نگاهی روان شناسانه به نمایش ماز، نوشته و کار علی حاج ملاعلی نیروی بازدارندۀ زندگی رضا آشفته ماز نمایشی روان شناسانه است که می خواهد جهان دیگری را پیش رویمان قرار دهد که در آن وضعیت درونی و ذهنی را در خواب و خیال بازآفرینی می کنیم که ...
یادداشت محمّد اسدی نژاد به بهانه زادروز « جواد انصافی» حضوری بر تولدت، استاد ... به گزارش ایران تئاتر،تاریخ پربار سرزمین کهنِ باستانیِ ایران آکنده از نام وُ نشان هایی ست که همیشه برایمان خاطرات خوشی را تداعی میکنند. نام هایی که جاودانه بر تارک ...
نمایشنامه نویسی معاصر اروپا // توقفگاه نخست:آلمان نوشته «سونیا آنتی نوری» ترجمه «مهدی فتوحی» در فضای معمول تئاتر، کشورهای آلمانی زبان، مدّاح سنتی از تالیف ...
در تحلیل تکنیک های اجرایی سعدی افشار از پشت نقاب سیاه هنر نقش پوش سیاهی مانند سعدی افشار، هنری بود که ما در موسیقی بدان بداهه نوازی می گوییم. ولی آیا هرکسی می تواند بداهه نوازی کند؟ مهدی فتوحی:
درباره «مالی سویینی» کار مرتضی میرمنتظمی مردی که زنش را با یک قزلآلا اشتباه گرفت وقتی نمایشنامه مالی سویینی را زمین میگذارید و در تاریکی سالن اجرا فرو میروید، درست پیش از تابیدن نخستین پرتوهای نور، با خود فکر میکنید کدام مالی را میبینید. ...
نگاهی به «گنجفه» کاری از نوشین تبریزی دگردیسی تاریخی متن در یک جا موفق عمل میکند و آن زیادهروی نکردن در ساخت زبانی کلیشهای و بسیار شنیده شده برای تصویر کردن آن دوره تاریخیست. زبان شخصیتها در عین داشتن رمزگانی ...
سه برهه تاریخی از منظر برهانیمرند در نمایش «در خواب دیگران» خودهای پنهان امیرعلی حفیظی نمایشنامه «در خواب دیگران» در یک ساختار اپیزودیک به موقعیت یک ...
نگاهی به نمایش «دیوان غربی شرقی» به کارگردانی محسن حسینی تئاتر بینافرهنگی و ابهامات و ضرورتهای اجرایی آن نمایش کلاژیست از مهارتهای مختلف اجرایی بر صحنه که بر بسترهای مختلف فرهنگی و حتی رسانهای ارائه میشود. بر اساس ذات و هدف نهایی این نمایش، گاهی نیز امر زبانی ...
نگاهی به ساختار اجرایی نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر هملتِ دیوانه هملت در شخصیتپردازی اوسترمایر خصلتی تقدیرگرایانه دارد، او کارد بر گلوی خود میگذارد اما با تاکید بر منع مذهبی، انتحار و رهایی از پلشتی جهان را ناممکن میخواند. در ...
«چر» و روایت تاریخ دشواریهای بازنمایی فاجعه بر صحنه در حوزه حرکت و طراحی هرچند با انتخابی که کارگردان در مورد محدود کردنِ طول و عرض گسترهی حرکتیِ بازیگران کرده میزانسنهایِ متنوع قابلیت اجرا ندارند، اما طراحی ...
«دعوت به دو نمایش همراه»؛ یک مهمانی و یک اجرا موقعیتی متناظر برای شخصیتهای متفاوت نویسنده جهت ایجاد حلقه رابط دو اپیزود نیز هوشمندانه از مشترکات زیادی بهره برده است که هم اسم بودن شخصیت کمککننده به زنان هر دو اپیزود (هما) از جمله این اشتراکات است. ...
«خانم»؛ بازخوانی روانکاوانه طاهری از ژنه صدایی درون من خوانش امیرحسین طاهری از نمایشنامه «کلفتها» اثر ژان ژنه خوانشی خلاقانه و قابل تأمل است. نگاه کارگردان بسیار متکی بر پایه روانکاوی بوده و میکوشد از این منظر ...
نگاهی به «من ـ مدهآ» به کارگردانی سالومه یوگلیدزه برآمدن تناقضات درون؛ زنانگیهای امر تراژیک «من-مدهآ» فضای نمایش را در یک آشپزخانه به تصویر میکشد. زنها آشپزی میکنند، سبزی پاک میکنند، رخت میشویند، تلویزیون نگاه میکنند و آواز میخوانند و غیره. ...
«من شاه ریچارد بودم» به روایت محمد عاقبتی صدای دادگاه خویشتن در این اجرا، مخاطب با استفاده منطقی و حسابشده از تکنولوژی در زمینه کارگردانی نمایش مواجه میشود. عاقبتی در مقام کارگردان در نمایش خود بدون بهرهبرداری غیر منطقی ...
مدرنیسم اجرایی در «بازی سایه» بدن، کلانشهر و هجومِ طاعونِ سایهها محصول نهایی ارائه شده بر صحنه، تجربهای جذاب از تئاتر حرکت و تصویر است. تئاتری که تا انتها قراردادهایی را که با مخاطب خود در شیوه اجرایی و روایتگری خود بنا مینهد، ...
نگاهی به نمایش «بهمن» کار افروز فروزند پرسش از خود در این گذار اجباری پردهای مشکی میان تماشاگران و صحنه آویخته میشود که بهنوعی حاصل تفسیر کارگردان بیرونی اثر یعنی افروز فروزند است. اگر کارگردان درون نمایش این ...