در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

تئاتر استان‌ها با کرونا هم نفس می‌کشد

در هفته‌ای که گذشت علیرغم خیز مجدد کرونا، استان‌ها فعال و پرخبر بودند. انتصاب‌های جدید انجام شد و برگزاری جشنواره‌های استانی و موضوعی هم در استان‌ها از رونق نیفتاده است و اگر خبر از دست دادن چند هنرمند استانی نبود شیرینی این رویدادها دوچندان می‌شد.

در هفته گذشته،  انتصاب دبیر اجرایی جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، درگذشت هنرمند سپیدانی، درگذشت هنرمند فارس،انتشار فراخوان اولین جشنواره استانی فانوس مازندران، انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان مازندران، اعطا احکام مدیران دبیرخانه جشنواره نمایش کودک باغچه‌بان، برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اردبیل، فاطمه حسینی  رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهر رستم شد، برگزاری «رپرتوار تئاتر خیابانی ایران» در کرمانشاه، درگذشت هنرمند گیلان، انتشار فراخوان جشنواره تئاتر خیابانی بسیج مازندران،  انتخاب سعید نوریان به سمت معاون هنری و سینمایی اردبیل، انتصاب مسئول کانون عکس انجمن هنرهای نمایشی قرچک، راه اندازی دانشگاه فرهنگ و هنر دریژنو اقدامی با ارزش در چهارمحال و بختیاری، معرفی برگزیدگان جشنواره مونولوگ کودک و‌ نوجوان سروش، تولید یک اثر نمایشی به منظور شرکت در جشنواره تئاتر فجر، انتشار فراخوان جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» اصفهان، آغاز به کار جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان در بیله سوار بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

 

درگذشت هنرمند فارس

زنده یاد کوروش نبی زاده صبح روز ۱۴ مرداد بر اثر بیماری کلیوی که مدتها با آن درگیر بود در تهران دارفانی را وداع گفت و هنرمندان و همکاران خود را در بهت و اندوه فرو برد. نبی زاده فرد شیرازی ، متولد ۱۳۳۹ آبادان فعالیت نمایشی خود را با نویسندگی در شیراز  آغاز کرد و از ۱۳۵۴ به عنوان بازیگر و کارگردان نمایش آتش در خرمن ادامه داد. او در نمایش های متعددی به ایفای نقش پرداخت. وی در اواخر دهه ۷۰ به تهران مهاجرت کرد و در مجموعه های مختلف تلویزیونی و پروژه های سینمایی فعالیت مستمر داشت. زنده یاد نبی زاده صبح روز ۱۴ مرداد بر اثر بیماری کلیوی که مدتها با آن درگیر بود در تهران دارفانی را وداع گفت و هنرمندان و همکاران خود را در بهت و اندوه فرو برد. انجمن هنرهای نمایشی، فارس درگذشت این هنرمند شریف و مهربان را صمیمانه تسلیت عرض می نماید.

 

انتصاب دبیر اجرایی جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد

بنا به پیشنهاد شورای سیاستگذاری سی و سومین دوره جشنواره استان، با حکم محمدعلی پیرسبزی دبیر جشنواره ، رضا کرمی زاده به‌عنوان دبیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان منصوب شد. رضا کرمی زاده مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان، فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما، کارگردان نام آشنای تئاتر استان و ایران و مدیر انتشارات نودا در تهران است. رضا کرمی زاده از معدود هنرمندانی است که با طراحی صحنه پا به عرصه حرفه ای تئاتر گذاشته و خوب درخشید. رضا کرمی زاده سابقه یازده دوره حضور فعال با عناوین کارگردانی، طراحی صحنه در جشنواره بین المللی تئاتر فجر و اجرا در کشورهای آلمان و چین را در کارنامه خود دارد.  سی و سومین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد از 10 تا 15 آبان ماه1400 در بخش نمایش صحنه‌ای طبق مصوبه ستاد کرونا در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

 

درگذشت هنرمند سپیدانی

بعد از چند هفته مبارزه با کرونا هنرمند سپیدانی دارفانی را وداع گفت. محمد جواد جمشیدی اردکانی از پیشکسوتان تئاتر، شاعر و همچنیین عضو هیات مدیره گروه ثبتی صبا سپیدان دیروز دار فانی را وداع گفت. محمد جواد جمشیدی با بیش از دو دهه فعالیت هنری در روز دهم مرداد ماه بعد از چند هفته مبارزه با کرونا به دیار دوست شتافت. او که از زمره شاعران تاثیر گذار است در نمایشنامه های زیادی ایفای نقش کرد از جمله عشق پنجاه ساله ،دیوانه خانه،مطب ،سربازی،مرده شور ،زنگ اخر ،طنز را دوست داشت به همین خاطر در نمایش های کمدی خوش درخشید تا لبخند را برای مردم شهرش به ارمغان بیاورد.

 

انتشار فراخوان اولین جشنواره استانی فانوس مازندران

با اعلام دبیرخانه اولین جشنواره استانی فانوس فراخوان و قوانین ثبت نام و ارسال آثار را منتشر کرد .در این فراخوان آمده است : ۱_ کلیه آثار ثبت شده می بایست صرفا درسال ۹۹ تولید شده باشند، ۲_ شرکت کنندگان و یا آثار می بایست به نحوی مرتبط با استان مازندران باشند. ۳_ صرفا آثاری می توانند در بخش اصلی ثبت شوند که توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران و یا با مشارکت و حمایت این اداره کل تولید شده باشند.۴_ کلیه هنرمندان حوزه دفاع مقدس که درسال ۹۹جهت تولید اثر با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران همکاری نداشتند می توانند در بخش آزاد شرکت کنند.

 

انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان مازندران

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان مازندران با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران منتشر شد .به گزارش خبر نگار ایران تئاتر از مازندران، دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان مازندران مستقر در واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی شعبه مازندران، با توجه به شیوه نامه ابلاغی اداره کل هنرهای نمایشی به شماره 107157/1400 مورخه 28/1/1400 جهت روشن نگه داشتن چراغ تئاتر با هدف دست یابی به تئاتر خلاق و پویا و نیز تلاش در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی و گسترش فرهنگ تئاتر، با در نظر گرفتن شرایط ویژه بیماری کرونا اقدام به برگزای سی و سومین  جشنواره تئاتر استان مازندران بر اساس شیوه نامه جدید می نماید .اهداف :کشف استعداد های جوان؛ آگاهی بخشی و افزایش بینش فرهنگی جامعه باتکیه بر این استعداد ها، بومی سازی ظرفیت های فرهنگی و هنری، استفاده از بستر های فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی، ایجاد روحیه نشاط و امید بخشی در جامعه با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از بحران بیماری کرونا، افزایش شناخت جامعه به منظور تقویت توانمندی های بالقوه در کاهش آسیب های اجتماعی ( اعتیاد، بزه‌کاری، خودکشی، فساد و فحشا، تکدی‌گری، سرقت)، رشد و توسعه فعالیتهای اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنرنمایش.

 

اعطا احکام مدیران دبیرخانه جشنواره نمایش کودک باغچه‌بان تبریز

با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، احکام مدیران بخشهای دبیرخانه جشنواره نمایش کودک باغچه بان اعطا شدطی سفر  مدیرکل فرهنگ و ارشاد إسلامی آذربایجان شرقی به شهرستان مرند و بازدید از دبیرخانه جشنواره سراسری نمایش کودک، احکام مدیران بخشهای مختلف این جشنواره اعطا شد. طی این بازدید، رئیس اداره فرهنک و ارشاد اسلامی مرند گزارشی از روند کاری جشنواره ارائه کرد و سپس دبیر جشنواره از نحوه شکل گیری چارت سازمانی دبیرخانه، تبیین وظایف بخشها و همچنین جزییات فراخوان توضیحاتی ارائه کرد. ناظمی،مدیرکل استان ضمن تقدیر از فعالیت موسسه فرهنکی و هنری تندیس هنر، بعنوان بانی جشنواره، بر لزوم برندسازی شهرستان جهت سرمایه گذاری های فرهنگی تاکید کرده و آخرسر قول بر همکاری حداکثری اداره کل و تامین مالی و معنوی جشنواره ارائه کردند. لازم به ذکر أست در مدیریت بخش های مختلف این جشنواره، از هفت گروه فعال نمایشی در سطح شهرستان دعوت به عمل امده أست. نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان، ١٦ الی ١٩ مهرماه ١٤٠٠ در بخشهای پژوهش ، نمایشنامه نویسی و نمایش های محیطی در شهر مرند برگزار می شود.

 

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اردبیل

با حضور عبدالله بحرالعلومی،مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی و  سعیدنوریان، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و  وحید لک، نماینده انجمن هنرهای نمایشی ایران و با برگزاری مراسمی در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، انتخابات انجمن هنرهای نمایشی اردبیل برگزار و سیدرضی محمودی فخرآبادی، جاوید رخشانی، محمود مهدوی، علی دانش و کریم عظیمی ججین به عنوان اعضای هیئت مدیره و نادر مهدیلو، محمد تقی اسماعیلی و کاظم جهانگیرزاده به عنوان اعضای هیئت رئیسه موسسه هنرهای نمایشی استان اردبیل انتخاب شدند. همچنین بهرام رجبعلی زاده هم به عنوان بازرس این انجمن انتخاب شد. در این انتخابات، 34 نفر از هنرمندان استان به عنوان  نمایندگان گروه های نمایشی استان حضور داشتند. برای حضور در هیئت رئیسه نادر مهدیلو، محمد تقی اسماعیلی، کاظم جهانگیر زاده و جابر فتحی، اعلام نامزدی کرده بودند. سید رضی محمودی، جاوید رخشانی، محمود مهدوی، علی دانش، کریم عظیمی ججین، روح الله حبیب زاده، احمد مسرت، شهرام پوردنیا، عباس جاهد و اکبر محمدی هم  نامزدهای حضور در هیئت مدیره  موسسه هنرهای نمایشی استان استان بودند. برای انتخاب بازرس هم، بهرام رجبعلی زاده و بیژن رنجپور اعلام آمادگی کرده بودند.

 

برگزاری نخستین همایش ملی نمایشنامه نویسی در شیراز

دانشگاه زند بر مدار چند هدف، از جمله مهارت محوری، کار آفرینی، عالم پروری و فرهنگ مدار فعالیت های خود را انجام می دهد چرا که این دانشگاه خود را از جامعه مردمی جدا نمیداند و دانشجویان بر اساس مهارت هایی که دارند آموزش های تخصصی خواهند دید تا در جامعه بتوانند به عنوان کار آفرین باعث اشتغال زایی شوند. این دانشگاه در کنار آموزش های تئوری، آموزش های عملی در کارگاه ها و کلینیک های ایجاد شده انجام میشود و در نظر دارید هر ساله تعدادی از کودکان کار را در این دانشگاه بورسیه کنند . این دانشگاه بیش از ۹هزار دانشجو دارد، ادامه داد: دانشگاه زند در زمینه های فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی پژوهشی بسیار فعال بوده، به صورتی که مجوزبرگزاری دوره های ملی همایش های معرفت شناسی برای اساتید و همایش های بین المللی را گرفته است و دادن وام های دانشجویی، برقراری سمپوزیوم ملی ورزشی از دیگر فعالیت های این دانشگاه است. ۳۸عنوان کتاب با تالیف اساتید دانشگاه زند که مورد تایید وزارت علوم و ارشاده بوده منتشر شده است و یک خوابگاه بسیار مجهز با ظرفیت ۱۵۰نفر دانشجوی دختر در این دانشگاه وجود دارد.

 

انتصاب رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهر رستم 

مراسم تکریم و معارفه رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان رستم با حضور امید وامق مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان فارس و به بهنام بداغی عضو هیئت مدیره و مسئول منطقه غرب انجمن هنرهای نمایشی استان ، ششم مرداد ۱۴۰۰ در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رستم برگزار شد. رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رستم با تقدیر و تشکر از فعالیت های فاطمه حسینی رئیس انجمن نمایش شهرستان رستم گفت : خانم حسینی در طول دوران مدیریت دو ساله خود در انجمن نمایش و تعامل خوبی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند و در مجموع تعامل خوبی صورت گرفت و متاسفانه بیماری منحوس کرونا ضربه مهلکی به حوزه فرهنگ و هنر وارد کرد نگذاشت که این تعامل در عمل نشان داده شود از زحمات و خدماتشان صمیمانه تقدیر می شود. به همین جهت مجددا از سوی هنرمندان و‌اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رستم خانم حسینی به انجمن هنرهای نمایشی فارس معرفی و با توجه به عملکرد مثبتشان ، هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی فارس ایشان را مجددا برای تصدی این سمت انتخاب کرد. انتظار ما از رئیس انجمن هنرهای نمایشی این است که در ساماندهی گروه های نمایشی و سوق دادن برای ثبت انها تلاش نمایند تا انشالله در چند سال آینده شاهد ثبت گروه های نمایشی بیشتری از شهرستان باشیم و در حوزه آموزش تلاش شود تا کلاسهای آموزشی مقدماتی و تخصصی برگزار شود

 

برگزاری «رپرتوار تئاتر خیابانی ایران» در کرمانشاه

رویداد رپوتوار تئاتر خیابانی ایران با شرکت ۸۰ گروه نمایشی منتخب از چهار جشنواره از سراسر کشوراز ۲۶ تیرماه شروع شده و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد. رویداد " رپوتوار تئاتر خیابانی ایران" توسط انجمن هنرهای نمایشی کشور، با اجرای نمایش­های "فرود سیاوش" به کارگردانی سعید ذبیحی، "یک شهر زیبا" به کارگردانی بهاره سعیدی پناه، "چوپی نوروز" به کارگردانی مرتضی اسدی مرام، "او پهلوان اکبره"  به کارگردانی مشترک مصطفی دهشت و بهار بردبار و "ایران بدون سیاه" به کارگردانی غزل شاه­آبادی از 26 تیرماه در کرمانشاه آغاز شده و تا 15 مردادماه ادامه دارد. در این رویداد 80 گروه نمایشی از سراسر کشور حضور دارند. هر گروه نمایشی مکلف است 5 اجرا در شهر و یا استان خود با هدف حمایت از تئاتر خیابانی داشته باشد. نمایش‌­های حاضر در این رویداد منتخب چهار جشنواره بین المللی تئاتر فجر، جشنواره ملی مقاومت، خیابان تئاتر ایران و جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک هستند.

 

درگذشت هنرمند گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پی درگذشت اکبر محبوبی‌فر از پیشکسوتان تئاتر گیلان، پیام تسلیتی صادر کرد.در بخشی از این پیام آمده است: خبر درگذشت استاد اکبر محبوبی‌فر، ضایعه‌ای است که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان گیلان را به سوگ نشاند. این هنرمند فرهیخته و پرتلاش، علاوه بر عرصه هنر در عرصه رسانه و آگاهی بخشی به جامعه نیز بسیار کوشا بود و بی‌تردید در زمره بزرگانی قرار دارد که آثارش برای همیشه ماندگار خواهد ماند. همچنین سید امیر مصباح، معاون هنری و امور سینمایی اداره کل نیز ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند پیشکسوت و باسابقه گیلانی، اظهار کرد: مرحوم «اکبر محبوبی فر» از هنرمندان باسابقه تلویزیون، تئاتر و عرصه‌های هنری استان گیلان بودند و همه گیلانیان با تئاترها و سریال‌های ایشان خاطرات بسیاری دارند. اکبر محبوبی فر در سال ۱۳۲۰ در شهر رشت متولد شد و فعالیت‌های هنری خود را از همان دوران نوجوانی آغاز کرد. وی در زمینه روزنامه نگاری نیز فعالیت داشته و از چهره‌های باسابقه رسانه‌ای استان گیلان نیز محسوب می‌شود.

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر خیابانی بسیج مازندران

با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ، حوزه هنری استان مازندران سازمان بسیج هنرمندان فراخوان اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی را متتشر کرد .موضوعات جشنواره : نقش مقاومت ، رشادت و ایثار گری مردم شریف ایران در دوران 8 سال دفاع مقدس، پاسداشت فداکاری ، رشادت و ایثار گری مدافعان حرم و مدافعان سلامت، تاثیر بحران شیوع کرونا بر جامعه و لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، آگاهی بخشی و دانش افزایی درباره آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیار ، بیکاری ، طلاق و تلاش پیشگیری از این آسیب ها، با توجه به موضوعات معظلات شهری ، محیط زیست ، مصرف بهینه انرژی آب و برق ، منابع طبیعی و ثروت ملی ( با تاکید جنگل)، نمایش منطبق با شعار سال رونق تولید ، پشتیبانی و مانع زدایی، است.

 

 انتخاب سعید نوریان به سمت معاون هنری و سینمایی اردبیل

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با صدور ابلاغی، سعید نوریان از هنرمندان و فعالین تئاتری را به عنوان معاون هنری و سینمایی معرفی کرد. عبدالله بحرالعلومی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با صدور ابلاغی، سعید نوریان از هنرمندان و فعالین فرهنگی ئ هنری را به عنوان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان معرفی کرد. سعید نوریان از هنرمندان و فعالین تئاتری استان اردبیل است که فعایت تئاتری خود را از سال 1362 آغاز کرده و ضمن حضور در نمایش های مختلف به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان؛ در جشنواره های تئاتری در سطوح استانی، منطقه ای و ملی حضور داشته است. حضور در هیئت امنای انجمن نمایش شهرستان اردبیل، عضویت در شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش استان، مدیریت سایت استانی ایران تئاتر در اردبیل ،مدیریت نشریات تخصصی  و ویژه نامه های مربوط به جشنواره ها و رویدادهای تئاتری برگزار شده در اردبیل، عضویت در هیئت های بازخوانی، بازبینی و داوری جشنواره های مختلف استانی و منطقه ای، بازی در چند فیلم کوتاه و مجموعه تلویزیونی، عضویت در هیئت مدیره انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان و انتشار چندین کتاب، مفاله پژوهشی و یاددادشت های فرهنگی و هنری از جمله فعالیت های این هنرمند اردبیلی است. سعید نوریان از همکاران با سابقه ایران تئاتر است و سال هاست مسئولیت درگاه استانی تئاتر اردبیل را برعهده دارد.

 

انتصاب مسئول کانون عکس انجمن هنرهای نمایشی قرچک

از سوی حمیدرضا صفار، محمد علی طهرانی بعنوان مسئول جدید کانون عکس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان قرچک منصوب شد. با معرفی علیرضا ترامشلو رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان قرچک و بنا به درخواست رئیس کانون عکاسان انجمن هنرهای نمایشی استان تهران محمد علی اسدی راد و موافقت حمید صفار رئیس انجمن  ،  محمدعلی طهرانی به عنوان مسئول کانون عکاسان انجمن هنرهای نمایشی شهرستان قرچک منصوب شد. در متن این حکم آمده است: نظر به تجربه و تخصص تان در حوزه عکاسی و به درخواست مسئول کانون عکاسان انجمن هنرهای نمایشی استان تهران آقای محمد علی اسدی راد  بدینوسیله جنابعالی را به سمت مسئول کانون عکس انجمن هنر های نمایشی شهرستان قرچک منصوب مینمائیم. با اشاره به تشکیل کانون عکس در آن شهر ، عضو گیری و به روز بودن اخبار حوزه عکس و تعامل کامل با انجمن هنرهای نمایشی شهرستان قرچک و استان را از جنابعالی انتظار  داریم.

 

راه اندازی دانشگاه فرهنگ و هنر دریژنو اقدامی با ارزش در چهارمحال و بختیاری

علی دهکردی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون راه اندازی دانشگاه فرهنگ و هنر دریژنو در چهارمحال و بختیاری اقدامی است با ارزش خواند و گفت: اینکه این دانشگاه هنری به دست هنرمندان تئاتر گروه دریژنو در فرخ شهر پایه گذاری شده و جهت هدایت علاقه مندان به هنر در استان و کشور قدم بر داشته اقدامی بزرگ و باعث افتخار است. دهکردی در نشست خبری که روز شنبه در مرکز دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر دریژنو فرخشهر برگزار شد گفت: دانشگاه‌ها موظف به تربیت نیروهای خدمتگزار و متعهد برای فعالیت در دستگاه‌ها و ارگان‌ها هستند و در حوزه فرهنگی نیز این وظیفه بر عهده دانشگاه‌های هنر است. ایجاد فضایی علمی که به صورت اصولی و زیربنایی در جهت جریان فرهنگ و هنر فعالیت کند و هدایت افراد مستعد این حوزه را بر عهده بگیرد از جمله اقدامات با ارزشی است که در این استان شکل گرفته است. وی با بیان اینکه لازم بود مرکزی دانشگاهی بر اساس عناوین و قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شود، تصریح کرد: نمی‌توان در این حوزه تنها به آموزش‌های شخصی بسنده کرد و اگر چه مراکز و ادارات دولتی همچون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در این زمینه به صورت فعال اقدامات و برنامه‌های مطلوبی را انجام می‌دهند اما نیاز به وجود مرکزی دانشگاهی که بتواند به شکلی زیربنایی در این زمینه برنامه‌ریزی کند و پیش برود نیز احساس می‌شود.

 

معرفی برگزیدگان جشنواره مونولوگ کودک و‌ نوجوان سروش فارس

آیین اختتامیه جشنواره مونولوگ کودک و نوجوان سروش ، پس از چند روز اطلاع رسانی در خصوص برگزاری این مراسم در تالار حافظ ، به دلیل عدم هماهنگی در آخرین لحظات به سالن هتل سنتی نیایش منتقل شد. گروه نمایش سروش شیراز در آغاز بیست و نهمین سال فعالیت هنری خود در زمینه نمایش کودک و نوجوان گام متفاوتی با رویکرد تئاتر مجازی برداشت و این گام برگزاری نخستین جشنواره مونولوگ ویژه کودکان و نوجوانان بود. این جشنواره که با همت گروه تئاتر سروش شیراز و انجمن هنرهای نمایشی فارس و با همکاری گروه هنری لنز و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز برگزار شد پس از داوری آثار توسط مهران مقدر ، دکتر غلامرضا عباسی و نسیم شیرزادی از هنرمندان با سابقه در زمینه تئاتر کودک و‌نوجوان در ایستگاه پایانی به اختتامیه رسید. این اختتامیه که قرار بود بصورت انلاین و زنده با رعایت پروتکل های بهداشتی و تنها با حضور چند تن از داوران و برگزیدگان در تالار حافظ شیراز برگزار شود ، پس از چند روز اطلاع رسانی در آخرین ساعات مانده به آغاز مراسم به واسطه خلف وعده و عدم در اختیار قرار دادن سالن حافظ ، به میزبانی هتل سنتی نیایش در گالری نیایش برگزار شد.

 

کلاس آموزشی شکرخدا گودرزی در لرستان

شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر، کارگاه بازیگری را با حمایت اداره کل هنر‌های نمایشی در استان لرستان برگزار کردشکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر روز پنج‌شنبه و جمعه 7 و 8 مرداد ماه کارگاه بازیگری را با حمایت اداره کل هنر‌های نمایشی در شهر‌های بروجرد و ازنا در استان لرستان برگزار کرد. پژمان شاهوردی رئیس انجمن نمایش شهرستان بروجرد در این‌باره گفت: حدود یک ماه، پیگیری‌هایی به منظور برگزاری کارگاه بازیگری برای هنرمندان استان لرستان انجام شد و از آنجا که شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر، ‌زاده شهر بروجرد است تمایل داشتیم تا این کارگاه توسط او برگزار شود. طی مذاکراتی که انجمن نمایش با آقای گودرزی داشت، او نیز ابراز تمایل کرد و در ادامه قادر آشنا مدیر کل هنر‌های نمایشی نیز با این درخواست موافقت کرد. او همچنین افزود: شکرخدا گودرزی در نظر داشت تا این ورک‌شاپ به صورت رایگان به منظور حمایت از هنرمندان استان برگزار شود و از این رو، ورک‌شاپ بازیگری با حمایت اداره کل هنر‌های نمایشی به صورت رایگان برای هنرمندان ترتیب داده شد. به دلیل وضعیت قرمز و محدودیت‌های استان، تصمیم بر آن شد تا این کارگاه در دو روز و در شهرستان‌های بروجرد و ازنا برگزار شود و در این راستا هنرمندان شهرستان‌های اطراف نیز امکان حضور در این ورک‌شاپ را داشتند و این کارگاه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در دو نوبت صبح و عصر در دو شهرستان طی دو روز و با استقبال قابل توجه هنرمندان استان بر‌پا شد.

 

انتشار فراخوان جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» اصفهان

این جشنواره توسط تالار هنر (دفتر تخصصی تئاتر) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری حوزه هنری استان اصفهان استان با هدف بهره گیری از آثار مکتوب در حوزه کمدی و انواع آن ودر دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود. دبیر سومین دوره در رابطه با بخشهای جشنواره اظهار داشت: بخش اصلی جشنواره اختصاص به نمایشنامه نویسی دارد که در دو بخشِ آثار تالیفی و آثار اقتباسی برگزار می‌شود.  بخش جنبی این رویداد نیز که اختصاص به پژوهش های کمدی دارد در دو قسمت برگزار میگرددقسمت اول مربوط میشود به مقاله، جستار و تجربه نگاری و قسمت دوم شامل مطالعه چهره شاخص یا همان پرتره نگاری است که در این دوره از جشنواره این بخش اختصاص دارد به زنده یاد "مرتضی ممیزان" نمایشنامه نویس برجسته حوزه تئاتر کمدی اصفهان. بیش از ۱۲۰ میلیون تومان جوایز نقدی به برگزیدگان این جشنواره تخصیص یافته است. آخرین مهلت ارسال آثار پانزدهم مهر ماه سال جاری می باشد و این تاریخ تمدید نمی‌شود. همچنین اختتامیه این جشنواره و معرفی برگزیدگان همزمان با روز اصفهان در تاریخ یکم آذر ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

آغاز به کار جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان در بیله سوار

با برگزاری مراسمی با حضور هنرمندان و گروه های نمایشی، بیستمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای مغان در مجتمع فرهنگی و هنری امام علی(ع) شهر مرزی بیله سوار، آغاز به کار کردسعید نوریان، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل در این مراسم با قدردانی از تلاش های هنرمندان و گروه های تئاتری، رونق بخشیدن به فعالیت های تئاتری را در شهرهای مختلف منطقه از اهداف این رویداد تئاتری عنوان کرد و با بیان اینکه این جشنواره فرصتی است مناسب برای کشف، تربیت و شکوفایی استعدادهای هنری ، گفت: برگزاری جشنواره های تئاتری مثل جشنواره تئاتر منطقه ای مغان در توسعه فعالیت های تئاتری در شهرهای مختلف استان موثر است.

وی با اعلام اینکه جشنواره تئاتر منطقه ای مغان در سایه همت و تلاش هنرمندان و اهتمام جدی مدیران فرهنگی استان و منطقه به 20 سالگی خود رسیده است، افزود: این اتفاق مبارکی است که هنرمندان تئاتر منطقه، جشن 20 سالگی این رویداد مهم تئاتری را برگزار می کنند. وی با اعلام اینکه این جشنواره در دوره بیستم خود در دو بخش نمایشنامه نویسی و نمایش های صحنه ای برگزار می شود از دریافت 16 اثر نمایشی از نویسندگان استان خبر داد و گفت: برای بخش صحنه ای هم، 14  متن نمایشی ارسال شده بود که با انتخاب  شورای نطارت و ارزشیابی نمایش استان، 5 نمایش  از شهرهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی به روی صحنه می روند.

 

 

 




مطالب مرتبط

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند
گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند

حسن دادشکر، هنرمند پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، رویدادی ارزشمند و قابل تقدیر است، از لزوم توجه به خواسته جوانان هنرمندان فعال استان‌ها، انتخاب آثار باکیفیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به منظور رفع نواقص و مشکلات ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

محمد امینی: شیراز، میزبانی خوب برای جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای است
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

محمد امینی: شیراز، میزبانی خوب برای جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای است

محمد امینی کارگردان نمایش «ترنا»، از تمام دست‌اندرکاران برای اجرای جشنواره‌ در استان فارس و شهر شیراز تقدیر و تشکر ویژه کرد چراکه در این شرایط اقتصادی جامعه، کمتر استان‌هایی این مهم را پذیرا هستند که میزبان این تعداد از هنرمندان باشند.

|

پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است
پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است

مهدی آشوغ، کارگردان خوزستانی نمایش «اول شخص مفرد» بر این باور است که جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای ایجاد، ابداع و کشف دستور زبان، ظرفیت‌ها و‌‌ شیوه‌های نمایشی و در یک کلام، تجربه‌های تازه است.

|

نظرات کاربران