یادداشتی بر نمایش «دوازده سیوشش» به کارگردانی امید دانشوران چالش گیر کردن آدمها در موقعیتی خطیر محمدرضا بحرانی: هر آنچه سخت و استوار است، دود میشود و به هوا میرود شاید بتوان از منظر این جمله کارل مارکس، نمایش «دوازده سیوشش» که این روزها در ...
یادداشتی بر نمایش «گنجشک مفرغی» نوشته و کار شهرام کرمی دستهای خالی و گلوهای پر از خاک عباس جهانگیریان*: شهرام کرمی این روزها نمایش «گنجشک مفرغی» را در سالن استاد سمندریان اجرا میکند. جایی که پیشتر و در سال ۱۳۹۵ نمایش دیگر او را با عنوان ...
یادداشت اعظم بروجردی به مناسبت شهادت رییس جمهور فقید ایران مدال شهادت برازنده سینه پر مهرت ای رییس کاروان عشق! اعظم بروجردی به مناسبت شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور و همراهانش نوشت سفرت خوش آقای مهربانی و مدال شهادت برازنده سینه پر مهرت ای رییس کاروان عشق.
یادداشتی به قلم حامد نصرآبادیان پانتومیم؛ راهروی ورودی و جذاب انتقال احساسات در دهکده جهانی حامد نصرآبادیان*: پانتومیم در جهان پرهیاهو و پرمخاطره این روزهای ما میتواند کاربرد گستردهتری برای بیان صلح و دوستی باشد. به یاد بیاوریم که عمیقترین لحظات ...
هیچوقت در ایران این همه بازیگر خلاق نداشتهایم هوشنگ توکلی: چهاردهم اردیبهشت در گاهشمار ایرانی، روز بازیگر نامگذاری شده است. این نشانی است از اهمیت این هنر در کشور ما و انسانهایی که از این مسیر وارد جهان ...
تماشاخانه سنگلج، میراث ملی ایرانیان است محمدحسین ناصربخت: در هجدهم مهر ۱۳۴۴، همزمان با برگزاری نخستین جشنواره نمایشهای ایرانی، تماشاخانهای در محلِه قدیمی سنگلج تهران و ضلع جنوب غربی پارک شهر ...
آیا در تئاتر احساس خوشبختی میکنیم؟ یدالله آقاعباسی*: زمانی آلبرکامو نوشت تئاتر تنها جایی است که در آن احساس خوشبختی میکنم. توصیف او از تئاتر صومعهای بود که گروهی مرکب از کارگرانی که کارشان ...
مروری بر شش دهه فعالیت هنری مستمر زندهیاد حسین دهقانی از نمایشهای خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران جهانشیر یاراحمدی: نمایشهای خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد. خیلی ...
اداره تئاتر؛ آوردگاه تمرین و اجرای هنرمندان کاربلد ایران امیر آتشانی: ساختمان اداره تئاتر همانطور که تئاتر شهر قلب تپنده تئاتر ایران به شمار میآید، قلب و جایگاه تمرینات و اجراهای حرفهای و هنرمندان متخصص و ...
نگاهی به نمایش «فین جین» گرهگاهی کلیدی از مواجهه چالشآفرین کلیشههای آرمانیشده از امری تاریخی حمید امجد: نمایشِ «فین جین» در میان دوقطبی نمایشهای اصطلاحاً «سطحی» یکسره عامهپسند و نمایشهای ظاهراً عمیق که قرار است بهضرب فلسفه یا سیاست ...
به بهانه نمایش برای نوجوانان نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خوابهای رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره ...
تاسیس بنیاد نمایشهای ایرانی، ضرورتی اجتنابناپذیر است داوود فتحعلی بیگی: صحنه قدیمی اجرای نمایشهای آیینی و سنتی در فضایی مانند تکیهها، میدان بزرگ وسط قهوهخانههای قدیم یا روی حوض خانهها بوده است اما ...
یادداشتی از داوود کیانیان در ضرورت توجه به تئاتر نوجوان نوجوانان و خانوادههای آنها تشنه و پذیرای فعالیتهای هنریاند داوود کیانیان: بعد از زندهیاد جبار باغچهبان در ایران تا سال ۱۳۵۰ هر چه فعالیت هنری و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفته، بهطور عمده برای نوجوانان و با ...
تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی کاظم نظری: تئاتر شهر، مهمترین سالن زیرمجموعه ادارهکل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن ۱۴۰۲ همزمان با میزبانی از آثار چهلودومین جشنواره بینالمللی فجر و در ...
جشنوارههای تئاتر؛ محملی برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مالک سراج*: هنرمندان بسیاری با برگزاری جشنوارهها به دلیل تعدد آنها در کشور مخالف هستند اما من همواره با برگزاری چنین رویدادهایی موافق بوده و هستم. جشنواره به ...
جشنواره منطقهای، در تئاتر کشور جریانساز است محمود سالاری*: برگزاری و احیای دوباره جشنواره تئاتر منطقهای پس از هفت سال توقف، عملکردی قابل تامل، ارزشمند و همچنین جریانساز در ارتقای سطح کمی و کیفی تئاتر ...