در حال بارگذاری ...
جشن روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در تئاتر شهر برگزار شد

مدیرکل بهزیستی استان تهران: از گروه‌های تئاتری نابینا حمایت می‌کنیم

روز یکشنبه هم‌زمان با روز جهانی عصای سفید (بیست‌وسوم مهر)، مراسمی با حضور هنرمندان تئاتر و محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی تئاتر شهر،   با حضور هنرمندان نابینای تئاتر و مدیران بهزیستی استان تهران و هنرمندان پیشکسوت تئاتر ازجمله بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج، مریم نشیبا، محمودرضا رحیمی، بهرام سروری‌نژاد، انوش معظمی، خسرو احمدی، شهرام گیل‌آبادی  و پرفسور عبدالمحمود رضوانی (ادیب و مدرس و مترجم ادبیات)، محمد نصیری (مدیرکل بهزیستی استان تهران) و علیرضا رضایی (معاون امور اجتماعی و فرهنگی بهزیستی استان تهران) در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، همراه با اجرای قطعات نمایشی گرامی داشته شد.

در ابتدای این مراسم، غلامرضا عربی، کارگردان و سرپرست گروه تئاتر باران با تشکر از حضور هنرمندان حاضر در جلسه گفت: «روان‌شناسان، وقتی بخواهند کسی را هیپنوتیزم کنند، به او می‌گویند چشمانت را ببند تا تو را به جایی بهتر ببریم. ما در این گروه مدت‌هاست که چشمان‌مان را بسته‌ایم  و به لطف خدای بزرگ، در یک جای خوب حضور داریم،‌ یکی از خصوصیات هنر نمایش این است که کلام را به تصویر تبدیل می‌کند و شگفت‌انگیزتر از آن در جامعه نابینایان این است که ما تصاویر را تبدیل به کلام می‌کنیم و از آنجا به معنا می‌رسیم. درواقع ما عصاره تصاویر را تبدیل به معنا می‌کنیم. آن چیزی که برای ما و گروه‌مان محترم است، ‌این است که نسبت به دیگران به‌واسطه معنا نزدیک شویم.»

در ادامه مراسم، بهزاد فراهانی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینما با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان نابینا گفت:‌ «من سال‌هاست با این مقوله یعنی عصای سفید به معنای دوستی و صمیمیت روبه‌رو هستم؛ چون  در بین آشنایان نزدیکم این مسئله وجود داشته است.»

فراهانی در ادامه از حضور نابینایان و اجرای تئاتر ابراز مسرت کرد و گفت: «خوشحالم که بچه‌های نابینا در تئاتر حضور دارند، بازی می‌کنند، می‌نویسند و حتی شنیده‌ام کارگردانی هم می‌کنند. من به‌عنوان یک پیشکسوت تئاتر می‌گویم همه ما در کنار آن‌ها ایستاد‌ه‌ایم و از همین‌جا اعلام می‌کنم برای آموزش و یادگیری هر چه بهتر آن‌ها در کنارشان هستم.»

کارگردان نمایش «گل و قداره» هنرمندان نابینا را به خلق درام دعوت کرد و توضیح داد: «این‌که هنرمندان نابینا به روی صحنه می‌آیند و به‌راحتی حرف‌شان را می‌زنند، خیلی زیباست و یک توصیه کوچک هم دارم و آن  این‌که این هنرمندان به مطالعه بیشتر از آثار فروغ فرخزاد و بورخس و... بپردازند و خودشان دست به خلق درام بزنند و بنویسند.»

در ادامه مراسم، عبدالمحمود رضوانی ادیب، مترجم و مدرس ادبیات، به این نکته اشاره کرد که «همه ما انسان‌ها  از زمانی که توانستیم فکر کنیم، یک سؤال ذهن ما را درگیر کرد و آن این است که آفرینش چیست؟ و همواره به دنبال شناخت خود و جهان هستیم. این‌که ما از کجا آمده‌ایم و به کجا قرار است برویم؟ بر همین اساس، ما همیشه در طول زندگی سرگردان هستیم. انسان در این دنیا، چیزی نمی‌داند، در جهل مطلق است که گاهی به  آن علم می‌گوید. اگر صدسال پیش به این موبایل اشاره می‌کردید، شما را تکفیر می‌کردند. پس بسیاری از چیزها وجود دارند اما ما نسبت به آن جاهلیم نه این‌که وجود نداشته باشند. ندانستن ما دلیل بر عدم نیست.»

رضوانی در ادامه ضمن اشاره به حواس چندگانه انسان، گفت: «حواس ما دیدنی نیستند اما وجود دارند و هرکدام اگر وجود نداشته باشند، دیگری به‌جای آن انجام‌وظیفه می‌کند. ادراک حسی یا همان ارتباط روحی، انسان‌ها را به هم وصل می‌کند، چیزی که در بین این گروه مشاهده کردم.»

در ادامه مراسم، محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: «خیلی خوشحالم چنین گروه‌هایی در حال فعالیت در تئاتر هستند، اما باید نیازهای آن‌ها برای اجرای نمایش نیز رفع شود. من امیدوارم این گروه‌ها تکثیر شوند.»

نصیری در ادامه گفت: «این گروه و گروه‌های مشابه،  باید ابتدا به لحاظ حقوقی ثبت رسمی شوند و من تا زمانی که هستم ضمانت می‌کنم از گروه‌های تئاتر نابینا حمایت کنم. با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در این گروه‌ها وجود دارد، به محل مناسبی برای تمرین و تولید آثار نمایشی نیاز دارند. امیدوارم این‌گونه گروه‌ها در کل کشور نماینده داشته باشند و بتوانند فعالیت کنند.»

شهرام گیل‌آبادی، نویسنده،‌ کارگردان و مدیر هنری با ابراز خوشحالی از شرکت در جشن روز عصای سفید، اظهار کرد: «خیلی خوشحالم که جمع هنرمندان نابینا هستم. این هنرمندان نابینا، بخش شنوایی‌شان خیلی قوی شده است، اما شنیدن ما انسان‌های بینا، فعال نیست. آن‌ها ادراکی دارند که ما نداریم. شما کلمات را لمس می‌کنید و حرمت آن‌ها را حفظ می‌کنید.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد

یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام‌ ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابن‌عربی کار سختی است، می‌گوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.

|

گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند
گفت‌وگو با سیدعلی موسویان، کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن»

نویسنده هوشمند حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل می‌کند

سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «کان‌لم‌یکن» می‌گوید به نظر من نویسنده هوشمند کسی است که در کنار پرداختن به موضوعات مختلف، حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل کند.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

نظرات کاربران