در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

سردار د‌‌ل‌ها در قاب نمایش‌های استانی

ایران تئاتر_میترا رضایی:در هفته‌ای که گذشت تئاتر شهرستان‌ها هم مثل تمام کشور رنگ و بوی شهادت داشت و هم‌زمان با سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، نمایش‌های خیابانی بسیاری با موضوع این شهید بزگوار و دیگر شهدای مدافع حرم در استان‌ها اجرا شد و دو همایش نیز با همین موضوع آغاز شد.

 هفته گذشته، نامگذارای کوچه به نام  هنرمند مرحوم ناصر ایزدفر در قزوین، انتشار فراخوان «رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان»، انتشار فراخوان جشنواره مونولوگ دیلم،همایش تئاتر محیطی «ملت مقاومت» در بوشهر، افتتاح دفتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان چایپاره، قول مساعدت فرماندار بوشهر برای تجهیز پلاتو خارگ، اجرای «سری که باز ماند» در همدان، اجرای نمایش میدانی «علمدار» در دزفول، اجرای نمایش خیابانی «مرد میدان» در اسلام آباد غرب، درگذشت احمد علی‌نژاد پیشکسوت تئاتر قزوین ،اجرای نمایش میدانی «از قاسم تا قاسم» در دزفول، اجرای هفت نمایش مجازی در همدان، معرفی هیات داوران اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی دریچه مازندران بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

 

نامگذارای کوچه به نام  هنرمند مرحوم ناصر ایزدفر در قزوین

بنا بر تصمیم اعضا شورای شهر قزوین کوچه تماشاخانه علامه رفیعی که  یکی از قدیمی ترین سالن های تئاتر  در آنجا واقع شده است  ، با یاد و خاطره  هنرمند از دست رفته ناصر ایزدفر و به نام وی ثبت شد. مرحوم ایزدفر از هنرمندان بنام استان قزوین در عرصه تئاتر بود که سال‌ها ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان را بر عهده داشت . وی همچنین معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین نیز بود که چندی پیش ، از این دیار خاکی رخت بر بست و برای همیشه تئاتر قزوین را ترک کرد. سالن تئاتر علامه رفیعی تنها تماشاخانه شهر قزوین است که بسیای از هنرمندان عرصه تئاتر  از گذشته تا به امروز با اجرای نمایش‌های متعدد و بسیاری در این سالن رشد کرده و از آن خاطره دارند.

 

انتشار فراخوان «رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان»

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و درگاه تخصی هنرهای نمایشی ایران (ایران تئاتر)، فراخوان فصل اول «رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان» با عنوان فجر تا بهار، یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر و به ویژه نمایش‌های محیطی و خیابانی در استان خوزستان برای برگزاری از 12 بهمن 99 تا 12 فروردین 1400 منتشر کرد. در بخش اولویت های این رپرتوار آماده است که آثار با رویکردهای تکریم شخصیت و بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ترویج فرهنگ مقاومت و پایداری، توجه به ارزش های دفاع مقدس و مضامین مرتبط با حماسه مردم خوزستان در هشت سال ایثار و مقاومت در تولید آثار نمایشی با توجه به چهلمین سالگرد دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، شهدای ترور و شهدای سلامت جزو اولویت های بخش ویژه این رپرتوار هستند. در بخش اولویت های بخش عمومی رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان، آثار نمایشی با رویکرد ترویج نشاط اجتماعی و پیشواز بهار، دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، آئین ها، سنت ها و فرهنگ محلی مناطق مختلف خوزستان و چالش ها و مخاطرات شیوع ویروس کرونا و رفتار متناسب اجتماعی، خانوادگی و فردی در اولویت انتخاب هستند. فصل اول رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان به مدت دو ماه از 12 بهمن ماه 99 سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به وطن تا 12 فروردین 1400 روز جمهوری اسلامی برگزار می شود . گروه های متقاضی بعد از ثبت تقاضا در درگاه تئاتر خوزستان تا روز شنبه 4 بهمن ماه 99 فرصت دارند تا فیلم اثر نمایشی خود را به دبیرخانه رپرتوار تحویل دهند.  8 بهمن ماه 99 آثار راه یافته به فصل اول رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان اعلام خواهد شد و اجراهای رپرتوار از 12 بهمن 99 آغاز و تا روز 12 فروردین‌ماه 1400 ادامه خواهد یافت.

 

انتشار فراخوان جشنواره مونولوگ دیلم

جشنواره مونولوگ شهرستان دیلم در دو بخش صحنه‌ای (ویژه هنرمندان و گروه‌های تئاتری این شهر)  و کودک و نوجوان (ویژه همه علاقمندان این گروه سنی) برگزار می‌شود. علاقمندان باید برای شرکت در جشنواره، فیلم آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. این جشنواره به همت انجمن هنرهای نمایشی شهرستان دیلم، اداره ارشاد و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان این شهرستان برگزار می‌شود. آثار نویسندگان بومی در اولویت جشنواره است، موضوعات روز بومی منطقه‌ای از اهداف جشنواره است، نحوه اجرای آثار به صورت آنلاین و بدون تماشاگر خواهد بود و اجراها هم‌زمان در پیج اینستاگرام جشنواره پخش خواهد شد. زمان ارسال متون نمایشی 15 دی‌ماه، بازبینی آثار ۲۵ بهمن‌ماه و اجرای آثار راه یافته ۱۳ اسفندماه است. این جشنواره به‌خاطر شرایط موجود منحصرا در دیلم برگزار می‌شود و تنها گروه‌های این شهر مجاز به شرکت هستند.

 

همایش تئاتر محیطی «ملت مقاومت» در بوشهر

۶ اثر خیابانی بر اساس برنامۀ منتشرشده از سوی دبیرخانه این همایش، در نقاط مختلف استان اجرا می‌شونداولین همایش تئاتر محیطی «ملت مقاومت» در سطح استان بوشهر به همت حوزه هنری برگزار شد. این اجراها به‌صورت آنلاین از سیزدهم دی‌ماه آغاز شده و تا 18 دی‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند این آثار را به صورت آنلاین هر شب ساعت 19 از این صفحه تماشا کنند: @artbushehr

 

افتتاح دفتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان چایپاره

14 دیماه با حضور دکتر عصمتی رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان چایپاره، دکتر حسینی مسئول امور فرهنگی فرماداری شهرستان و‌ جمعی از هنرمندان و خانواده‌های آنها دفتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان چایپاره افتتاح شد. در ادامه مراسم هنرمندان تئاتر شهرستان بخش های کوتاهی از تئاتر "آوانگارد" را به نمایش گذاشتند و  در پایان حسین اسدی به‌عنوان مسئول دفتر  انجمن هنرهای نمایشی  شهرستان چایپاره معرفی و حکم مسئولیت خود را از ریاست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و مسئول امور فرهنگی و اجتماعی شهرستان دریافت کرد. این اقدام بعد از سفر اعضا هیأت رئیسه انجمن هنر های نمایشی استان آذربایجان غربی  به شهرستان چایپاره و بررسی های صورت گرفته در خصوص وضعیت هنرهای نمایشی شهرستان چایپاره و هماهنگی‌های لازم با اداره کل فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی استان انجام گرفت.

 

قول مساعدت فرماندار بوشهر برای تجهیز پلاتو خارگ

علی‌‌رغم پی‌گیری‌هایی که  انجمن  هنرهای نمایشی خارگ طی یک سال گذشته برای تجهیز و تکمیل پلاتو نمایش انجام داده است اما هنوز این پلاتو به سیستم صوت و نور تجهیز نشده است. در این ارتباط و طی جلسه‌ای، فرماندار بوشهر نسبت به تجهیز و تکمیل این پلاتو قول همکاری و پیگیری داده است.  از زمان افتتاح پلاتو نمایش جزیره خارگ، تقریبا سه سال می‌گذرد. اما هنوز به سیستم نور و صوت مجهز نشده است. این در حالیست که هنرمندان این جزیره به استفاده از این پلاتو بسیار نیازمند هستند.مسئول انجمن نمایش خارگ در گفتگوی کوتاهی که با تئاتر بوشهر انجام داده است. سیاست انجمن‌های نمایش کل کشور، تاکید بر اجراهای عموم و رونق تئاتر از این منظر است. هنرمندان این جزیره در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده و کسب موفقیت‌های متعدد و نیز اجراهای عموم آثار نمایشی آنها در سطح ملی، نشان از فعالیت خوب این هنرمندان و اشتیاق آنها برای روشن‌نگه‌داشتن چراغ تئاتر دارد. این در حالیست که همین آثار نمایشی را به دلیل نبود امکانات نمی‌توانند برای مردم این جزیره به اجرای عموم بگذارنددر ادامه روند پیگیری‌های خود برای تجهیز پلاتو خارگ  فرماندار بوشهر ضمن اظهار تاسف از وجود چنین شرایطی در پلاتو خارگ، قول همکاری، مساعدت و پیگیری دادند که امسال و یا نهایتا سال آینده این پلاتوتجهیز و تکمیل و آماده بهره‌برداری شود

 

اجرای «سری که باز ماند»به مناسبت ساگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در همدان

به مناسبت سالگرد شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی نمایش خیابانی« سری که باز ماند» به نویسندگی آرش رضایی و کارگردانی مهدی روزبهانی کاری از گروه هنری یاس کبود و کانون بسیج هنرمندان استان همدان، روز یکشنبه ۱۴ دی ماه ساعت ۱۶ در محوطه میدان امام خمینی(ره) همدان اجرا شد. داستان نمایش خیابانی «سری که باز ماند» به شکل گیری داعش می پردازد و ماجرای شهادت شهید حججی را به صورت حرکات فرم به تصویر می کشد و در نهایت داستان شهادت حاج قاسم سلیمانی به تصویر کشیده می شود.

 

اجرای نمایش میدانی «علمدار» در دزفول

نمایش میدانی «علمدار» به نویسندگی محمد یوسفعلی زارعی و کارگردانی مشترک ابراهیم نصرالهی و محمد یوسفعلی زارعی کاری از گروه تئاتر تافا به مناسبت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی روز شنبه ۱۳ و دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۰ در حسینیه ثارﷲ دزفول واقع در روبروی بقعه متبرکه امامزاده رودبند اجرا می شود. در این نمایش ابراهیم نصرالهی، علیرضا مبارک، محمد منصور زاده، محمد توکلی و محمدیوسفعلی زارعی به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند.نمایش میدانی «علمدار» انجمن هنرهای نمایشی دزفول، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول و کانون بسیج هنرمندان دزفول تولید و اجرا می‌شود.

 

اجرای نمایش خیابانی «مرد میدان» در اسلام آباد غرب

به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، نمایش خیابانی «مرد میدان» سیزدهم دی‌ماه به نویسندگی مرتضی اسدی مرام و کارگردانی قباد دارابی در شهرستان اسلام آباد غرب به اجرا درآمد. قباد دارابی در این نمایش ایفای نقش کرد. همچنین حمزه صفری و عرفان دارابی انتخاب موسیقی، عرفان دارابی طراحی بروشور  را عهده دار بودند، طراحی فضا را نیز بر عهده قباد دارابی بود. این نمایشی روایتی از فداکاری ها و ایثار شهدای انقلاب اسلامی به ویژه سردار حاج قاسمی سلیمانی برای امنیت کشور و دفاع از خاک کشور است.

 

درگذشت احمد علی‌نژاد پیشکسوت تئاتر قزوین

احمد علی نژاد معرف به احمد فیضی از هنرمندان اردبیلی الاصل تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور دار فانی را وداع گفتآیین بدرقه استاد احمد علی نژاد(فیضی) با حضور هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر اردبیل و جمعی از مردم هنردوست اردبیل در قطعه هنرمندان بهشت زهرای اردبیل برگزار و این هنرمند نام آشنا برای همیشه آرام گرفت.  زنده یاد احمد فیضی، متولد 1317 شهر اردبیل بود که فعالیت هنری خود را از سال 1334 شروع کرد و در فیلم‌ها و تئاترهای متعدد نقش‌آفرینی کرد. فیضی را با نام چارلی چاپلین ایران می شناسند و عمده نقشش را در فیلم‌ها و سریال‌های طنز به انجام رساند، بیش از 60 سال در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون حضوری همراه با چهره خندان داشت به طوریکه در فیلم‌های کارگردانان مشهور همچون مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی و داریوش مهرجویی نقش‌آفرینی کرد.

 

اجرای نمایش میدانی «از قاسم تا قاسم» در دزفول

نمایش محیطی «از قاسم تا قاسم» به نویسندگی و کارگردانی عبدالمحمد نعناکار کاری از گروه تئاتر هدی به مناسبت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی روز جمعه ۱2 دی و یکشنبه 14 دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۰ در حسینیه ثارﷲ دزفول واقع در روبروی بقعه متبرکه امامزاده رودبند اجرا می شود. در این نمایش حمید کوتیانی، مصطفی شادور، محمد معتمدی، محمد محمدی، عباس کرمی و هدیه زمانی به عنوان بازیگر ایفای نقش می کنند و آرش کرم الهی دستیار کارگردان و فرهاد شامی موسیقی نمایش هستند.

 

اجرای هفت نمایش مجازی در همدان

در فصل زمستان ۲۱ نمایش از تولیدات گروه های ثبت شده استان همدان به صورت مجازی اجرا می شود و علاقمندان می‌توانند هر نمایش را به مدت دو روز در صفحه اینستاگرام این اداره کل به نشانی Hamedan.farhang تماشا کنندبر اساس جدول شماره یک اجراهای آنلاین، هفت گروه نمایشی از ۱۲ تا ۲۴ دی ماه اجرای نمایش دارند و علاوه بر این، 15 نمایش هم برای بهمن و اسفندماه در نوبت اجرا قرار دارند.

 

معرفی هیات داوران اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی دریچه مازندران

یاسر محمودی برنتی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران فاطمه مکاری ، مهدی روشن ضمیر و کامبیز میرزایی را طی حکمی به عنوان داوران اولین جشنواره نمایشنامه نویسی منصوب کرد. فراخوان نخستین جشنواره نمایش نویسی دریچه با هدف تولید نمایشنامه‌های جدید و کشف و پرورش استعدادهای تازه این جشنواره را تدارک دیده و  مورد استقبال نمایشنامه‌نویسان استان قرار گرفته است. فراخوان این جشنواره در شهریور ماه سال جاری از سوی دبیرخانه  منتشر و آثار  از سراسر استان به دبیر خانه این جشنواره ارسال شد. آثار رسیده توسط هیات داوران اعلام  بررسی می‌شوند و  اسامی برندگان از طریق صفحات رسمی انجمن هنرهای نمایشی و سایت ایران تئاتر منتشر خواهد شد .

 

همایش «تئاتر خیابانی سردار عشق» به میزبانی شیراز

در آستانه ایام یاد بود اولین سالگرد سردار دلها و یارانش و اربعین شهادت شهید محسن فخری زاده، انجمن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و سازمان بسیج هنرمندان فارس، عناوین برنامه های تئاتر خیابانی را اعلام کرد.  نمایشهای خیابانی " غریب "طراح، هدایت و بازی سعید نظری؛ «میخواهم بروم» طرح، کار و بازی سیروس مهبودی، غلامحسین ورگردان؛ «انتقام سخت» طرح و هدایت حمیدرضا بیات و نمایشهای میدانی" در حسرت و فراق "طراح و هدایت سعید نظری و همچنین نمایش «نقلِ سردار» نوشته فرهاد ارشاد و اجرای حسن صفایی فرد؛ نمایش «قالیچه سلیمان»به هدایت جلال الدین نصری نوبندگانی؛ اجرا می شوند.  نمایش‌ها پنجشنبه و جمعه در سایت بهونه و اینستاگرام @alireza.bahoone ساعت 18 اجرا می شود، و همایش تئاترخیابانی "سردارِ عشق" در نیمه دوم دیماه جاری در شیراز تماشا داده خواهد شد و باتوجه به محدودیت و به دلیل رعایت پروتوکل بهداشتی به صورت زنده بر روی صفحات مجازی و سایت www.bahooone.com قابل مشاهده برای مخاطبان تئاترخیابانی خواهد بود.

 

 

 

 




مطالب مرتبط

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

روح الله خدامی: تئاتر برگرفته از زندگی مردم است
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

روح الله خدامی: تئاتر برگرفته از زندگی مردم است

روح الله خدامی کارگردان نمایش «خن» که در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس) حضور دارد با طرح این موضوع که تئاتر برگرفته از زندگی مردم است، اثرش را نمایش دانست که با تفکر و احساسات جامعه نزدیک و نسبت به اقلیم خود متعهد است.

|

نظرات کاربران