در حال بارگذاری ...
به بهانه زادروز بازیگر هزار چهره‌ ایران

جای خالی اکبر عبدی در صحنه‌های تئاتر حس می‌شود

اکبر عبدی چهره‌ای که مردم ایران او را دوست دارند و همیشه از طناز بودن او یاد می‌کنند، چند سالی است بخاطر بیماری کلیوی کم‌تر کار می‌کند و فقط در چند فیلم سینمایی بازی کرده است و بسیار جای خالی او در صحنه‌های تئاتر حس می‌شود، حال به بهانه زادروز او در ۴ شهریور با مرور کارنامه پرفراز و نشیبش، می‌توان به خودساخته بودن این بازیگر پی‌برد.

علی کیهانی: اکبر عبدی نامی است که با خود لبخند به لب می‌آورد؛ شخصیتی که همیشه طناز و کاریزماتیک است و نمی‌شود از تئاتر و سینما ایران نوشت و اسمی از او نبرد. 

عبدی به‌واسطه‌ حضور در نقش‌هایی که مسن‌تر یا جوان‌تر از سن واقعی او بوده‌اند و یا بازی در نقش‌هایی با ظاهر مبدل، مرد هزار چهره‌ سینما و تئاتر ایران لقب دارد و اتفاقا برای آن جایزه هم گرفته است. او در نیمه‌ ابتدایی دهه‌ هشتاد نسبت به دهه‌ قبل کم‌کارتر شد اما با آغاز دهه‌ 90 مجددا جزو بازیگران پرکار قرار گرفت و به بازی در تئاترها، سریال‌های تلویزیونی و سینمایی متعددی روی آورد و همچنین ترجیح داد تا بیشتر در ژانر کمدی نقش ایفا کند.

گوناگونی نقش‌هایی که ایفا کرده از او کاراکتری منحصر به فرد ساخته، روحانی فیلمِ «رسوایی»، اجنه فیلمِ «روز فرشته»، خاله پرحرف فیلمِ «خواب زده‌ ها»، عروسک‌دزد فیلمِ «دزد عروسک‌ها»، جانباز و رزمنده نمایشِ «از خاک تا افلاک»، فیلم «اجاره‌نشین‌ها» که اولین نقش دیده‌شده او بر پرده نقره‌ای است و سرآغاز در اوج بودن او یا نقش به‌یادماندنی‌اش در فیلم «مادر» که سادگی و هوشمندی‌ توامانش خنده به لب و اشک به چشمان مخاطب هدیه می‌کند، حضورش در نمایش «پنجره فولاد» که حال مخاطب را دگرگون می‌کند و فیلم «آدم برفی» نمونه مثال زدنی از او برای چگونگی زیستن بازیگر در متن داستان است و... اگر او نبود تئاتر و سینما ایران خیلی از صحنه‌های ماندگارش را نداشت.

                                                   

اکبر عبدی زاده ۴ شهریور ۱۳۳۹ در در محله نازی آباد تهران است. او همچنین دارنده نشان درجه یک فرهنگ و هنر و اصالتاً اهل روستا آقاباقر اردبیل است و در هشتم دی ماه ۱۳۹۴ کلید طلایی اردبیل به او تقدیم شد.

از جمله آثار درخشان اکبر عبدی در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی می‌توان به نمایش‌های «پنجره فولاد» به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی سیدجواد هاشمی در سالن اصلی تئاتر شهر، «اکبرآقا آکتور تئاتر» به نویسندگی سیدعظیم موسوی و با بازی و کارگردانی اکبر عبدی در تماشاخانه سنگلج، «بنگاه تئاترال» به کارگردانی محمود استادمحمد، «رستوران عمو اکبر» با بازی و کارگردانی اکبر عبدی، «از خاک تا افلاک» به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ در سالن اصلی تئاتر شهر، «مش اکبر و دختراش» به نویسندگی محمد درویش‌علیپور با بازی و کارگردانی اکبر عبدی در مجموعه فرهنگی دزاشیب و کشور کانادا، «سوپر بقال ایرونی» با بازی و کارگردانی اکبر عبدی در کشور کانادا، «دوستان با محبت» به نویسندگی حمید جبلی و کارگردانی رضا ژیان در سالن اصلی تئاتر شهر و... اشاره کرد که این روزها جایشان در صحنه‌های تئاتر حس می‌شود.

                                                      

از میان افتخارات او می توان به کسب سیمرغ بلورین بازیگر نقش دوم مرد در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی، کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی‌امین دوره جشنواره بین‌ المللی فجر برای نقش‌آفرینی در فیلم «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران، نامزدی دریافت جایزه در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

                                                        

از بازی‌های به‌یادماندنی عبدی در فیلم‌های «هنرپیشه»، «آدم‌برفی» به کارگردانی داوود میرباقری، «دزد عروسک‌ها» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، «مادر» و «دلشدگان» به کارگردانی علی حاتمی، « اجاره نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «خوابم می‌آد» به کارگردانی رضا عطاران، «خواب زده‌ها» به کارگردانی فریدون جیرانی، «ای ایران» به کارگردانی ناصر تقوایی، «اخراجی‌ها» و «رسوایی» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و... می‌توان اشاره کرد.

                                                        

اکبر عبدی در دوران جوانی بیشتر در تلویزیون و در مجموعه‌ها و تله تئاتر‌های متعددی مانند: «محله برو بیا» و «محله بهداشت» به کارگردانی داریوش مؤدبیان و حسین فردو ، «مثل آباد» و «زیر بازارچه» به کارگردانی رضا ژیان، «امام علی (ع)» و «معصومیت ازدست‌رفته» به کارگردانی داوود میرباقری، «بازم مدرسم دیر شد» به کارگردانی حسین افصحی، تله تئاتر «سنجاب‌ها» به کارگردانی محمود ابراهیم‌زاده، تله تئاتر «باجناق‌ها» به کارگردانی داریوش مؤدبیان و... حضور پر رنگ و شادی بخشی داشته است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد

یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام‌ ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابن‌عربی کار سختی است، می‌گوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.

|

گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند
گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند

سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن» می‌گوید به نظر من نویسنده هوشمند کسی است که در کنار پرداختن به موضوعات مختلف، حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل کند.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

نظرات کاربران (1)