نقد و بررسی نمایش بچه تابستان نوشته حسن حامد و کارگردانی دریا نظری گزاره ای صحنه ای و کوتاه درباره یک پسربچه خیابانی حسن پارسائی:
نقدی بر نمایش روزهای بی باران نوشته و کار امین بهروزی تلخ و شیرین زندگی در مواجهه با مرگ رضا آشفته: روزهای بی باران ما را در مواجهۀ با مرگ متوجه زندگی به عنوان امری میرا و ویران شدنی می گرداند. این آگاهی هم می تواند تلخ و تراژیک باشد چون بن مایۀ هستی بر پایۀ ...
نقد نمایشواره «مای بر» نوشته و کارگردانی ابوالفضل کاهانی تئاتر و ضد تئاتر بر یک صحنه حسن پارسائی:تاریخ تئاتر نشان داده که ساختارمندترین و گیراترین نمایش ها آن هائی بوده اند که بر اساس یک نمایشنامه مهم به اجرا درآمده اند. بی توجهی به متن نمایشی وقائل ...
نقد ی بر نمایش « بیرون ، پشت در» نوشته ولفگانگ بورشرت نمایشی که تمامأ از جنس تئاتر است حسن پارسائی: یک نمایشنامه خوب معمولأ تضمین کننده اجرای نمایشی قابل قبول است ، مگرآن که کارگردان بخواهد " فراجوئی و فرا نمائی" بکند وبا اتکاء برداده ها و داشته های ...
نقدی فرمالیستی بر اجرای هیپولیت با طراحی و کارگردانی فرزاد امینی روزگار نفرین شدن مردمان ناپرهیزگار رضا آشفته: گاهی دگرگونی متون کلاسیک که بر پایه ارائه فرم و ساختار نوین انجام می شود، برای مخاطب چالش بیشتری را به همراه دارد که آیا آن را بپذیرد یا ردش کند؟! در اجرای ...
نگاهی به نمایش بیگانه به کارگردانی مسعود دلخواه من یک بیگانه هستم کیوان نخعی: دکتر دلخواه با آگاهی کامل از افکار کامو و تحلیل صحیح رمان " بیگانه " توانسته است به اقتباسی دقیق ازآن دست بزند. این در حالی است که با توجه به تعدد صحنه و ...
نقد نمایش هفت هشتم به کارگردانی حمید اصغری تتماج و علی برجی نمایشی که بر طراحی تأکید دارد حسن پارسایی: مهم ترین ویژگی و خصوصیت "هنر" - از جمله هنر تئاتر- نشان دادن وعینی کردن مضامین و مفاهیم وآشکارنمودن رابطه واقعیت های تخیلی یاغیرتخیلی با انسان است.این ...
نقدی بر نمایش مجلس ضربت زدن رمز و راز گشایش سکوت بیست و پنج سالۀ علی(ع) رضا آشفته: مجلس ضربت زدن دربارۀ شخصیت والای علی (ع) است که در این متن در مقام لاهوت و آسمان است و ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی (ع) در تقابل ، روایتگر فضایل ایشان می ...
نقدی برشینیون به کارگردانی حسین پوریانی فر تأویل زائی بی بدیل یک نمایش حسن پارسائی :بهترین آثار نمایشی و تئاتری آن هائی اند که رویکردی نامتعارف ، تحلیل گرانه و تأویل آمیز به زندگی، اوضاع اجتماعی و موقعیت انسان در دنیای معاصر دارند و ...
تاملاتی دربارۀ نمایش آنات نوشته و کار امیرحسین آسانی بیرون از بوطیقای مرسوم رضا آشفته: در آغاز قرن بیستم بود که مارسل دو شان، نقاش و مجسمه ساز با "حاضر- آماده هایش" جهان هنر معاصر را با دگرگونی اساسی روبرو کرد که دیگر در هیچ ...
نگاهی به نمایش زخم های وحشتناک زمین بازی دیوانگی و عشق رضا آشفته: کودکی که به سن دو سال و نیم رسیده و لبخند نمی زند، به نظر باعث نگرانی مان می شود. لبخند، ممکن است نشانۀ سلامت و تعادل روحی باشد. راست است که دیوانه ها بیشتر از ...
نقدی بر نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه مدرنیزم و از خود بیگانگی انسان حسن پارسایی: نمایش ˝بیگانه˝ به کارگردانی مسعود دلخواه در ژانر بدیع و تجربی ˝تراژدی ابزورد ˝ قرار میگیرد.