نگاهی به نمایش «بهمن» کار افروز فروزند پرسش از خود در این گذار اجباری پردهای مشکی میان تماشاگران و صحنه آویخته میشود که بهنوعی حاصل تفسیر کارگردان بیرونی اثر یعنی افروز فروزند است. اگر کارگردان درون نمایش این ...
درباره اجرای «متاستاز» کاری از علیاصغر دشتی زاده اضطرابِ جان هرجور روایتِ چیدهشده، سامانیافته و منظم با نوعی فاصلهگیری از موقعیت حقیقی بیمار سرطانی و همپا، کسی که بهطور مسقیم درگیر فرد بیمار است، همراه خواهد بود. در ...
نگاهی به نمایش «ترور» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی چون آفتاب ابن ملجم باید بر تردیدها و واهمههای درونیاش چیره شود که با انگیزهتر شمشیر را در هنگام نماز فرود آورد... اما نعیمی این شمشیر را به دست همان بسیاری میدهد که ...
نگاهی به نمایش «خاطرات و کابوسهای یک جامهدار...» نوشته و کار علی رفیعی شورانگیز اما ملالآور گویی دراماتورژی در این نمایش در مسیر معکوس حرکت کرده است و درام را پس زده و به جایش زبان و عناصری غیر دراماتیک را وصله کرده است. بدیهی است که تمام نمایش در ذهن ...
نگاهی به نمایش «جنایت و مکافات» به کارگردانی ایمان افشاریان از دریچه نگاه راسکولنیکف در این نمایش ما با تکثیر راسکولنیکف نیز مواجهیم و در واقع تماشاگر به مثابه روانکاو با بیماری روبهرو میشود که بر اثر هیپنوتیزم، ذهنیتش تجسد یافته است. مصداقش را ...
در باب سازوکار نمایشی شدن مونولوگ در اجرای «جوادیه» چه میشود اگر ما مردگان برخیزیم؟ موفقترین تلاش نویسنده، ساخت زبان متن است. زبان هرکدام از آدمهای نمایش، متناسب با زیست و زمانه و ویژگیهای خاص آنها بازسازی شده است. همین تنوع زبانی، زمینه ...
نگاهی به نمایشِ «برنارد مرده است» اقتباس به مثابه یک ترجمانِ گفتمانی علی سرابی در اولین تجربه کارگردانی خود – هرچند این اصطلاح را در مورد او به تساهل به کار میبرم – در ساخت فضایی متناسب با متن موفق عمل میکند. طراحیای کمینهگرا، ...
درنگی اجتماعی بر دهه شصت، در نمایش «هتلیها» تحمیل تاریخ به خاطره نویسنده و کارگردان «هتلیها» در بازنماییِ زیستِ خاص یک طبقه اجتماعی در پایان دهه شصت، موفقاند؛ طبقهای که موقعیتاش بیش از هرچیز محصول شرایط اجتماعیای است که ...
درباره نمایش «بیضایی» به کارگردانی محمد مساوات یک گام تا زدن به سیم آخر «بیضایی» سرشار از برههها و نکتههای نبوغآمیزی است که از دست تماشاگرهای تفننی یا غیر حرفهای تئاتر در میرود اما تئاترروهای حرفهای این ظرایف را، که واجد ...
سرگشتگی دوران گذار در «باغ آلبالو» به کارگردانی آتیلا پسیانی آدمهای جایگزین هر شکل بازخوانی و اقتباس، شکلی از ترجمه بهحساب میآید که میتواند در کشف نامکشوفات متن، مخاطب خود را یاری دهد. تا اینجای کار، این بازخوانی میتواند امری از سر ...
نگاهی به نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی خودزنی هنرمندانه؛ روز خاری و خنده زاری برگ برنده «مضحکه شبیه قتل» وجه کمیک آن است. کمدی، آن هم از نوع ایرانیاش چیزی است که این روزها نایاب است. (خود کارگردان نیز در بروشور به قحطی کمدی اشاره کرده است.) ...
نگاهی به نمایش «دو روی روایت نادری» تاریخ یا درام؟ مسعود موسوی: مرور اتفاقات مهم و سرنوشتساز تاریخی در ابعاد مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی و مذهبی ...
شخصیت و شخصیتپردازی در «تکههای سنگین سرب» کار ایوب آقاخانی گذار از جنگ به عاطفه نگاه آقاخانی به چمران از یک گذار آغاز میشود. آن چه در ابتدا پیش روی تماشاگر قرار گرفته است، ابعاد شخصیتپردازانه وجود اوست اما آرام آرام به سوی «شخصیت» حرکت ...
تأملی بر نمایش «+حقوق» شهروندان به بردگی خود مشغولند عظیمی در نمایش «+حقوق»، تلاش کرده تا وجه رنج آور این موقعیت از یادرفته، اما همیشگی و عنصر خردکننده و پریشان ساز این موقعیت پوچ در زندگی جمعی و فردی را، در میزانسنی ...
پیرامون نمایش «شنیدن» نوشته و کارگردانی امیررضا کوهستانی شنیدن و اضطراب اگزیستانسِ ما رفیق نصرتی:یک ویژگی مشترک در بیشتر آثار امیررضا کوهستانی، (حداقل در آثاری که من از ایشان دیدهام، «۱۷ دی کجا بودی؟»، «ایوانف»، «دیوار چهارم»، ...