در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با مدیر تماشاخانه «سنگلج» مطرح شد

باکس دانشجویی؛ تلاشی است برای پر کردن یک خلأ

مدیر تماشاخانه سنگلج با ابراز تأسف از فاصله‌ای که بین بدنه دانشگاهی با نمایش‌های ایرانی افتاده، از تشکیل باکس دانشجویی در این تماشاخانه خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، پریسا مقتدی درباره تشکیل باکس دانشجویی در تماشاخانه سنگلج که اخیراً کار خود را با اجرای نمایش «کنیزک و پادشاه» آغاز کرده، گفت: از سال گذشته در شورای هنری تماشاخانه «سنگلج» متشکل از آقایان داوود فتحعلی‌بیگی، شهرام زرگر، هادی عامل و محمود زنده‌نام بحث آموزش نمایش‌های ایرانی بیشترین دغدغه ما بوده است؛ زیرا متأسفانه در سال‌های اخیر بین بدنه تئاتر دانشگاهی و دوستانی که دستی در اجرای نمایش‌های ایرانی دارند، فاصله افتاده است.

او اضافه کرد: اگر نگاهی کلان‌تر به ماجرا داشته باشیم، متوجه می‌شویم بین نمایش‌های ایرانی و نسل جوان فاصله ایجاد شده است. متأسفانه در این سال‌ها بسیاری از هنرمندان عزیزمان را که در حوزه نمایش‌های ایرانی استادانی چیره‌دست بوده‌اند، از دست داده‌ایم بدون اینکه تجربیات آنان به نسل‌های جدید منتقل شده باشد و همین موضوع به دغدغه‌ای جدی برای ما تبدیل شده است.

این بازیگر تئاتر با اشاره به پیشنهادهایی برای تشکیل گرایش نمایش‌های ایرانی در دانشگاه اضافه کرد: در گذشته صحبت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و با وجود پیگیری‌هایی که صورت گرفت، متأسفانه به سرانجام نرسید. به همین دلیل و به جهت دغدغه‌ای که دراین‌باره داشتیم، تصمیم گرفتیم باکس دانشجویی تماشاخانه سنگلج را راه‌اندازی کنیم. این باکس به اجراهای دانشجویی اختصاص داده می‌شود که در حوزه نمایش‌های ایرانی ساخته شده باشند.

مقتدی ابراز امیدواری کرد با ایجاد امکانی برای اجرا، بدنه دانشجویی بیشتر به فعالیت در این زمینه تشویق شود.

او ادامه داد: در برنامه‌ریزی ما پیش‌بینی‌شده حتی کسانی که پایان‌نامه‌ای درباره نمایش‌های ایرانی داشته‌اند ولی به هر دلیلی نتوانسته‌اند نمایش ایرانی کار کنند، فرصتی برای کار در این زمینه به دست آورند.

مدیر تماشاخانه سنگلج همچنین خبر داد که این باکس هم به آثاری اختصاص دارد که با نگاه کلاسیک به نمایش‌های ایرانی ساخته شده باشند و هم به آثاری که جنبه‌های نوآوری و خلاقه را مورد توجه قرار داده‌اند.

او با اشاره به شروع اجرای نمایش «کنیزک و پادشاه» به‌عنوان اولین کار این باکس، تشریح کرد: این نمایش با نگاهی نو و متفاوت به نمایش‌های ایرانی ساخته شده و مثنوی مولانا را دستمایه قرار داده است.

مقتدی درباره شیوه انتخاب آثار برای اجرا در قالب این باکس توضیح داد: به‌واسطه حضور دوستان شورا که در دانشگاه مشغول به تدریس هستند، با بدنه دانشگاهی در تماس هستیم و دوستان به‌خوبی در جریان علاقه‌مندی‌ها و گرایش‌های بچه‌های دانشجو هستند.

به گفته او، در حال حاضر برای هر نمایشی که در قالب باکس دانشجویی روی صحنه برود، ۱۸ اجرا در نظر گرفته شده و البته این نمایش‌ها باید استانداردهای لازم را برای اجرای عمومی داشته باشند. به همین دلیل ممکن است تمرین‌های‌شان طولانی‌تر شود و البته این فرصت را دارند که از تجربیات استادان حاضر در شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه بهره‌مند شوند.

مقتدی در پایان گفت: امید زیادی داریم که با ایجاد این باکس دانشجویی، بتوانیم به احیا و به‌روز کردن نمایش‌های ایرانی کمک کنیم چراکه این پدیده هم مانند هر پدیده سنتی دیگری نیازمند به‌روز شدن و معاصرسازی است و از سوی دیگر این رویکرد، فراهم آوردن فرصتی برای تماشاگران علاقه‌مند به این حوزه است چراکه در حال حاضر نمایش‌های ایرانی در دیگر سالن‌ها به‌صورت جسته‌گریخته اجرا می‌شوند.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

ساسان شکوریان، کارگردان نمایش «شاماران»:

سازمان تئاتر می‌تواند هنرمندان کشور را منسجم کند
ساسان شکوریان، کارگردان نمایش «شاماران»:

سازمان تئاتر می‌تواند هنرمندان کشور را منسجم کند

ساسان شکوریان که نمایش «شاماران» را از بهبهان به تماشاخانه سنگلج تهران آورده، معتقد است برای ساماندهی فعالیت‌ هنرمندان سراسر کشور، راه‌اندازی سازمان تئاتر ایران، امری ضروری است.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

بازیگری ایرانی که در فرانسه و اسپانیا درخشید

بازیگری ایرانی که در فرانسه و اسپانیا درخشید

سعدی افشار، رویاهای دور و درازی داشت. او همه تلاشش را کرد و گرچه روزگار چندان هم با او مهربان نبود، ولی به بخشی از آن رویاها رسید و آنچنان در سیاه‌بازی استاد شد که در فرانسه و اسپانیا هم درخشید.

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

نظرات کاربران