوان نمایش برگزیده به جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شود.۲۱ گروه نمایشی در همدان ثبت شده و دارای شناسنامه هستند که در مجموع حدود ۳۰۰ نفر از هنرجو تا پیشکسوت در عرصه تئاتر استان فعالیت می‌کنند.

 

برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان

سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان از 1 الی 4 دی ماه 99 به صورت مجازی در استان خوزستان برگزار خواهد شد. در مرحله اول ثبت نام آثار نمایشی، تعداد 53 گروه نمایشی از سراسر استان خوزستان در سایت جشنواره ثبت نام و برای تولید اعلام آمادگی نمودند. تا روز پنج شنبه 20 آذرماه در مرحله ارسال فیلم آثار نمایشی توسط گروه های نمایشی به دبیرخانه جشنواره هستیم و بعد از اتمام این مرحله فیلم آثار نمایشی توسط هیئت انتخاب مورد بازبینی قرار می گیرند و آثار نهایی منتخب به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان معرفی می‌شوند. اجراهای سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان به صورت مجازی خواهد بود و امکان دیدن تمامی آثار راه یافته به جشنواره، نقد آثار و تمامی مطالب مربوط به جشنواره برای تمامی مخاطبان به صورت مجازی از 1 الی 4 دی ماه 99 مهیا خواهد بود.

 

رونمایی پوستر جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی

پوستر جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور جمعی از مسئولان در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان رونمایی شدمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در نشست هماهنگی جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی گفت : این جشنواره  از اردیبهشت امسال در قالب 32 برنامه آغاز به فعالیت کرده و از این تعداد ۱۸ مورد آن مورد تائید ستاد کمیته فرهنگی سالگرد شهادت سردار شهید قرار گرفته است. این جشنواره شامل سه بخش نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی و صحنه می باشد که ۱۹۹ تئاتر خیابانی، ۶۵ تئاتر صحنه ای و ۸۲ مورد نمایشنامه ارسال شده استاز بین آنها ۷۵  تئاتر خیابانی، ۱۳  تئاتر صحنه و ۱۰  نمایشنامه به مرحله نهایی رسیده اند، از این حیث در مرحله نهایی این جشنواره ۱۵ تئاتر خیابانی، پنج تئاتر صحنه ای و ۱۰ نمایشنامه انتخاب خواهند شد، از بین ۱۰ نمایشنامه به پنج نمایشنامه جایزه تعلق می گیرد و پنج نمایشنامه دیگر چاپ و تکثیر می شوند. در این رویداد ۲۵ استان شرکت خواهند کرد که میزبان بخش خیابانی این جشنواره شهر رفسنجان، بخش تئاتر صحنه ای شهر سیرجان و میزبان اختتامیه وبخش نمایشنامه ای این جشنواره شهر کرمان  خواهد بود.  این جشنواره از 25 الی 28 آذرماه در مجموعه تئاتر شهر و مجتمع فرهنگی غدیر کرمانشاه، بدون حضور تماشاچی و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

 

معرفی هیئت‌داوران جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد

پیرسبزی دبیر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی جداگانه، امیرحسین نوروزی، محمدحسن شریعتی و رضا گشتاسب را  به‌عنوان هیئت‌داوران جشنواره سی و دومین تئاتر استان معرفی کرد. سی‌ودومین جشنواره استانی تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، 25 تا 27 آذرماه جاری به صورت غیرمتمرکز و بصورت آنلاین به  نشانی @th.kb.98 و  @rezarafiei.suqدر شهرستانهای یاسوج، سی سخت، گچساران و دهدشت برگزار می‌شود.

 

اعلام زمان برگزاری جشنواره تئاتر استانی زنجان

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان زنجان از برگزاری این جشنواره در روزهای پایانی آذرماه خبردادجشنواره سی و دوم تئاتر استان زنجان طبق فراخوان منتشر شده در تیرماه سال جاری ، قرار بود ۲۷ الی ۳۰ آبان ۹۹ در زنجان برگزار شود ولی به علت شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهرستان‌های استان زنجان و با تصمیم گیری و دستور ستاد مقابله با کرونای استان هنرمندان تئاتر از تولید نمایش باز ماندند و این جشنواره در تاریخ مقرر برگزار نشد. با تغییر در رویه برگزاری جشنواره متقاضیان شرکت در جشنواره امسال می‌توانند فیلم  آثاری را که در گذشته تولید و اجرا کرده‌اند بعد از تکمیل فرم ثبت نام به دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان زنجان ارائه دهند. نجفی افزود مهلت ثبت نام و ارائه فیلم آثار تا پایان وقت اداری ۲۵ آذر ماه است و جشنواره و داوری آثار به صورت ارزیابی از روی فیلم توسط هیات داوران ۲۷الی۲۹ آذرماه خواهد بود و ۳۰ آذرماه اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد.

 

اعلام اسامی برگزیدگان سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر

برگزیدگان سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر اعلام و دو نمایش «اسب قاتلین» و «خانه بدریا آل بویه» به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند. به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از بوشهر، هیئت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر متشکل از احمد آرام، غلامحسین دریانورد و میتراخواجه ییان آرا بودند. سی‌و دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر 15 الی 18 آذرماه به‌صورت غیرمتمرکز برگزار شد.

 

برگزاری اختتامیه جشنواره تئاتر کوتاه مجازی «درخانه بمانیم» تهران

پس از تاخیر چند ماه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کوتاه مجازی درخانه بمانیم برگزار شد که پس از بررسی ۲۷۶ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۱۴ اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند. جشنواره مجازی «درخانه بمانیم» در بخش های نمایشی، استندآپ و نمایش عروسکی و کودک  با رویکرد طنز در ماه های اسفند98 و فروردین99 به صورت مجازی توسط انجمن نمایش کرمانشاه و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد که به دلیل شرایط موجود و همه گیری بیشتر ویروس کرونا، مراسم اختتامیه به تاخیر افتادبا حضور مدیرکل، معاون هنری و سینمایی و  مسئول روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس انجمن نمایش و تنی چند از پیشکسوتان تئاتر استان  کرمانشاه، مراسم اختتامیه برگزار و به صورت نمادین از 2 نفر از برگزیدگان (غزل شاه آبادی و بیتا مرادی) تقدیر به عمل آمد و جوایز ایشان اهداء شد. هیات داوران این جشنواره متشکل از ابراهیم مرادی، هاشم پور محمدی و حسین نادری بود که پس از بررسی 276 اثر ارسالی به دبیرخانه  14 اثر را بدون اولویت انتخاب کردند.

 

برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی از 25 تا 27 آذرماه به صورت غیرمتمرکز در شهرهای یاسوج، سی سخت، گچساران و دهدشت برگزار خواهد شد. 12 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد 7 اثر توسط هیات انتخاب تایید و به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان معرفی شدند. اجراهای جشنواره تئاتر به صورت زنده و غیرمتمرکز و در محل استقرار گروه‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار می شود و در پایان جشنواره، دو اثر بر اساس رای هیات داوران به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

 

اعلام زمان برگزاری جشنواره تئاتر استانی اردبیل

شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل در نشست خود از برگزاری این جشنواره در روزهای 25تا 27 آذر خبر داد. این شورا همچنین با هدف بستر سازی برای حضور بهتر گروه های نمایشی و با توجه به درخواست های هنرمندان استان، آخرین مهلت ارائه اثر به این رویداد تئاتری را  تا نوزدهم آذرماه سال جاری تمدید کرد. پیش از این اعلام شده بود که این رویداد تئاتری در روزهای بیستم تا بیست و دوم آذرماه برگزار می شود. نگاه ویژه و هنرمندانه به شعار سال 1399«جهش تولید»، آسیب‌های اجتماعی، ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه و تکریم کادر درمان با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا،بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی و آداب و سنت‌های منطقه و فرهنگ ایثار و شهادت و موضوعات مرتبط با مفاهیم دینی و قرآنی از اولویت های این دوره از جشنواره تئاتر استانی است.

 

اعلام برگزیدگان جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی جامعه‌نگار

پس از بررسی اولیه هیات انتخاب آثار از بین ۱۴۴ نمایشنامه از نویسندگان سراسر کشور ، ۴۴ متن به مرحله نهایی راه یافت و هیات داوران متشکل از ایوب آقاخانی، چیستا یثربی و سعیدرضا خوش‌شانس نمایشنامه‌های برگزیده را معرفی کردند.  بر این اساس سه نمایشنامه حائز رتبه اول تا سوم و هفت نمایشنامه به‌منظور چاپ کتاب معرفی شده است. بولونیا اثر کمیل خطیب از مشهد، اهمیت سولانین بودن نوشته مهدی اکبری از کرج و سالمردگی نوشته صادق علیپور از شیراز افزون بر امتیاز چاپ اثر و دریافت تندیس به‌ترتیب مبلغ ۳۰ میلیون ریال، ۲۰ میلیون ریال و ۱۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند. تعداد هفت نمایشنامه نیز به‌منظور چاپ اثر در قالب کتاب معرفی شدند. این جشنواره را معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با همکاری انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار کرد. موضوع اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی جامعه‌نگار نگاه ویژه به مسائل اجتماعی و رویکرد آموزشی بوده است. این جشنواره به دلیل وضعیت شیوع بیماری کرونا، بدون اختتامیه به کار خود پایان داد.

 

درگذشت بازیگر جوان تبریزی 

تینا عبدی بازیگر جوان تبریزی براثر حمله قلبی درگذشت. فوت عبدی بازتاب گسترده‌ای در صفحات شخصی هنرمندان و فعالان فرهنگی آذربایجان در شبکه‌های اجتماعی داشت. تینا عبدی بازیگر سینما و تئاتر ایران است که از مهم‌ترین آثار تینا عبدی می‌توان به بازیگری در سریال آنام و فیلم کاناپه اشاره کرد

 

برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر کرمان

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی از ۲۰ تا ۲۴ آذرماه در استان برگزار خواهد شد. 14 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد 11 اثر به مرحله نهایی رسیده و پذیرفته شده است. اجراهای جشنواره تئاتر به صورت زنده و در محل استقرار گروه‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار می شود .سالن های نمایش در شهرستان های  سیرجان، زرند، کوهبنان و کرمان جهت برپایی این جشنواره آماده است و در پایان جشنواره ،دو اثر بر اساس رای هیات داوران به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد. 25 آذرماه  اختتامیه و معرفی برگزیدگان این  این رویداد هنری خواهد بود.

 

تمدید فراخوان جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر

در پی استقبال و درخواست متقاضیان حضور در جشنواره ،زمان فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر تمدید شددبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با توجه به شیوع ویروس کرونا ، صیانت از سلامت هنرمندان گرامی و همکاران محترم بخش های اجرایی را در اولویت فعالیت ها قرارداده است . لذا دبیرخانه دائمی جشنواره با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی واحترام به شیوه نامه های ابلاغی از سوی ستاد محترم مبارزه با کرونا  و به منظور صیانت از سلامت جامعه هنری و و درجهت پیشبرد برنامه های جشنواره و بهره برداری هنرمندان محترم متقاضی و عامه هنرمندانی که سالها این جشنواره را یاری و دنبال کردهاند و به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس،  فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهررا در دو بخش وشیوه متفاوت ، با مشارکت معاونت فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را منتشر کرد.

 

حضور نماینده آذربایجان شرقی در  فستیوال نمایش‌های فولکلور بلغارستان

شهر ولیکو ترنوو بلغارستان پنجمین فستیوال بین المللی نمایش های آیینی خود را از دوم تا یازدهم دسامبر ٢٠٢٠ با حضور گروه های موسیقی و نمایش سنتی از کشورهای بلغارستان، مجارستان، ترکیه، روسیه، فنلاند، مقدونیه و یونان و هند برگزار می کند. در این فستیوال با آرای دبیرخانه و مردمی، گروه ها مورد داوری بصورت آنلاین قرار می گیرند. نمایش آیینی "ائل" به کارگردانی مهدی صالحیار با موضوع زنان و آیین‌های بومی منطقه آذربایجان، در این فستیوال حضور دارد. این نمایش با حضور هنرمندان خروجی از کلاس تئاتر فیزیکال و هنرجویان کارگاه نمایش خلاق آماده و ضبط شده است و در این فستیوال حضور دارد. بعد از جشنواره های هند، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، این پنجمین حضور بین المللی گروه تئاتر اوینار است و  در سال جدید میلادی، فستیوال هایی از روسیه و جمهوری تاتارستان و افریقای جنوبی نیز در صورت محیا شدن شرایط کرونایی، پذیرای این گروه در فستیوال های تئاتری خود خواهند بود. درتولید این اثر، اداره کل فرهنک و ارشاد اسلامی، شهرداری تبریز و فرهنگسرای الغدیر و همچنین روابط عمومی شهرداری مرند مساعدت داشته‌اند.

 

معرفی هیئت‌داوران جشنواره تئاتر استانی بوشهر

هیئت‌داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر با حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان معرفی شدند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی جداگانه، احمد آرام، غلامحسین دریانورد و میترا خواجه‌ئیان را  به‌عنوان هیئت‌داوران جشنواره سی و دومین تئاتر استانی معرفی کرسی‌ودومین جشنواره استانی تئاتر بوشهر، 15 تا 18 آذرماه جاری به صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شود

 

اعلام برنامه اجرایی جشنواره تئاتر استانی بوشهر

دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، برنامه اجرایی این جشنواره را منتشر کرد. بر اساس این برنامه، اجراهای جشنواره روز شنبه پانزدهم آذرماه ۹۹ در بندر دیر آغاز می‌شود و روز دوشنبه هجدهم آذرماه در شهر بوشهر به پایان می‌رسد. دو نکته مهم جشنواره سی و دوم این است که جشنواره برخلاف ادوار گذشته به شکل غیرمتمرکز برگزار می‌شود؛ هر نمایش در شهر خود روی صحنه خواهد رفت و دیگر اینکه ، با حداقل تماشاگر (ده نفر) . امیدواریم خیلی زود با مساعد شدن شرایط، همه آثار تولیدشده به اجرا عموم برسند تا مخاطبین تئاتر در استان از دیدن آثار لذت ببرند. یادآور می‌شود، اختتامیه جشنواره سی و دوم نیز به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد که چگونگی و جزئیات آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

انتشار فراخوان جشنواره شاهنامه‌خوانی مناطق زاگرس‌نشین 

فراخوان جذب آثار دوازدهمین جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی مناطق زاگرس نشین کشور منتشر شد.  این جشنواره با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار می شود و  شرکت‌کنندگان تا ۲۰ بهمن‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره در اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان لردگان ارسال کنند. این جشنواره در ۲ بخش شاهنامه‌خوانی و نقالی در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود که در بخش شاهنامه‌خوانی در ۲ گروه سنی زیر ۲۵ سال و بالای ۲۵ سال برگزار و بخش نقالی در چهار رده سنی زیر ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۶ سال، ۱۷ تا ۲۴ سال و بالای ۲۵ سال برگزار می‌شود. ارسال آثار شاهنامه‌خوانی و همچنین نقالی‌خوانی به صورت تصویری و صوتی به مدت ۱۰ دقیقه است و شاهنامه‌خوانان باید یک قطعه اجرای خود را در بخش‌های حماسی و پندها به دبیرخانه جشنواره " اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لرذگان" ارسال کنندبه گفته وی، مهلت ارسال آثار تا ۲۰ بهمن‌ماه امسال است و معرفی نفرات برتر  و زمان برگزاری جشنواره ششم و هفتم اسفندماه امسال پیش بینی شده  است که در صورت وجود شرایط بالای شیوع کرونا، داوری این آثار در فضای مجازی انجام می‌شود.




مطالب مرتبط

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

نظرات کاربران