در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر حواشی تعیین حریم تئاتر شهر

قوزهای بالای قوز که باید ریشه کن شود

ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : بیست و چند سال است که موضوع محوطه تئاتر شهر چون مسئله ای غامض و لاینحل مانده است وتبدیل به مشکلی  پیچیده شده وهر روز ی که می گذرد به ظاهر پیچیده ترنیز می گردد . 

در سالیان گدشته یا بهتر است بگویم چند دهه قبل محوطه تئاتر شهر از دیگر بخش‌های پارک دانشجو جدا شده بود. سپس در مرحله حذف حصار پارک های تهران به اشتباه حصار مجموعه تئاتر شهر هم حذف شد.این خطا در طی سالیان  به بهانه اینکه هنر باید با مردم یکی باشد و تفاوتی میان هنرمندان و دیگر مردم نباشد و هنرمندان تئاتر نباید خود را از مردم جدا بدانند و... قس علیهذا تداوم پیدا کرد!

پارک دانشجو بر خلاف اسمش که می باید محل دانشجویان و دانش پژوهان و هنرمندان و فرهیختگان  و علاقمندان به فرهنگ و هنر و تئاتر باشد بیشتر جایگاه افراد معلوم الحال شده است . افرادی از طیف های مختلف خلاف و " بزه "، در واقع یک " پکیج کامل " در یکی از مهمترین چهار راه های کشور و در کنار مهم ترین مرکز فرهنگی و هنری و تئاتری  کشور که نماد فرهنگ و هنر و تئاتر نیز هست .

این خود توهین به همه علاقمندان ، مخاطبان و هنرمندان بزرگی است که طی سالیان و دهه ها در این مرکز هنری و فرهنگی رفت آمد می نمودند وکار می کردند وهنوز نیز مشغول به کار هستند  

روزگاری شما بر روی سکوهای اطراف تئاتر شهر می توانستید هنرمندان بزرگی را ببنید که نشسته اند و با دوستان وهنرجویان و بازیگران و... مشغول گپ و گفت هستند .  اما امروز شما نمی خواهید حتی یک لحظه در محوطه تئاتر شهر بمانید . نگارنده حتی زمانی که برای دیدن تئاتر به این مجموعه می آیم ترجیح می دهم هرچه سریعتر به داخل بروم و آنجا منتظر شروع نمایش بمانم نه در محوطه تئاتر شهر.

چه برسد به بازیگران و هنرمندان  خانم و دختران و بانوان  و خانواده های محترم علاقمند به تئاتر که برای دیدن  نمایش ها می آیند . این موحوطه مناسب آقایان نیز نیست چه برسد به خانم ها! در واقع کمترین امنیت به جهات مختلف را دارد از امنیت فیزیکی گرفته تا امنیت روانی و روحی و اخلاقی و... چرا که مملو از بی ادبی و توهین و الفاط رکیک و رفتارهای نامناسب و... توسط افراد معلوم الحال و نا مربوط به هنر است .

اگر راستش را بخواهید  برای رفع مشکلات این محدوده که تا نیمه شب در جریان است می باید برای کل پارک دانشجو فکری کرد تا از وجود افراد خلافکار و بزه کاری که صد فرقه ناجور می زنند پاک شود .

افرادی که در محوطه تئاتر شهر بیشترین حضور را دارند و ایضا در پارک دانشجو به هیچ عنوان در شان وجایگاه تئاتر شهر نیستند و وجهه ناجور و مشمئز کننده ای را برای تئاتر شهر ساخته اند.

 زمانی که نام تئاتر شهر و پارک دانشجو می آید بیشتر در ذهن تصویر خلافکارها و بزهکارها و همجنسگرایان و.... متبادر می گردد . و این همچون یک فاجعه است به واقع تراژیک، گروتسک و بسیار اسفبار است.

 به آن مقوله اضافه کنید دست فروشان اطراف تئاتر شهر را که صدایشان در حین اجرا تا به داخل سالن ها نیز می آید و تمرکز همه را از بازیگران تا تماشاگران بهم می ریزد

 مسئولین ذی ربط حتی نتوانستند اطراف تئاتر شهر را از وجود دست فروشان نجات بدهند و اجازه ندهند که آنجا بساط کنند چه رسد به فضای مخوف متخلفین.

سابق بر این هنرمندان تئاتر معمولا قرارهای کاری اشان را جلوی تئاتر شهر می گذاشتند اما  دیگر مدتهاست این اتفاق نمی افتد.اگر قرار کاری بگذارید قطعا بعدش پیشمان می شوید چون با این اوضاع به همه چیز شبیه است جز یک مکان فرهنگی هنری  مناسب ، در واقع آدم خجالت می کشد و آبرویش می رود .آنهم جایی که قرار است برند یا نمونه یک محیط فرهنگی وهنری کشور باشد.

در حال باید به سرعت فکری عاجل و اصولی برای این اوضاع نابسمان محوطه تئاتر شهر و پارک دانشجو اندیشید . حالا سال هاست  شانیت  هنر  زیر سوال رفته است .

می باید این تصویر منفی و ناجور و ناهمگون و نامتجانسی که از تئاتر شهر و پارک دانشجو در اذهان عمومی ساخته شده است درست شود . وگرنه چنانچه اوضاع اینگونه پیش برود همانطور که خلافکاران و بزهکاران بدون دغدغه و با خیال راحت در محوطه اصلی تئاترشهر به بزه و کارهای خلاف خود مشغول هستند اوضاع روز بروز بدتر می شود.

می باید این " قوزهای بالای قوز " که چونان وصله ای ناجور بر چهره تئاتر شهر خود نمایی می کنند را هرچه سریع ترریشه کن نمود و از بین برد و تئاتر شهر را نجات داد . محوطه تئاتر شهر و پارک دانشجو می باید در اسرع وقت و تا دیر نشده است پاک سازی شود . چرا که تاثیر نا مطلوب و نامناسب و مخربی بر روی تئاتر و تئاترشهر و مخاطبان تئاتر و آحاد جامعه  و خانوده های فرهیخته و علاقمند به هنر و تئاتر گذاشته است . از طرفی همین  مسئله  که حالا تبدیل به معضلی برای تئاترشهر شده موجب ریزش قابل ملاحظه مخاطبان تئاتر گردید است  و اولین قدم برای شاماندهی تعیین حریم محوطه تئاتر شهر است .

با تعیین حریم محوطه تئاتر شهر علاوه بر پاکسازی محیط از بزه و تخلف می توان این محوطه را به محیطی فعال برای فعایت های فرهنگی تبدیل کرد. 

 




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

نظرات کاربران