در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با رحمت امینی مطرح شد

«سوسمار» یک کمدی سیاه تمثیلی است

رحمت امینی، کارگردان نمایش «سوسمار» با بیان اینکه این نمایشنامه با شناختی که حمید جبلی نازنین از من داشت، توسط خود او به من پیشنهاد شد، گفت «سوسمار» اثری تمثیلی و یک کمدی سیاه است که وضعیتی از زندگی ما را به زبان نمایش آشکار می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «سوسمار» به نویسندگی حمید جبلی و کارگردانی رحمت امینی این شب‌ها در سالن چهارسو تئاترشهر روی صحنه است.

این نمایش درباره یک زن و شوهر است که در آستانه تحویل سال نو با یک سوسمار روبه‌رو می‌شوند و حضور این سوسمار برای این زوج اتفاقاتی را رقم می‌زند.

رحمت امینی، کارگردان نمایش «سوسمار» درباره این اثر گفت: «نمایشنامه «سوسمار» اثری تمثیلی و یک کمدی سیاه است که وضعیتی از زندگی ما را به زبان نمایش برای‌مان آشکار می‌کند. زمانی که متن را برای نخستین بار خواندم، با خود گفتم اجرای آن اصلا کار ساده‌ای نیست اما مصمم شدم که سوسمار به اجرا برسد.»

جدا از اینکه درصدد باشم نمایشنامه‌ای به قلم حمید جبلی را به اجرا برسانم، هم‌صحبتی و هم‌نشینی با او، برایم بسیار لذت‌بخش بود

او ادامه داد: «این نمایشنامه با شناختی که حمید جبلی نازنین از من داشت، توسط خود او به من پیشنهاد شد و من هم با استقبال از پیشنهادش، این متن را با مشاوره او به اجرا رساندم.»

امینی تاکید کرد: «جدای از اینکه درصدد باشم نمایشنامه‌ای به قلم حمید جبلی را به اجرا برسانم، این هم‌صحبتی و هم‌نشینی با او مانند آثاری که در تلویزیون، سینما و دیگر حوزه‌ها برای‌مان خلق کرده است، بسیار لذت‌بخش بود.»

این کارگردان همچنین گفت: «گفتن این نکته را ضروری می‌دانم که هرچند حمید جبلی نویسنده این نمایشنامه است؛ اما در طول تمرین، آماده‌سازی و روزهای اجرا با تمام وجود ما را همراهی کرده است. شاید کمتر نویسنده‌ای پیدا می‌شود که در بیشتر جلسات تمرین نمایش حاضر شود و نکات مکمل را پیشنهاد دهد. او حتی در بعضی از شب‌های اجرا در پشت صحنه به عوامل صحنه کمک می‌کند و همراه بچه‌هاست. این در حالی است که آقای جبلی طی چند سال اخیر دیگر فعالیت‌های هنری‌شان را به دلایلی متوقف کرده‌اند و الان با اجرای «سوسمار» دوباره او همراه اهالی هنر و تئاتر است.»

همیشه سعی بر این داشته‌ام تا با بازیگرانی که با تئاتر آشنا هستند، کار روی صحنه بیاورم و معیارم اصطلاحا سلبریتی یا چهره بودن‌شان نبوده

رحمت امینی در ادامه درباره بازیگرانی که در نمایش «سوسمار» بازی می‌کنند، توضیح داد: «همیشه سعی بر این داشته‌ام تا با بازیگرانی که با تئاتر آشنا هستند، کار روی صحنه بیاورم و معیارم اصطلاحا سلبریتی یا چهره بودن‌شان نبوده بلکه توانایی‌شان برای خلق کاراکتر و ایفای نقش آن هم به بهترین شکل آن است»

این استاد دانشگاه در واکنش به پرسش ایران تئاتر مبنی بر اینکه آیا به کمدی‌تر شدن نمایش فکر کرده‌اید، گفت: «به ایجاد موقعیت‌های کمدی فکر کرده‌ایم، اما بیشتر به این فکر کردیم که نباید «سوسمار» صرفا کمدی باشد، عمدتا هنگام تمرین‌ها به موقعیت کمدی سیاه و گروتسک رسیدیم چون ممکن بود نقاط مهمی که نویسنده به آن فکر کرده بود، دیگر دیده نشود.»

او ادامه داد: «مدت زمان نمایش نیز کوتاه است تا مخاطب، هم خسته نشود و هم از نمایش لذت کافی را ببرد؛ اما با این حال دوستان و منتقدانی هم بودند که به ما گفتند زمان نمایش جا دارد که از 55 دقیقه به 70 یا 80 دقیقه برسد، چون ریتم و تمپوی خسته‌کننده‌ای ندارد.»

نوید جهانزاده، بهار مشیری، ابوذر ‌ساعدی، فرزاد ‌برهمن، عرفان معصومی و بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردارند.

 گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با دو بازیگر نمایش «خبرنگار بی‌خبر»

بداهه، اسلحه بازیگر در اجرای نمایش محیطی است
گفت‌وگو با دو بازیگر نمایش «خبرنگار بی‌خبر»

بداهه، اسلحه بازیگر در اجرای نمایش محیطی است

محمدهادی عطایی و مهدی ضیائیان‌پور، بازیگران اثر اجرایی «خبرنگار بی‌خبر»، تئاتر محیطی را پلی برای آشتی مخاطبان با تئاتر صحنه‌ای دانستند و همچنین بر نقش پُر رنگ بداهه در این گونه نمایشی، تاکید کردند.

|

گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند
گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند

یعقوب صباحی، بازیگر پیشکسوت تئاتر می‌گوید تماشاگران امروزِ تئاتر نمایش‌های مینی‌مال، موجز و گویا را برای به تماشا نشستن انتخاب می‌کنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد

یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام‌ ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابن‌عربی کار سختی است، می‌گوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.

|

گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند
گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند

سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن» می‌گوید به نظر من نویسنده هوشمند کسی است که در کنار پرداختن به موضوعات مختلف، حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل کند.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نظرات کاربران