نگاهی به نمایش «نکبت» نوشته استفن بلبر به کارگردانی پویا سعیدی گمگشتگی حقیقت در موقعیت علیرضا نراقی: توسیع هر موقعیتی در کلیت قالب یک درام- آنچه در اصطلاحی نه چندان دقیق «درام موقعیت» خوانده میشود که فقدان دقتش در اطلاق عامی است که میتوان از ...
نمایش «شاید»؛ بازتابی از انسان ایرانی سرگردان در جهان سیدمصطفی مختاباد*: نمایش «شاید» را که در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه رفته است، باید اتفاق صحنهای مبارکی دانست که نسل تئاتر آگاه دانشگاهی بارقههای ...
نگاهی به نمایش «مجلس توبهنامهنویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی حکایت همچنان باقی است... احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایشهای سنتی و ایرانی با شیوههای خاص خود، نیازمند کولهباری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن ...
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» تصنیفخوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همانطور که از نامش به ذهن متبادر میشود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا بهنوعی سردرگمی و ...
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشمزاده شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت امینرضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی ...
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزهگر همچون رقصی فاقد بدن علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن بهمثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را ...
نظری به نمایش «سیاه خال» نوشته و کار محسن اردشیر یک افسانه واقعی رضا آشفته: نمایش «سیاه خال» که مدتی است در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است، از نگاه اول تماشاگر را حیرتزده میکند چون در شکلی تازه و باورمندی تو را در ...
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلیبیگی و کار محمدعلی نجفپور قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجفپور که این شبها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه میرود، ...
نگاهی به نمایش «کفنم کجاست؟» به نویسندگی و کارگردانی احمد حامدی در هزارتوی رازهای مگوی مردگان بهنام حبیبی: روایتهای گوناگون مردگان برخاسته از گور، از دنیای پس از مرگ، پیوسته در قالبها و محتواهای گوناگونی به تصویر کشیده شده است. برخی از این روایتها ...
نگاهی به نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» نوشته سیدهاشم خان شافع و کار مرتضی برزگرزادگان اپرت یا نمایشی سنتی و آیینی؟ سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» را که این شبها در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود، در زمانی که شادروان سعید کنگرانی در آن بازی میکرد نیز در ...
تحلیلی بر نمایش «ماهی کوچولو» به کارگردانی حجت هاشمی روشنایی ماه در مسیر زندگی احمدرضا حجارزاده: در ادبیات داستانی معاصر ایران برای کودکان و نوجوانان، شاید هیچ داستانی شهرت «ماهی سیاه کوچولو» نوشته زندهیاد صمد بهرنگی را نداشته باشد؛ ...
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی داستانی دیرهنگام احمدرضا حجارزاده: سالهاست خاورمیانه و انبوه حوادث بیپایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و ...
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر دادهایم» بیان تئاتری زیر نور سینمایی علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر دادهایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در ...
نقدی بر نمایش «گناه مشترک» به نویسندگی و کارگردانی ماهیار چرمچی گوناگونی ماهیت انسان در اعتراف به گناه بهنام حبیبی: ذهن انسان معاصر در درگیری با پیرامون پرچالش امروزیاش، همواره بر مسیر کشف ماهیت روانی و درونی او راه میپیماید. انسان پنهانشده در پشت نقاب ...
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی بازی رو به پیش عشق و سیاست رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در ...
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسینپور پدر در زیرزمین زنده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهابالدین ...
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنیترین منابع اقتباس داستانهای ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بیپایان ...
نقدی بر نمایش «دور» نوشته و کار وحید نفر انگار هنوز صدای گلوله میآید بهنام حبیبی: هشت سال دفاع مقدس ایران در برابر متجاوزان عراقی، چنان در تاریخ رشادتهای ایرانیان ثبت شده است که همواره و پیوسته، دستمایه تولید آثار هنری در ...
نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی اجرای کمدی در مرزهای گروتسک حمیدرضا کاظمیپور*: یک گروه بازیگران تئاتر در حال آمادهسازی اجرایی برای صحنه هستند و در خلال آمادهسازی اثر برای اجرا، نقبی بر فرایندهای پیچیده تولید، ...
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار» در مسلخ عشق جز نکو را نکشند سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همانگونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و ...
نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائهکننده نمایشهای ایرانی در شیوهها و گونههای مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام ...
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت سیدعلی تدین صدوقی: این شبها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی میتوانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازهترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. ...
نگاهی به نمایش «همه بگید سیب» نوشته و کار شراره طیار با خودت مهربان باش و بگو «نَه» احمدرضا حجارزاده: در این سالها جملهای به بهانه توجیه اشتباهات یا ناآگاهی پدرها و مادرهای نسل جدید در برخورد با فرزندان کودکشان در فضای مجازی باب شده ...