تئاتر زنده یکی از نخستین گروههای تجربی در آمریکا به شمار میآید که بسیار تحت تأثیر آنتوننآرتو بودند. در دهه پنجاه، این گروه برای نخستین بار کارهایی براساس آثار پرنفوذ نویسندگان اروپایی اجرا کردند. تئاتر زنده یکی از نخستین گروههای تجربی در آمریکا به شمار میآید که بسیار تحت تأثیر آنتوننآرتو بودند. در دهه پنجاه، این گروه برای نخستین بار کارهایی براساس آثار ...
ما انتظار نداریم که برای همگان مفید باشیم. گاهی وقت ها مشکلات از سرچشمههای بدنی یا روانی یا غیره سر بر میآورند؛ اینها مشکلهایی هستند که به زمان زیادی نیاز دارند تا بازسازی شوند. بنابراین ما خیلی واضح به مردم میگوئیم که نمیتوانیم کمکشان کنیم. ما انتظار نداریم که برای همگان مفید باشیم. گاهی وقت ها مشکلات از سرچشمههای بدنی یا روانی یا غیره سر بر میآورند؛ اینها مشکلهایی هستند که به زمان زیادی نیاز ...
خواب در فنجان خالی" متن نجیبی است در چهارچوب جهانی داستان قاجاری و گفتمان فکری مشخص. نه پیش میرود و نه پس میماند. حس توضیح ناپذیر خود را مطیعانه توضیح میدهد و تمام نقاط مبهم را به یک اندازه روشن میکند خواب در فنجان خالی" متن نجیبی است در چهارچوب جهانی داستان قاجاری و گفتمان فکری مشخص. نه پیش میرود و نه پس میماند. حس توضیح ناپذیر خود را مطیعانه توضیح میدهد و ...
تئوری و عمل: لابراتوار گروتفسکی پس از 20 سال گروتفسکی در اوایل دهه هفتاد اعلام کرد که هر لحظه بیشتر دارد از تئاتر خارج میشود. وقتی که گروه داشت به اجراهای منظم آپوکالیپس میپرداخت، گروتفسکی گفت که سازمانِ ...
نگاهی به نمایشنامههای ناصر ایرانی شخصیتهای ناصر ایرانی شخصیتهای زنده و پویایی نیستند، بلکه شخصیتهایی کاملاً خط کشی شدهاند که هر کدام در جایگاه مشخصی قرار دارند و موظفاند به همان جهتی که ...
تماشاگر به مثابه کارگردان و بازیگر در فرآیند خلاقیت رویکردهای گوناگون به نمایش و تئاتر در جهان از آغاز تا اکنون همواره بر اساس عامل تماشاگر شکل گرفته اند و همواره این عامل معادله را بر هم زده است.
گزارش کلاسهای نمایشنامهنویسی پیشرفته ادوارد آلبی بهترین خدمتی که ممکن است در حق یک نمایشنامه سه ساعت و نیمه بکنید، تبدیل آن به هر شکل به یک متن دو ساعته است. اما فراموش نکنید که هر چیزی زمان خود را دارد و نماینشامه ...
پاسخ من به این پرسش که"آیا تئاتر به معنای تراژیک، دراماتیک و کلاسیک آن ممکن است؟" پاسخی قاطعانه خواهد بود: کاملاً نه!... غیر ممکن بودنِ تئاتر تراژیک موجب ظهور درامی برخاسته از سنتهای بزرگ رمانتیک میشود، یعنی درام"گوته" پاسخ من به این پرسش که"آیا تئاتر به معنای تراژیک، دراماتیک و کلاسیک آن ممکن است؟" پاسخی قاطعانه خواهد بود: کاملاً نه!... غیر ممکن بودنِ تئاتر تراژیک موجب ظهور ...
یادداشتهایی درباره تئاتر نوشتاری از ژاک کوپو بگذارید به دراماتیستی که به جای کارگردان نشسته و شخصاً به هدایت نمایش خود میپردازد بیش از کارگردانی که ادعا میکند(یا وانمود میکند) که دراماتیست است، امیدوار ...
اراده به خواندن، چالشی خودخواسته است و شروع یک رابطه؛ رابطه متن و خواننده. رابطهای که در آن نمایش اقتدار متنِ نویسنده نهفته و آشکار است. این رابطه نمونهای است از روابط قدرتی که در سراسر پیکر متن متکثر است و از جهاتی به جهاتی دیگر اعمال میشود. قدرتی که به بیان فوکو «در کلیه سطوح جامعه تسری دارد و هر عنصری هر قدر به فرض ناتوان، خود مولد قدرت است. اراده به خواندن، چالشی خودخواسته است و شروع یک رابطه؛ رابطه متن و خواننده. رابطهای که در آن نمایش اقتدار متنِ نویسنده نهفته و آشکار است. این رابطه نمونهای است از ...
تنگنا را شاید بتوان مهمترین اثر نمایشی دولتآبادی قلمداد کرد، زیرا تنها اثر دولتآبادی است که نه فضایی سیاسی و شعار زده همچون ققنوس دارد و نه اثری اقتباسی است که براساس یک داستان شکل گرفته باشد. نه نمایشنامهای است برای خواندن و نه نمایشنامهای رادیویی، بلکه اثری خود بسنده که حاصل دغدغههای اجتماعی نویسنده است. تنگنا را شاید بتوان مهمترین اثر نمایشی دولتآبادی قلمداد کرد، زیرا تنها اثر دولتآبادی است که نه فضایی سیاسی و شعار زده همچون ققنوس دارد و نه اثری اقتباسی است که ...
وقتی تئاتر در دوران ضعف خود تسلیم زندگی ارگانیگ انسان و قوانین آن شد. به شکلی خودکار و منطقی با ایده تکرار و تقلید از زندگی و فرمهای آن موافقت کرده و به ارائه و بازآفرینی آن پرداخت. در شرایطی متضاد، در دوران قدرتمندی و استقلال، هنر تئاتر توانست خود را از قید فشار وارده از طرف انسان و زندگی او آزاد سازد. وقتی تئاتر در دوران ضعف خود تسلیم زندگی ارگانیگ انسان و قوانین آن شد. به شکلی خودکار و منطقی با ایده تکرار و تقلید از زندگی و فرمهای آن موافقت کرده و به ارائه و ...