سیروس همتی تاکید کرد: برای افزایش اعتبار جشنواره ها روش هایی جهت تامین آثار کیفی بکار بگیریم سیروس همتی معتقد است: باید برای افزایش اعتبار جشنواره های تئاتری به کیفیت آثار شرکت کننده اهمیت بدهیم و روش هایی برای تامین آثار کیفی بکار بگیریم.
برگزیده بخش بازیگری مسابقه تئاتر خیابانی: جشنواره امسال آبرومند برگزار شد گروه نانودراما با نمایش خیابانی «نوازش جوجه تیغی» نوشته علیمحمد رادمنش و کارگردانی فاطمه رادمنش در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور ...
نگاهی به نمایش «فاجعه» تئاتر تکنولوژیک بهمثابه ابزار اجرایی نمایش «فاجعه» نوشته سرانو پالاسیوس دوردال و به کارگردانی اگرو یاسیون سنور سرانو، موضوع درگیری ابرقدرتهای جهان برای رسیدن به منافع بیشتر که منجر به نابودی زندگی ...
با حضور مسئولان و هنرمندان در جشن پایانی فجر سیوچهارم سال نوی تئاتر ایران تحویل شد آیین پایانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، عصر امروز با حضور مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار و از هنرمندان برگزیده بخشهای مختلف تقدیر ...
برگزیدگان مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند برگزیدگان مسابقه تئاتر ایران سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر معرفی و تقدیر شدند. به گزارش سایت ایران تئاتر، در مراسم پایانی ...
معرفی برگزیدگان بخش پوستر و بروشور فجر سیوچهار برگزیدگان بخش پوستر و بروشور سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در بخشهای تئاتر بینالملل، مسابقه تئاتر ایران و نسل نو معرفی و تقدیر شدند.
دبیر سیوپنجمین جشنواره تئاتر فجر منصوب شد در آیین پایانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، دبیر دور بعد جشنواره منصوب شد. به گزارش سایت ایران تئاتر، در آیین ...
اسامی برگزیدگان تئاتر خیابانی جشنواره سیوچهارم تئاتر فجر اعلام شد در آیین پایانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برگزیدگان بخش تئاتر خیابانی معرفی شدند. به گزارش سایت ایران تئاتر، ...
مراسم اختتامیه سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر آغاز شد متن سخنرانی دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در آیین پایانی این جشنواره سخنرانی کرد. به گزارش سایت ایران تئاتر، در ...
نگاهی به ساختار اجرایی نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر هملتِ دیوانه هملت در شخصیتپردازی اوسترمایر خصلتی تقدیرگرایانه دارد، او کارد بر گلوی خود میگذارد اما با تاکید بر منع مذهبی، انتحار و رهایی از پلشتی جهان را ناممکن میخواند. در ...
«خانهای در آسیا» امرِ وانموده و خاصیتِ آینهگی جهانِ پستمدرن پیشنهاد نمایشی مانند «خانهای در آسیا» برای تئاتر ما، نحوه مواجههی آن است با مقولهی تکنولوژی و کاربستِ آن در تئاتر. استفادهای آنچنان کارکردی، انداموار، ...
گزارشی از بخش «به علاوه فجر» در جشنواره تئاتر فجر اینجا چراغی روشن است افزوده شدن تماشاخانههای خصوصی به برنامههای جشنواره تئاتر فجر امسال یک رخداد تازه بود که نشان از چراغ روشن تئاتر در تماشاخانههایی دارد که حالا با صدای بازیگران ...
نگاهی به نمایش «در خواب دیگران» کاری از نادر برهانیمرند بررسی دراماتیک چهار رویداد مهم تاریخی تعدد رویدادهای فرعی که نویسنده در این متن بر رویداد اصلی حاکم کرده تماشاگر را سردرگم و او را مجبور میکند بهجای دقت تمام و کمال به اجرا در تمامی زمینهها، بیشتر ...
«هملت» اوسترمایر نمایشِ نمایشِ یک جنون هملتِ اوسترمایر یکی از مهمترین نمایشهای خارجی اجرا شده در این چند سال است. مهم است نه چون پانزده تُن دکور و هفت تُن خاک – و چه عدد استعاریست برای خاک- برای ...
لارنت فرانی، کارگردان و بازیگر «هیولاها»: خشونت در جهان ما نیست، در درون ماست لارنت فرانی، کارگردان و بازیگر نمایش «هیولاها» که در جشنواره تئاتر فجر امسال در بخش مسابقه بینالملل از کشور فرانسه حضور داشت، این نمایش را در مدت کوتاه ۳۵ دقیقهای ...
استقبال کمنظیر از نمایش «هملت» نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر که دیشب در تالار وحدت به اجرای خود پایان داد، در سه روز اجرا با استقبال مسئولان و مردم روبهرو شد.
هنرمندان و تماشاگران جشنواره تئاتر فجر از تئاتر خیابانی گفتند لزوم اجرای مستمر نمایشهای خیابانی در ایام جشنواره تئاتر فجر نه تنها مخاطبان جدی تئاتر به تماشای تئاترهای خیابانی میایستند، بلکه مردم عادی نیز با حضور در محل اجراها شور و حال خاصی به جشنواره ...
استقبال از نماینده تئاتر رشت در جشنواره فجر کارگردان نمایش «ملودی شهر بارانی» که از رشت در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده، میگوید نمایشاش در تماشاخانه سنگلج با استقبال مخاطبان روبهرو شده ...
اجرای نمایش برگزیده جشنواره رضوی در تالار هنر نمایش «آش با طعم زهر» نوشته مجید کاظمزاده مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی، امروز در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر در تالار هنر روی صحنه میرود. این نمایشنامه ...
کارگردان «زخمه»: جشنواره فجر امسال منظمتر از سالهای پیش بود کارگردان نمایش «زخمه» که از بهشهر در جشنواره حضور دارد، گفت: جشنواره امسال، از نظر اطلاعرسانی و نظم در برگزاری بخشهای مختلف، نسبت به سالهای قبل بهتر ...
«چر» و روایت تاریخ دشواریهای بازنمایی فاجعه بر صحنه در حوزه حرکت و طراحی هرچند با انتخابی که کارگردان در مورد محدود کردنِ طول و عرض گسترهی حرکتیِ بازیگران کرده میزانسنهایِ متنوع قابلیت اجرا ندارند، اما طراحی ...
نگاهی به نمایش «سفر به نهایت دور» سفری غیر قابل باور و نامفهوم به نهایت دور برای ارزیابی و نقد یک اثر نمایشی در اولین گام باید سراغ متن برویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم، چون که تمامی تلاش و خلاقیتهای کارگردان و بازیگران و استفاده آنان از ...
کارگردان «ترانهای برای تو»: امیدوارم روند جشنواره سیوچهارم ادامه یابد کارگردان نمایش «ترانهای برای تو» که از کوهدشت در جشنواره شرکت کرده، گفت: امیدواریم روند امسال جشنواره که توجه به کیفیت آثار بهجای تمرکز بر شهرت ...
کارگردان «زمانی برای گاوهای شیرده»: فجر امسال به آثار شهرستانها فرصت دیده شدن داد کارگردان نمایش «زمانی برای گاوهای شیرده» میگوید جشنواره امسال بهجز نظم و برنامهریزیاش، این حسن را دارد که نمایشهایی که حتی در شهرستانهای ...
تهرانگردی احمد مسجدجامعی با موضوع تئاتر احمد مسجدجامعی در روزهای برگزاری سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برنامه تهرانگردی خود را با نام «تئاترگردی» به بازدید از دیروز و امروز ...
اوسترمایر: مخاطب آمریکایی محافظهکار است توماس اوسترمایر، کارگردان شناخته شده تئاتر آلمان که با نمایش «هملت» در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد، روز جمعه نهم بهمن در ...
نگاهی به «طپانچه خانم» به پرسش گرفتن شرایط امکانپذیری تجدد متن «طپانچه خانم» نمونهای است موفق از این موضوع که چگونه میتوان ضمن حفظ تاریخی و انضمامی بودن بافت دراماتیک، به هدف تعمیمپذیری تاریخی آن نیز دست پیدا کرد. ...
«دعوت به دو نمایش همراه»؛ یک مهمانی و یک اجرا موقعیتی متناظر برای شخصیتهای متفاوت نویسنده جهت ایجاد حلقه رابط دو اپیزود نیز هوشمندانه از مشترکات زیادی بهره برده است که هم اسم بودن شخصیت کمککننده به زنان هر دو اپیزود (هما) از جمله این اشتراکات است. ...
بیامتنیت و «اودیسه» یک شخصیت، چند خوانش «اودیسه» دادگر به چند وجه از این شخصیت میپردازد. در واقع سه نفر در آن واحد نقش اولیس را برعهده گرفتهاند. دو شخصیت در زمان حال و در قالبی امروزین به اولیس جان ...
«خانم»؛ بازخوانی روانکاوانه طاهری از ژنه صدایی درون من خوانش امیرحسین طاهری از نمایشنامه «کلفتها» اثر ژان ژنه خوانشی خلاقانه و قابل تأمل است. نگاه کارگردان بسیار متکی بر پایه روانکاوی بوده و میکوشد از این منظر ...
«در خواب دیگران» یک نوبت اجرا میشود نادر برهانیمرند، کارگردان نمایش «در خواب دیگران» از تغییر تعداد اجراهای نمایشاش در سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر خبر داد.
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با هنرمند گرجستانی مطرح شد عزم ایران و گرجستان برای همکاری بیشتر در حوزه تئاتر مدیرکل هنرهای نمایشی، صبح روز سهشنبه ششم دیماه با الکساندر مرویلش لی، کارگردان و یکی از صاحبان کمپانی تئاتر گرجستان دیدار کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی: تئاتر ایران در مسیر رؤیاهایش قرار گرفته است مدیرکل هنرهای نمایشی، با بیان اینکه در همه ابعاد تئاتر ایران جوانگرایی اتفاق افتاده، گفت: مسیری که امروزه تئاتر ایران پیش گرفته بسیار خوشایند است و به نظر من ...
«رقص مرگ» و داستان بیهویتی آسیبپذیری انسان معاصر در دنیایی سرشار از آشفتگی در نگاه اول به اجرا تا حدودی مشخص میشود که خاسب به عنوان طراح و نویسنده اثر نمایشی خود، این بار نیز انسان را همانند تعدادی دیگر از آثار خود بهعنوان مرکز و محور طرح ...
نگاهی به «من ـ مدهآ» به کارگردانی سالومه یوگلیدزه برآمدن تناقضات درون؛ زنانگیهای امر تراژیک «من-مدهآ» فضای نمایش را در یک آشپزخانه به تصویر میکشد. زنها آشپزی میکنند، سبزی پاک میکنند، رخت میشویند، تلویزیون نگاه میکنند و آواز میخوانند و غیره. ...
تالار وحدت در تدارک میزبانی از «هملت» تالار وحدت، این روزها میزبان گروه اجرایی نمایش «هملت» از آلمان است. نمایشنامه ماندگار شکسپیر این بار قرار است با کارگردانی توماس استومایر، یکی از کارگردانان ...