بررسی ویژگیها، تفاوتها و تقابلهای گالیله و ژاندارک به عنوان قهرمانان دو نمایشنامهیِ برتولت برشت گالیله به عکس ژاندارک فنا شدن را انتخاب نمیکند. پیروزی او و رسیدن به هدفاش در گرو زنده بودن اوست. گالیله ایدئالیست نیست و تفکر آرمانخواهانه ندارد. او با ...
درخت واقعی را فراموش کنید. واقعیت ارائه مطلب را رها کنید، واقعیت کنشهای بازیگری را رها کنید. پس از آن بازیگر را هم رها کنید. این همان چیزی است که باید در طی زمان روی دهد درخت واقعی را فراموش کنید. واقعیت ارائه مطلب را رها کنید، واقعیت کنشهای بازیگری را رها کنید. پس از آن بازیگر را هم رها کنید. این همان چیزی است که باید در طی زمان روی ...
فراموش نکنید که در یک فضای سه بُعدی کار میکنید بنابراین نورپردازی که انجام میدهید باید بر طبق آن باشد. نور دادن از زاویهیِ جلو، قیافه، حالت و جزئیات را نمایان میکند اما استفاده بیش از حد آن فضا را تخت و دو بُعدی میکند. نور از بالا و پشت، بُعد سوم را میدهد فراموش نکنید که در یک فضای سه بُعدی کار میکنید بنابراین نورپردازی که انجام میدهید باید بر طبق آن باشد. نور دادن از زاویهیِ جلو، قیافه، حالت و جزئیات را نمایان ...
در حین تمرینات عملی میتوان متوجه نکاتی شد که صرفاً با فکر کردن هیچ گاه به آنها پی نمیبریم. به ندرت زمان کافی برای آن چه باید انجام داد، وجود دارد در حین تمرینات عملی میتوان متوجه نکاتی شد که صرفاً با فکر کردن هیچ گاه به آنها پی نمیبریم. به ندرت زمان کافی برای آن چه باید انجام داد، وجود دارد
مکبث شکسپیر در مقام"مدلول" - برای مکبث پولانسکی - و به مثابهیِ"مرجع"- برای سریر خون کوروساوا - جلوه کند. به بیانی دیگر، فرایند اقتباس از یک نمایشنامه برای سینما، از مسیر استحاله یک"نظام ارتباطیِ مبتنی بر کلام" به یک"نظام ارتباطی مبتنی بر تصویر" میگذرد مکبث شکسپیر در مقام"مدلول" - برای مکبث پولانسکی - و به مثابهیِ"مرجع"- برای سریر خون کوروساوا - جلوه کند. به بیانی دیگر، فرایند اقتباس از یک نمایشنامه برای ...
ساموئل بکت فراتر از ابزوردیته نویسنده به زبانی سخن میگوید که خود به ویران کردن آن کمر بسته و دالهای زبانی و معنایی دچار چنان گیجی و تهوعی شدهاند که مدلولهایشان را از یاد بردهاند، سخنانی ...
جوهره بنیادین روابط انسانی به وسیله ژست، وضع و حالات، حرکات اشاره و سکوت تعیین میشود. کلام به تنهایی نمیتواند دلالتگر همه چیز باشد. بنابراین باید یک الگوی حرکتی نوین در صحنه را طراحی نمود. جوهره بنیادین روابط انسانی به وسیله ژست، وضع و حالات، حرکات اشاره و سکوت تعیین میشود. کلام به تنهایی نمیتواند دلالتگر همه چیز باشد. بنابراین باید یک الگوی حرکتی ...
نگاهی به مفهوم بدیههسازی در گفت و گو با روبرتو چولی وقتی مثل همین اواخر در ایران، اجرایی را میبینم و متوجه میشوم که کارگردانی(در این مورد بهرام بیضایی) واقعاً یک استاد است، احساسی همچون یک گدا به من دست میدهد. ...
تبارشناسی هنر اجرایی شناخت تئاتر"اجرا محور" و یا مقوله"هنر اجرایی" (پرفورمنس آرت) بدون درک و فهم ریشههای آن امکانپذیر نیست. در این مقاله سعی بر آن بوده است که دو تفکری که ...
نگاهی به تجربیات بابی بیکر در حوزه هنرهای اجرایی من به سمتی میروم که بسیار مشتاق به استفاده متفاوت از رسانهها هستم، اما گاهی هم همه آن چیزی که میخواهم فقط ایستادن روی یک میز در خیابان و جذب مخاطب است، من در ...
زبان مهرجویی به خوبی از پس بازآفرینی زبان پیچیده و دراماتیک نمایشنامه درقالب زبان فارسی و فضای ایرانی برآمده است. زبان مهرجویی به خوبی از پس بازآفرینی زبان پیچیده و دراماتیک نمایشنامه درقالب زبان فارسی و فضای ایرانی برآمده است.
عمده کسانی که در دهه 40 و 50 بر تئاتر ملی تأکید داشتند، برخاسته از محفل سرکیسیان بودند و البته از این جهت در نقطه مقابل او. هر چند اصطلاح تئاتر ملی را در دایره واژگانِ سرکیسیان نیز میتوانیم پیگیری کنیم، اما تصور او از تئاتر ملی با تصور شاگردان او از این مقوله متفاوت است. عمده کسانی که در دهه ۴۰ و ۵۰ بر تئاتر ملی تأکید داشتند، برخاسته از محفل سرکیسیان بودند و البته از این جهت در نقطه مقابل او. هر چند اصطلاح تئاتر ملی را در دایره واژگانِ ...
نوشتاری از ایوُن رینر درباره تمایلات مینی مالیستی در طراحی حرکات آثار رینر چه عبارتها، چه زمینههایش اجراهایی هستند رادیکال که چالش عظیمی را در زمینه تعریف بدن و حرکت به وجود آورد. دموکراسی بدن یا بدنِ دموکراتیک شده از ...
نگاهی به نظرات و آثار شوجی ترایاما و جنبش تئاتر آوانگارد ژاپن شوجی ترایاما(Shuji Terayama) از بنیانگذاران تئاتر آوانگارد ژاپن مانند دیگر هنرمندان ژاپنی کودکی خود را در فضای دهشتناک و رادیکالِ جنگ جهانی دوم گذراند. جنگی که ترس، ...
اثر تابع بینظمی نیست؛ همه چیز دقیق، پیش بینی شده، و به اصطلاح خط کشی شده است. اما خواننده هرگز اختیار ندارد تجسمی خاص از اثر داشته باشد. همه چیز به شکل نامفهومی صریح و بی پرده است. اثر تابع بینظمی نیست؛ همه چیز دقیق، پیش بینی شده، و به اصطلاح خط کشی شده است. اما خواننده هرگز اختیار ندارد تجسمی خاص از اثر داشته باشد. همه چیز به شکل نامفهومی ...
این مقاله در دسامبر سال 1964 از سوی نیویورک تایمز به باراکا سفارش داده شد اما سردبیران نشریه با این استدلال که نمیتوانند چیزی از مقاله بفهمند آن را رد کردند. نشریهی ویلیچ وویس هم از انتشار این مقاله خودداری کرد. “تاتر انقلابی” نخستین بار در نشریهی بلک دایلوگ انتشار یافت. این مقاله در دسامبر سال ۱۹۶۴ از سوی نیویورک تایمز به باراکا سفارش داده شد اما سردبیران نشریه با این استدلال که نمیتوانند چیزی از مقاله بفهمند ...