در حال بارگذاری ...
کرونا و تعطیلی دوباره تماشاخانه‌ها:

تلاش چندماهه 12 گروه نمایش در هاله‌ای از ابهام

ایران تئاتر:خیز دوباره کرونا، تعطیلی تماشاخانه‌ها تلاش چند ماه ۱۲ گروه تئاتری را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

تعطیلات نوروز همواره یک فرصت برای پرداختن به کارهایی است که در طول سال شاید کمتر برای آن‌ها وقت داشته‌اید.تئاتر یکی از این پیشنهادات است که تعطیلات نوروز این امکان را فراهم می‌آورد تا به آن خیلی جدی توجه کنید.به خصوص آنکه، سال گذشته با تعطیلی تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی، کاهش ظرفیت سالن‌ها، اجرای آنلاین خیلی از جشنواره‌ها و ... ، این امکان برای بسیاری از علاقه‌مندان فراهم نشد تا به سالن‌ها بیایند و به تماشای تئاتر بنشینند.

گمان می‌رفت سال 1400 با توجه به قول‌هایی که برای تغییر در گروه بندی شغلی کرونا داده شد،برای اهالی تئاتر خوش یمن باشد اما در آغازین روزهای سال نو بار دیگر هنرهای نمایشی مزه تعطیلی را چشید تا وضعیت 12 گروه تئاتری که با تلاش چندماهه و امید بسیار، راهی صحنه شده بودند با ابهام روبرو شود.در این گزارش صرف نظر از انبوه نمایش ها و گروه هایی که به امید اجرا در ماه های اینده تمرین های خود را برقرار کرده اند ، به معرفی نمایش‌هایی که قرار بود در نوروز 1400 مهمان تماشاخانه‌های تهران باشند پرداخته‌ایم.

 

5 فروردین ماه

نمایش «سیاه و سلطان»

سیاه و سلطان کاری از سیدامیر سیدزاده، به عنوان اولین اثر نمایشی سال جدید،  از 5 فروردین ماه در تماشاخانه اهورا به صحنه خواهد آمد.

داستان این نمایش در خصوص سلطانی است که به واسطه بیماری و توصیه حکیم دربار برای استحمام به چشمه ای شفا بخش با خواص درمانی و جادویی می رود تا از بیماری رهایی یابد، در آنجا سیاه که برای بردن آب کنار چشمه آمده با دیدن لباس های پر زرق و برق آنها را پوشیده و درباریان سیاه را اشتباها به جای سلطان به کاخ می برند.

علیرضا زرگوشیان، فرشید هدی، یاشار خمسه، طاهره بهرامی، نهادفر، حسین کرمی، شهلا جمشیدی، ماهان خاتمی، داوود معینی کیا هستند در این نمایش ایفای نقش می کنند.

این نمایش از ساعت 17:30 با بهای بلیط 50 هزار تومان میزبان علاقه مندان است.

 

6 فروردین

خوابگردی در شاهنامه

سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران از ششم تا بیست‌وهفتم فروردین  ۱۴۰۰ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی میزبان برخوانی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی خواهد بود.

در این برنامه که با حمایت فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود رضا دادویی پژوهشگر حوزه تئاتر و موسیقی هر روز ساعت ۱۸، با اجرایی متفاوت  وادی‌هایی از شاهنامه را با همراهی نوازنده گان مطرح از گروهای مختلف برخوانی خواهد کرد.

این سلسله اجراها در راستای احیا و ترویج فرهنگ و هنر فاخر ایران زمین و آشنایی و ترغیب مخاطبان به برخوانی آثار ارزشمند ادبیات فارسی برگزار می‌شود. برخوانی داستانهایی از شاهنامه و ادبیات فاخر فارسی به همراه اجراهای موسیقی کاری از رضا دادویی از  ۰۶ تا ۲۷ فروردین در فرهنگسرای نیاوران، سالن خلیج فارس به اجرا در می آید.

بهای بلیط از 70 تا 100 هزار تومان می باشد.

 

7فروردین

لباس جدید پادشاه

اولین اثر نمایشی تماشاخانه سنگلج  «لباس جدید پادشاه» نوشته فرزاد فخری‌زاده و کارگردانی لادن نازی است که از 7 فروردین ماه  میزبان علاقه مندان می باشد.

ایمان سلگی، میثاق آقامولایی، بهرام عباسی فرد، رضا جهانی ،علی قربانخانی، مهبد قناعت پیشه، فریده خزاعی، درسا علمی نژاد، سپیده زینلی، آندیا حمیدی، مبینا افشار و آتوسا بهشتی در این نمایش ایفای نقش دارند.

نمایش لباس جدید پادشاه روایتی داستانی از آخرین سفر احمدشاه قاجار به انگلستان است که از ساعت 18 با بهای بلیط 20 و 30 هزار تومان میزبان علاقمندان است.

 

بیست تومنی

پردیس تئاتر شهرزاد از 7 فروردین میزبان یک نمایش کمدی نوشته و کار محمدرضا آزادفرد با عنوان «بیست تومنی» است. نمایش داستان سه رفیق است که از کودکی با هم هستند و در زمینه تئاتر فعالیت می‌کنند و ماجراهایی برای آن‌ها پیش می آید.

این نمایش از ساعت 18 و با بهای بلیط 40 هزار تومان در سالن صنوبر به روی صحنه می رود.

 

تلخک و قندک

محمد شایان طهماسب‌پور از 7 فروردین اثری کمدی تلخک و قندک داوود فتحعلی بیگی را در سالن ارکیده پردیس تئاترشهرزاد اجرا خواهد کرد.

نمایش سرگذشت دو نفر (شخصیت های سیاه نمایش) است که در جستجوی کار به هنگام کفتر پرانی برای انتخاب حاکم یکساله وارد شهری می شوند. تلخک به امارت می رسد و قندک در شهر آواره می شود.

بازیگران این نمایش فریدون ‌احمدی، زیبا مصطفایی، محمد عبداللهی، محمد‌مهدی فتاحی، بهار جهانبانی، امید رهبر، مهشید زبردست، مجتبی طباطبایی، مرجان آقانوری، هیوا پورشفیعی، حسین براتی، علی پیله ور، رضا حسین نژاد، علی رضا عباسی، سعید بیرام زاده و مبینا سرلک جیوا هستند.

این نمایش از ساعت 18:30 و با بهای 60 هزار تومان میزبان علاقه مندان است.

 

8 فروردین

جنگ و صلح

سالن چهارسو تئاتر شهر در اولین اجرای نمایشی سال جدید، میزبان جنگ و صلح اثر میثم یوسفی است. نمایشی که در جشنواره عروسکی تهران مبارک نیز اجرا شد.

داستان نمایش در خصوص عاشقانه دو ساز جوان در در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی )و کلاسیک (فرنگی) و مخالفت خانواده ها با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی شان است.

شاهین علایی نژاد، مهناز غمخوار محمد صمدی ، مصطفی ایزدی، پریسا فلاح زاده، دانیال چاوشی و هومن قاسم خانی بازیگران این نمایش هستند.

این نمایش همه روزه از ساعت 19 و با بهای بلیط 40 هزار تومان میزبان علاقه مندان است.

 

مرفی

مرفی نوشته سپیده ضیایی و به کارگردانی نگین ضایی از 8 فروردین ماه ساعت 18:45 در تالار سایه مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد.

بازیگران این نمایش حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی منزه، شادی ضیایی،  رضا مرشد و  امین موحدی پور  هستند.

در خلاصه داستان مرفی آمده است: در عین حال که نمیشه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه، دست کم لزومی نداره واهمه داشته باشیم که چیزی بدتر بشه. اوضاع همیشه همونطور که هست باقی می مونه. به این ترتیب، خارج از وجود خود مِرفی، دست کم پنج نفر به مِرفی نیاز دارن.

نمایش مرفیبا بهای بلیط 30 هزار تومان از ساعت 18:45 میزبان علاقمندان است.

 

زیر آسمان پاریس

پیروز میرزایی زیر آسمان پاریس را از 8 فروردین در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان به صحنه خواهد برد.

در این درام کمدی که داستان زن و مرد خوشحالی در فرانسه را روایت می کند که فقط آرزو می کنند و هیچ وقت به آرزویشان نمی رسند، پیروز میرزایی، اشکان افشاری، پروا محزون، پرهام میرزایی و امیرحسین صادقی ایفای نقش می کنند.

این نمایش همه روزه از ساعت 19 و با بهای بلیط 40 هزار تومان میزبان علاقه مندان است.

 

شب بیست و یکم

شب بیست و یکم نوشته محمود استاد محمد و کاری از مهدی رضایی است که در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می رود.

این اثر نمایشی با بازی احسان احمدی، ایمان حاج عظیمیان، مهدی رضایی، کامران طاهری، مجید عراقی، میلاد کرباسی و برسام نوری اسکوئی از ساعت 19 و با بهای بلیط 40 هزار تومان میزبان علاقه مندان است.

 

نمایشنامه‌خوانی کوه چهل دختر

کوه چهل دختر به نویسندگی  امیرحسین عالمی، احمد عطایی و عماد رسولی و کارگردانی عماد رسولی از 8 تا 11 فروردین در  خانه نمایش مهرگان  نمایش خوانی می شود.

داستان این نمایش ایستادگی چهل دختر هزاره علیه قتل و غارت دشمنان است.

ستاره اسحاقی، شیر احمد نیک زاد، شیلا هاشمی ، شهلا اکبری، فائزه احمدی و ... بازیگران این نمایش هستند.

علاقمندان به این نمایشنامه خوانی می توانند از ساعت 17 با بهای بلیط 35 هزارتومان به سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان مراجعه نمایند.

 

ریورساید درایو

سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد از 8 فروردین ماه میزبان نمایش ریورساید درایو نوشته وودی آلن و کاری از مرتضی برزگرزادگان است.

داستان نمایش در خصوص یک نویسنده هالیوودی است که در اطراف شهر و در یک جای خلوت با زنی قرار ملاقات دارد تا اینکه یک ولگرد کارتون خواب مزاحم او می‌شود.

محمدرضا هاشمی ، بابک قادری و ساناز روشنی بازیگران این نمایش هستند.

این نمایش تا 28 فروردین همه روزه از ساعت 19 و با بهای بلیط 40 هزار تومان میزبان علاقه مندان است.

 

رویای یک نویسنده

رویای یک نویسنده دیگر اثر اجرای در خانه نمایش مهرگان است که به نویسندگی و کارگردانی میثم ترکمند از 8 فروردین ماه ساعت 19:30 در سالن شماره یک اجرا می‌شود.

بازیگران این اثر که در خصوص رای گیری مردم یک شهر برای کشتن یک نفر است، علیرضا حنیفی،  مرجان آقانوری، حسین کرمی، کیوان عموزاده، سحر بیرانوند، مرضیه بنی علی، شایان حاجی اسماعیلی، سحر رستمیان، مهتاب عسگری، کوروش شاهی نیا، ابوالفضل علی یاری، علی ساکی، عرفان خوش نیت، جلال حسنی، معصومه کبیری، میثم ترکمند، فاطمه پاک سرشت نائینی و محمد طه تقی زاده ایفای نقش می کنند.

نمایش رویای یک نویسنده تا 27 فروردین از ساعت 19:30 و با بهای بلیط 40 هزار تومان میزبان علاقه مندان است.

 

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد

یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام‌ ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابن‌عربی کار سختی است، می‌گوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.

|

گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند
گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند

سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن» می‌گوید به نظر من نویسنده هوشمند کسی است که در کنار پرداختن به موضوعات مختلف، حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل کند.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

نظرات کاربران