نگاهی به نمایش «نکبت» نوشته استفن بلبر به کارگردانی پویا سعیدی گمگشتگی حقیقت در موقعیت علیرضا نراقی: توسیع هر موقعیتی در کلیت قالب یک درام- آنچه در اصطلاحی نه چندان دقیق «درام موقعیت» خوانده میشود که فقدان دقتش در اطلاق عامی است که میتوان از ...
نمایش «شاید»؛ بازتابی از انسان ایرانی سرگردان در جهان سیدمصطفی مختاباد*: نمایش «شاید» را که در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه رفته است، باید اتفاق صحنهای مبارکی دانست که نسل تئاتر آگاه دانشگاهی بارقههای ...
نگاهی به نمایش «مجلس توبهنامهنویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی حکایت همچنان باقی است... احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایشهای سنتی و ایرانی با شیوههای خاص خود، نیازمند کولهباری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن ...
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» تصنیفخوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همانطور که از نامش به ذهن متبادر میشود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا بهنوعی سردرگمی و ...
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشمزاده شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت امینرضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی ...
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزهگر همچون رقصی فاقد بدن علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن بهمثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را ...
نظری به نمایش «سیاه خال» نوشته و کار محسن اردشیر یک افسانه واقعی رضا آشفته: نمایش «سیاه خال» که مدتی است در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است، از نگاه اول تماشاگر را حیرتزده میکند چون در شکلی تازه و باورمندی تو را در ...
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلیبیگی و کار محمدعلی نجفپور قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجفپور که این شبها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه میرود، ...
نگاهی به نمایش «کفنم کجاست؟» به نویسندگی و کارگردانی احمد حامدی در هزارتوی رازهای مگوی مردگان بهنام حبیبی: روایتهای گوناگون مردگان برخاسته از گور، از دنیای پس از مرگ، پیوسته در قالبها و محتواهای گوناگونی به تصویر کشیده شده است. برخی از این روایتها ...
نگاهی به نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» نوشته سیدهاشم خان شافع و کار مرتضی برزگرزادگان اپرت یا نمایشی سنتی و آیینی؟ سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» را که این شبها در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود، در زمانی که شادروان سعید کنگرانی در آن بازی میکرد نیز در ...
تحلیلی بر نمایش «ماهی کوچولو» به کارگردانی حجت هاشمی روشنایی ماه در مسیر زندگی احمدرضا حجارزاده: در ادبیات داستانی معاصر ایران برای کودکان و نوجوانان، شاید هیچ داستانی شهرت «ماهی سیاه کوچولو» نوشته زندهیاد صمد بهرنگی را نداشته باشد؛ ...
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی داستانی دیرهنگام احمدرضا حجارزاده: سالهاست خاورمیانه و انبوه حوادث بیپایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و ...
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر دادهایم» بیان تئاتری زیر نور سینمایی علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر دادهایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در ...
نقدی بر نمایش «گناه مشترک» به نویسندگی و کارگردانی ماهیار چرمچی گوناگونی ماهیت انسان در اعتراف به گناه بهنام حبیبی: ذهن انسان معاصر در درگیری با پیرامون پرچالش امروزیاش، همواره بر مسیر کشف ماهیت روانی و درونی او راه میپیماید. انسان پنهانشده در پشت نقاب ...
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی بازی رو به پیش عشق و سیاست رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در ...
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسینپور پدر در زیرزمین زنده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهابالدین ...
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنیترین منابع اقتباس داستانهای ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بیپایان ...
نقدی بر نمایش «دور» نوشته و کار وحید نفر انگار هنوز صدای گلوله میآید بهنام حبیبی: هشت سال دفاع مقدس ایران در برابر متجاوزان عراقی، چنان در تاریخ رشادتهای ایرانیان ثبت شده است که همواره و پیوسته، دستمایه تولید آثار هنری در ...
نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی اجرای کمدی در مرزهای گروتسک حمیدرضا کاظمیپور*: یک گروه بازیگران تئاتر در حال آمادهسازی اجرایی برای صحنه هستند و در خلال آمادهسازی اثر برای اجرا، نقبی بر فرایندهای پیچیده تولید، ...
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار» در مسلخ عشق جز نکو را نکشند سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همانگونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و ...
نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائهکننده نمایشهای ایرانی در شیوهها و گونههای مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام ...
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت سیدعلی تدین صدوقی: این شبها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی میتوانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازهترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. ...
نگاهی به نمایش «همه بگید سیب» نوشته و کار شراره طیار با خودت مهربان باش و بگو «نَه» احمدرضا حجارزاده: در این سالها جملهای به بهانه توجیه اشتباهات یا ناآگاهی پدرها و مادرهای نسل جدید در برخورد با فرزندان کودکشان در فضای مجازی باب شده ...
نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره سگها و گربهها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی سالاد اولویه با سس قرمز احمدرضا حجارزاده: محمدهادی عطایی گرچه تجربههای پراکندهای در عرصه کارگردانی تئاتر داشته اما بیشتر بهعنوان بازیگر تئاتر شناخته میشود تا کارگردان. او ...
نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطبالدین صادقی تن در خون و تراژدی در آیین علیرضا نراقی: تراژدیهای فدریکو گارسیا لورکا ریشه در فرهنگ عامه و اسطوره دارد. همین تکیه بر داستانها و باورهای عامیانه به کشمکش نمایشنامههای او وجهی آیینی ...
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشتآرای سرما صحنه را در برمیگیرد علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاحفرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که بهسرعت خود را نمایان ...
نظری بر نمایش «تنهایی و تنهایی وطنهایی» نوشته سجاد افشاریان و کار کیومرث مرادی ذهن و پیکر به مثابه میدان جنگ بهنام حبیبی: جنگها پیامدهای بسیار دارند؛ از کشتار بیرحمانه انسانها تا خرابی خانه و کاشانه و... آدمهای پس از جنگ، نهتنها در جسم خود کشته و زخمی ...
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...
نگاهی به نمایشنامه «تفنگهای کارار» نوشته برتولت برشت و کار «بهروز سروعلیشاهی» فاشیسم و تفنگهای کارار سیدعلی تدین صدوقی: شاید بتوان با خیالی آسودهتر عنوان «نمایش» را بهجای «تئاتر» برای آثار برشت به کار گرفت؛ چراکه بهزعم من آثار برشت با تفاوتی که ...
نگاهی به نمایش «داشآکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی باز هم قصه بگو... احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابستهای به نام «ادبیات نمایشی»، کمتر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از ...
یادداشتی بر نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح نیازمند خلاقیت بیشتر حمیدرضا کاظمیپور*: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» که چندی است در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود، با پرداختن به بخشی از تاریخ این سرزمین و ...
نگاهی به نمایش «سوسمار» نوشته حمید جبلی و کار رحمت امینی آداب ایجاد ملال علیرضا نراقی: نمایشنامه کمدی «سوسمار» نوشته حمید جبلی بیش از هر چیز ریشه در افسانهها و قصههای کهن عامیانه ایران دارد. همچنین سادگی و روانی روایت در آن ...
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروشنیا زیگموند بودن یا فروید بودن؟! احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شبها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، اتفاق ویژه این روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که ...
نقدی بر نمایش «شبیه خون» نوشته سهراب حسینی و کار محمد حاتمی صید ماهی دلخواه رضا آشفته: نمایش «شبیه خون» بهتنهایی و زوال آدمی در گذر زندگی میپردازد و چهبسا این امرِ گزینش بشری است که چنین سرنوشت تلخی را رقم میزند و ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...
نظری بر نمایش «فریز مکبث فریز» نوشته شهرام احمدزاده و کار آرش دادگر خلاقیت در بدنهای پردرد علیرضا نراقی: نمایش «فریز مکبث فریز» به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی آرش دادگر که این شبها در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، همانطور که از ...
نگاهی به نمایش «شب روی سنگفرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «شب روی سنگفرش خیس» در همان فضای ناتورالیستی همیشگی رادی اتفاق میافتد. استاد دانشگاهی که بر اثر تحولات اجتماعی بهاجبار ...
نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیلکاشی وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود علیرضا نراقی: بحرانی ساختن نسبت نقش و بازیگر در تئاتر برشتی امری است آشنا. این بحرانی ساختن در راستای خلق آگاهی در فواصل میان نقش و اجراگر صورت میگیرد. جایی که نقش ...
نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی فقط یک مداد کوچک برای نوشتن بهنام حبیبی: چالش انسان امروز با همه خواستهها و آرزوهای فکری و روانیاش، در پارادوکس قرارگیری او برابر همه نیروهای فرادستی تمامیتخواه، قصهای پرتکرار از ...
نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر مانیفستهایی از برزخ احمدرضا حجارزاده: در جهان هنرهای نمایشی، تصویری و ادبی، تاکنون بسیاری از شخصیتهای مطرح و مهم دنیا دستمایه تولید آثاری در مدیومهای مختلف قرار گرفتهاند. در ...
نگاهی به نمایش «آخرین سهشنبه سال» نوشته شهاب و وهاب مهربان و کار الهام شعبانی پروندهای که باز ماند بهنام حبیبی: تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، این شبها نمایش «آخرین سهشنبه سال» را با متن شهاب و وهاب مهربان به کارگردانی الهام ...
نگاهی به نمایش «متساویالساقین» به کارگردانی فضلالله عمرانی و پژمان برزگر نمایش رئالیستی؛ کاری سهل و ممتنع سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «متساویالساقین» که این روزها در عمارت نوفللوشاتو با کارگردانی مشترک فضلالله عمرانی و پژمان برزگر روی صحنه است، پیشتر از ...
نگاهی به نمایش «ط...» نوشته کهبد تاراج و کار مجید رحمتی جدال با سیاهی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «ط...» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، فرازوفرود و بزنگاههای زندگی «طیب حاجرضایی» را از سالهای ابتدایی ...
نگاهی به نمایش «لحد» نوشته میلاد اردوبادی و کار حسین حیدریپور خشونت میان زبان و تصویر علیرضا نراقی: نمایش «لَحَد» نوشته میلاد اردوبادی بر اساس طرحی از آرمان طیران به کارگردانی حسین حیدریپور که این روزها در تالار حافظ اجرا میشود، اثری ...
نقدی بر نمایش «آلزایمر» نوشته و کار حامد رحیمی نصر شوخی با علم رضا آشفته: نمایش «آلزایمر» نوشته و کار حامد رحیمی نصر که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه میرود، بهعنوان یک کمدی در شوخی با علم، موفق اما در گریز از ...
نگاهی به نمایش «خانوم» نوشته و کار تینا بخشی تهیوارگی و لزوم بازیابی و بازسازی درونی بهنام حبیبی: تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، در خرداد و تیر امسال، اثری در گونه ابزورد را روی صحنه دارد و قرار است در ادامه و در مرداد اجرای خود را در پردیس ...
نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک بیدیدگانی که خورشید را میجویند بهنام حبیبی: در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، نمایشنامه «کوران» اثر موریس مترلینگ، با کارگردانی وحید نفر در تالار چارسوی مجموعه ...