در حال بارگذاری ...
نمایشنامه‌های‌ جدید مارک جکسون و براندن جیکوب- جنکینز منتشر شدند

«مرگ میرهولد» و «مناسب» و «گلوریا» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها

ترجمه‌ فارسی کتاب‌های «مرگ میرهولد» نوشته‌ مارک جکسون، «مناسب» و «گلوریا» نوشته‌ براندن جیکوب‌-جنکینز توسط نشر نیماژ منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، دو کتاب نمایشنامه‌ خارجی «مرگ میرهولد» نوشته‌ مارک جکسون با ترجمه‌ امیر هایل‌مقدم و «مناسب» و «گلوریا» نوشته‌ براندن جیکوبز-جنکینز با ترجمه‌ امیرحسین بیات توسط نشر نیماژ در دسترس علاقه‌مندان نمایشنامه‌های خارجی و اهالی تئاتر قرار گرفت.

نمایشنامه‌ «مرگ میرهولد» با عنوان فرعی «تراژدی با لبخندی بر لب‌ها» در سه پرده (به تفکیک وقایع تاریخی دوران خفقان حاکم حزب کمونیست شوروی سابق پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ و خلع قدرت از خاندان تزار) و با نقش‌آفرینی چهره‌های شناخته‌شده‌ تاریخ تئاتر قرن بیست‌و‌یکم روسیه و جهان، تابلویی نفیس از رویدادهای تاثیرگذار بر تئاتر مدرن محسوب می‌شود.

«مرگ میرهولد» اثر مارک جکسون، نویسنده، کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده و مربی تئاتر و پرفورمنس، متولد آمریکا و بنیانگذار کمپانی Art Street Theater در سان‌فرانسیسکو که آثار متعددش علاوه بر سراسر آمریکا، در ژاپن، بریتانیا و آلمان نیز اجرا شده‌اند، برای نخستین‌بار توسط گروه Shotgun 2003 میلادی اجرا شد و سپس سال 2005 در واشنگتن دی.سی به‌وسیله تئاتر استودیو The Studio Theater به‌کارگردانی ریک سیماس روی صحنه رفت.

‌‌این کتاب ۱۳۶ صفحه‌ای، در قطع رقعی، جلد شومیز، کاغذ بالک (سبک) و با قیمت ۹۸هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

نمایشنامه‌ «مناسب» در مورد خانواده‌ای است که پس از مرگ پدرشان، پس از مدت‌ها دور هم جمع شده‌اند تا به‌علت بدهی، خانه‌ پدری‌شان را به حراج بگذارند؛ هنگام تخلیه‌ خانه، وسایلی پیدا می‌کنند که باعث پرسش‌های بسیاری در مورد گذشته‌ پدرشان می‌شود

«مناسب» سال 2014 برنده‌ جایزه‌ برجسته‌ترین نمایشنامه‌ آف‌برادوی حلقه‌ منتقدان خارج از نیویورک و همچنین برنده‌ جایزه‌ اجرای برجسته‌ بازیگر زن و کارگردانی اُبی شد.

همچنین نمایشنامه‌ «گلوریا» اولین‌بار ژوئن 2015 به کارگردانی ایوان کابنت در آف‌برادوی در سالن وینارد اجرا شد. این نمایشنامه درباره‌ دستیاران جاه‌طلب تحریریه‌ یک مجله در منهتن است که پس از حادثه‌ای در دفتر مجله، وضعیت شغل و زندگی‌های‌شان تغییر می‌کند. «گلوریا» فینالیست جایزه پولیتزردرام ۲۰۱۶ بود.

نمایشنامه‌های‌ «مناسب» و «گلوریا» در قالب یک کتاب ۲۱۴ صفحه‌ای در قطع رقعی، جلد شومیز و با کاغذ بالک (سبک) و قیمت پشت جلد ۱۸۰هزار تومان به علاقه‌مندان نمایشنامه‌های خارجی عرضه شده است.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران