در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

تئاتر در خدمت بیماران کرونایی!

در هفته‌ای که گذشت تئاتر استان‌ها به حیات خود ادامه داد و فراخوان تعدادی از جشنواره‌های موضوعی و ملی و استانی منتشر شد، اما یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که چالش بسیاری به دنبال داشت تخصیص یک سالن نمایش به بیماران کرونایی بود.

با توجه به این‌که گروهی در همان سالن و براساس مینزانسن آن‌جا، در حال تمرین برای شرکت در جشنواره آیینی سنتی بودند و این اقدام ماه‌ها تلاش آنها را دچار تزلزل کرد اما این تصمیم از سوی مدیرکل ارشاد استان گرفته شد تا  با بهبود شرایط بحرانی. سالن‎‌های تئاتر شاهد حضور پرشور هنرمندان همیشه همراه و مظلوم هنرهای نمایشی باشد.

در هفته گذشته، ترکیب هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی اردبیل، انتشار فراخوان رپرتوار تئاتر صحنه‌ای «خوزستانِ جان»، معرفی برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر مغان، انتشار فراخوان بیست و هفتمین جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک، انتصاب رئیس ستادجشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی کردستان، انتشار فراخوان جشنواره تئاتر مازندران، انتصاب دبیر نشست پژوهشی جشنواره کودک باغچه‌بان تبریز، درگذشت هنرمند آذربایجان شرقی، معرفی برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای تئاتر دانشجویی پودس،  انتشار فراخوان جشنواره ملی «تئاتر تک نفره خلاق ایثار» استان مرکزی، تععین زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، انتشار فراخوان جشنواره مجازى تئاتر فاصله مازندران،  انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان، انتصاب مشاورین هنری نماینده مجلس شورای اسلامی میناب، درگذشت پیشکسوت تئاتر گلستان، انتشار فراخوان هفتمین رپرتوار تئاتر خیابانی دفاع مقدس  خراسان شمالی، اختصاص سالن تئاتر استاد لایق شیراز به درمان بیماران کرونایی و برگزاری آیین تجلیل و نکوداشت هنرمند همدانی، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

ترکیب هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی اردبیل

 نشست اعضای منتخب هیئت مدیره موسسه هنرهای نمایشی استان اردبیل، برگزار و براساس توافق، سیدرضی محمودی فخرآبادی رئیس هیئت مدیره این موسسه شد و مسئولیت مدیرعاملی موسسه هنرهای نمایشی استان اردبیل به جاوید رخشانی محول شد. علی دانش، کریم عظیمی ججین و سید محمود مهدوی هم به ترتیب، مسئولیت نایب رئیسی و خزانه داری، آموزشی و دبیری و روابط عمومی  این موسسه را عهده دار شدند. انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان اردبیل در دهمین روز از مردادماه سال جاری و با حضور 34 نفر از نمایندگان گروه های نمایشی استان و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی و مسئول هماهنگی اموراستان های انجمن هنرهای نمایشی کشور در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد.

 

انتشار فراخوان رپرتوار تئاتر صحنه‌ای «خوزستانِ جان»

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در راستای حمایت از آثار هنرمندان تئاتر استان خوزستان، رپرتوار تئاتر صحنه ای استان خوزستان با عنوان «خوزستانِ جان» را با هدف حمایت از اجرای عمومی تولیدات تازه تئاتر با اولویت گروه های نمایشی دارای پروانه فعالیت رسمی و رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران (ایران تئاتر) برگزار می کنند. موضوع تولید آثار آزاد است اما آثار با رویکردھای زیر در اولویت اصلی انتخاب خواهند بود پرداختن به موضوعات اقوام مختلف استان خوزستان، توجه جدی به زاد و بوم و فرهنگ غنی استان خوزستان در موضوعات نمایش ها،  توجه به ارزش های دفاع مقدس و مضامین مرتبط با حماسه مردم خوزستان در هشت سال ایثار و مقاومت در تولید آثار نمایشی و ......

 

معرفی برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر مغان

برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی بیستمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای مغان معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. در مراسمی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و مسئولین شهرستان بیله سوار و جمعی از هنرمندان شهرستان های اردبیل، خلخال، گرمی، پارس آباد و بیله سوار در مجتمع فرهنگی و هنری امام علی(ع) شهر مرزی بیله سوار برگزار شد، کریم عظیمی ججین،  اکبر صادقی و محسن وظیفه، اعضای  هیئت داوران بخش نمایشنامه نویسی بیستمین جشنواره تئاتر منطقه‌ ای مغان، از بین 16 اثر ارسالی به این جشنواره، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی خود را به سولماز ملکی برای نمایشنامه‌ «ام آر آی» از اردبیل اهدا کرد. همچنین لوح تقدیر و جایره نقدی به مجید برجعلی زاده برای نگارش نمایشنامه‌«سه زن»از شهرستان‌خلخال، تعلق یافت و حسن مهدی زاده و رضا بایری یار برای نگارش نمایشنامه های «صد آفرین» و «پروانه ها» از گرمی و بیله سوار با دریافت لوح سپاس و هدیه نقدی، به طور مشترک سوم شدندهمچنین داور فرمانی برای نمایشنامه«کدچی و دوشان» از اردبیل و اکبر محمدی برای نمایشنامه«هاپو و نازی» از پارس آباد، مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفتند. در بخش نمایشنامه نویسان نوقلم هم،  هامون‌نظمی به خاطر نمایشنامه‌ «سایه‌ام‌ آوای او بود» از شهرستان بیله سوار و رضا صاحب‌نظر به خاطر نمایشنامه‌« همیشه پای یک ترک در‌میان است» از اردبیل مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

انتشار فراخوان بیست و هفتمین جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک

بیست و هفتمین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اندیمشک و انجمن هنرهای نمایشی اندیمشک و با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. محورهای مورد تاکید جشنواره را به شرح زیر بیان کرد نقش تئاتر در حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، نکوداشت یاد و خاطره شهدای بمباران 4 آذر سال  1365 اندیمشک که به عنوان روز مقاومت و پایمردی مردم این شهرستان نام گذاری شده است، دستاوردهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس ،حماسهی مدافعان حرم و شهدای امنیت، آداب، سنن، رسوم و باورهای بومی و محلی، نفی تروریسم، جنگ و کوشش برای صلح جهانی و کرونا: آسیب های اجتماعی، همدلی ،کمک مومنانه و پاسداشت فداکاری مدافعان و شهدای سلامت و ...

 

انتصاب رئیس ستادجشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی کردستان

با حکم بهمن مرادنیا استاندار کردستان، آرتیکاس اقبال فرماندار شهرستان مریوان به عنوان رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد. در این حکم آمده است: «نظر به برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از تاریخ 18 تا 22 مهرماه سال جاری، به موجب این ابلاغ جنابعالی را به عنوان رئیس ستاد اجرایی جشنواره مذکور، منصوب می‌نمایم. لذا لازم است ضمن بسیج امکانات آن شهرستان جهت کیفیت بخشی به پشتیبانی از این برنامه کلان هنری اقدامات شایسته را معمول فرمایید». عبید رستمی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، رشید محمودی را به عنوان قائم مقام دبیر و رحمان هوشیاری را به سمت دبیر اجرایی جشنواره معرفی کرد.پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از 18 تا 22 مهر ماه به دبیری عبید رستمی در مریوان برگزار می‌شود.

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر مازندران

سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران بر مبنای شیوه‌نامه ابلاغی اداره کل هنرهای نمایشی برای برگزاری جشنواره‌های استانی در دوران کرونا منتشر شده و  طبق شیوه‌نامه، جشنواره مانند دوره سی‌ودوم که پارسال برگزار شد ، بخش جنبی شامل اجرای غیررقابتی و نشست‌های نقد و بررسی آثار نخواهد داشت و برگزاری آن نیز مانند دوره‌های گذشته نخواهد بودطبق فراخوان منتشر شده، گروه‌های نمایشی استان تا ۱۴ آبان فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند و بازیبینی آثار به صورت زنده یا از روی فیلم (بسته به شرایط کرونایی جامعه) روزهای ۱۵ تا ۲۰ آبان انجام خواهد شد. ۲۵ آبان نیز هیئت انتخاب گروه‌های راه یافته به بخش نهایی را معرفی خواهد کرد. زمان برگزاری جشنواره نیز یکم تا ۴ آذر تعیین شده است. دبیرخانه جشنواره برای سی‌وسومین دوره این رویداد در عین حال که کارگردان‌ها را برای انتخاب موضوع آزاد گذاشته است، ۶ اولویت موضوعی را نیز به کارگردانان پیشنهاد داده که در صورت برخورداری از کیفیت مطلوب فنی و تخصصی و جلب نظر هیئت انتخاب، در اولویت پذیرش قرار می‌گیرند. ضمن این که برای شرکت در این جشنواره فقط نمایشنامه‌های ایرانی پذرفته می‌شود.

 

انتصاب دبیر نشست پژوهشی جشنواره کودک باغچه‌بان تبریز

با پایان مهلت ارسال چکیده مقالات به بخش پژوهش نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان مرند، دبیرخانه این جشنواره از حضور دکتر اردشیر صالحپور در سِمت دبیری بخش سمینار و نشست پژوهی این رویداد خبر داد. دکتر اردشیر صالحپور، دارای مدرک دکترای پژوهش هنر باسابقه ی ۲۵ سال تدریس دردانشکده های هنری، تالیف ۲۷ جلد کتاب درزمینه های مختلف هنری،فرهنگی، سابقه ی دبیری جشنواره های بین المللی تاترفجر،عروسکی و ریاست اتحادیه ی بین المللی نمایشگران عروسکی( یونیما) است. نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان، ازسوی موسسه فرهنگی هنری تندیس هنر، در سه بخش نمایشنامه نویسی و پژوهش (بصورت ملی) و نمایشهای محیطی (بصورت استانی) در نیمه دوم مهرماه ١٤٠٠ در شهر مرند برگزار  می شود.

 

درگذشت هنرمند آذربایجان شرقی

حسین فخرایی هنرمند پیش کسوت تئاتر آذربایجان شرقی ساعاتی پیش دارفانی را وداع گفت .حسین فخرایی هنرمند پیش کسوت تئاتر در اهر متولد دی ماه سال ۱۳۲۰ شمسی، از پانزده سالگی وارد عرصه هنر شد و در سال ۱۳۳۸ برای اولین بار در این شهر به روی صحنه تئاتر رفت. مرحوم فخرایی در سال ۱۳۳۹ کارت خبرنگاری «اطلاعات جوان» را دریافت کرد و به ارسال اخبار از رویدادهای هنری اهر مبادرت کرد. وی موسس «کلوپ هنری شهاب» در اهر بود و از آثاری که به کارگردانی او روی صحنه رفت، می توان؛ عدل الهی، حاجی جبار، صونا خانیم، حسن البکر، قهوه خانه مشدقنبر، فانوس نامه، در چنگال شیطان، فریادی بر طاق آسمان، چشم در برابر چشم و گداعلی را نام برد. او همچنین چندسال مسئولیت فرهنگسرای شهرداری اهر را نیز برعهده داشت. تابستان سال ۹۲ در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر از استاد فخرایی تجلیل شد.

 

معرفی برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای تئاتر دانشجویی پودس

نفرات برگزیده چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر دانشجویی پودس در بخش‌های رقابتی این رویداد معرفی شدنداین جشنواره که به همت موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص) و با مشارکت دفتر آسیب های اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی، به دبیری رسول ایرانزاد، کار خود را به صورت مجازی از یازدهم مرداد ماه آغاز کرده بود، یکشنبه ( ۱۷ مرداد ماه) با برگزاری آیین اختتام در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز به کار خود پایان داد. برگزیده کارگردانی تئاتر صحنه این جشنواره نیز محمد نوروزی برای نمایش "تاریخ مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸"،  تقدیر کارگردانی تئاتر صحنه،  مرجان آقانوری برای نمایش "دو بیگانه" و منتخب هیات داوران در بخش تئاتر صحنه،  نمایش "تاریخ مردم کوچه و بازار فرانسه در قرن ۱۸"  به کارگردانی محمد نوروزی شدند.

 

 انتشار فراخوان جشنواره ملی «تئاتر تک نفره خلاق ایثار» استان مرکزی

اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف تبیین ارزشهای والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت « سومین جشنواره ملی تئاتر تک نفره خلاق ایثار» را در سال 1400 به میزبانی کلانشهر اراک برگزار می‌کند. به همین منظور دبیرخانه برگزاری این جشنواره در اولین قدم ، فراخوان و فرم شرکت در جشنواره را در اختیار هنرمندان گرامی سراسر کشور قرار داده است. موضوعات جشنواره:  جلوه های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس و  ایثار کادر درمان در مواجهه با ویروس کرونا است.

 

تععین زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

جلسه ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره، احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان و ستاد برگزاری جشنواره برگزار شد. دبیر جشنواره گفت: طی یک سال و نیم گذشته به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، تئاتر کودک و نوجوان تولید جدی نداشته ضمن اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، امکان آن وجود دارد واکسیناسیون در کشور تا زمستان به طول انجامد، از این رو تمهیداتی را در نظر گرفتیم تا به تولیدات شایسته و مطلوبی در این جشنواره دست یابیم به همین دلیل بر آن شدیم تا زمان برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را به اسفند ماه موکول کنیم که تاریخ دقیق آن در فراخوانی که به زودی منتشر خواهد شد، اعلام می‌شود. مشهدی عباس با بیان اینکه پذیرش آثار متقاضی از اواخر مهر ماه آغاز خواهد شد، تصریح کرد: بخش‌هایی از جمله پژوهش، به این دوره از جشنواره اضافه شده است. این بخش عموماً در دیگر جشنواره‌ها وجود دارد اما به دلیل نبود زمان کافی معمولاً آثار شرکت‌کننده سفارشی هستند اما در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، زمان لازم را در نظر گرفتیم تا پذیرای آثار مطلوبی باشیم.

 

انتشار فراخوان جشنواره مجازى تئاتر فاصله مازندران

گروه هنر و معمارى دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن فراخوان اولین جشنواره مجازی تئاتر فاصله را منتشر نموده است . این جشنواره ویژه داوطلبین ورود به دانشگاه در رشته های بازیگری، کارگردانی، نمایش عروسکی، گرافیک، طراحی صحنه، تلویزیون و هنرهای دیجیتال است . فاصله، فرصت یا تهدید در زندگى امروز، حیات تئاتر و کووید١٩ در تعاملات اجتماعى، تئاتر دانشگاهى و نمایش تنهایى و فضاى مجازى و تأثیرات آن در زندگى روزمره موضوعات این جشنواره است

 

 انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان برای برگزاری در آبان ماه سال جاری با حضور گروه های نمایشی استان خوزستان خبر داد. به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، ناصر چنانی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با مشارکت گروه های نمایشی سراسر استان خوزستان با هدف ارتقاء و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش، حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید آثار فاخر و ارزشمند نمایشی با در نظر گرفتن دوره شیوع پاندومی کرونا در آبان ماه 1400 برگزار می گردد.

 

انتصاب مشاورین هنری نماینده مجلس شورای اسلامی میناب

جلسه هم اندیشی جمعی از هنرمندان میناب به دعوت  رییس دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درمیناب و با حضور  مسئول دفتر این نماینده در تهران با رعایت پروتکل های بهداشتی با تعداد محدودی از هنرمندان در دفتر نماینده مجلس شورای اسلامی در میناب برگزار شد. دراین جلسه ضمن بررسی دغدغه های این قشر با دستور موکد نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر تشکیل کارگروه های تخصصی و تعیین مشاور از همه اقشار، با توافق و نظر حاضرین در جلسه حبیب‌اله ناصری به‌عنوان مشاورهنری نماینده ، علی رحیمی شهواری به‌عنوان مسئول کارگروه تخصصی و  رویا وثوقی به‌عنوان دبیر کارگروه انتخاب شدند.

 

درگذشت پیشکسوت تئاتر گلستان

سید احمد (محمد حسین) حسینی از پیشکسوتان تئاتر شهرستان کردکوی و استان گلستان، بعداز ظهر روز سه شنبه 19 مرداد 1400 در سن 59 سالگی در بیمارستان لقمان تهران و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. سید احمد حسینی از بازیگران قدرتمند تئاتر در دهه پنجاه بود و می‌توان از حضور درخشان ایشان در آثاری همچون  «صالح آسیابان»، «از پا نیفتاده ها» و  «مزاحم تلفنی» یاد کرد.شعبان درزی پیشکسوت تئاتر گلستان از دوستان و همدوره ای های این هنرمند فقید در مورد حسینی اینچنین می‌گوید :سید احمد بازیگر بسیار با استعداد و قدرتمندی بود و به یاد دارم زمانی که نمایش صالح آسیابان به کارگردانی هنرمند فقید استاد محمدهادی نامور راد را در تالار وحدت به روی صحنه بردیم هنرمندان زیادی از بازی باورپذیر و زیبای سید احمد به وجد آمده بودند. درزی در ادامه از ناشناس ماندن این چهره های درخشان سال‌های دور در میان هنرمندان جوان ابراز تاسف کرد و خواستار این شد که مسئولان دولتی و انجمن نمایش در شناساندن این چهره ها به نسل جدید کوشش کنند. سید احمد حسینی پیشکسوت تئاتر، ساعت 11 صبح روز پنج شنبه 21 مرداد 1400 در قطعه 307 بهشت زهرا به خاک سپرده شد و خانواده این هنرمند فقید اعلام نمودند که با شرایط کنونی نمی‌توانیم این درد را با حضور شما عزیزان تسکین دهیم  و کلیه هزینه‌های مراسم ختم و سوم آن عزیز صرف امور خیریه خواهد شد.

 

انتشار فراخوان هفتمین رپرتوار تئاتر خیابانی دفاع مقدس  خراسان شمالی

حوزه هنری خراسان شمالی با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی و سازمان بسیج هنرمندان خراسان شمالی در راستای اصل تولید محوری و حمایت مادی و معنوی از آثار نمایشی فاخر و با کیفیت و جهت حمایت از روند تولید آثار نمایشی برای اجرا در خارج از صحنه‌های معمول تئاتر با توجه به شرایط اجتماعی ناشی از همه‌گیری "ویروس کرونا" و اولویت صیانت از سلامت هنرمندان، مخاطبان و برگزارکنندگان فراخوان "هفتمین رپرتوار تئاتر خیابانی دفاع مقدس" را منتشر کرد.

 

اختصاص سالن تئاتر استاد لایق شیراز به درمان بیماران کرونایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرد: این تصمیم، مصوب ستاد استانی مدیریت کروناست زیرا با توجه به بحرانی بودن استان از لحاظ شیوع بیماری و کمک به کادر سلامت در خصوص بیماری کرونا بصورت موقت برای درمان بیمارانی که نیاز به بستری ندارند، سالن استاد لایق در شیراز به این کار اختصاص یافت. صابر سهرابی با این توضیح که تمامی دستگاه های اجرایی موظف هستند با تمام توان امکانات خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گذاشته افزود: این کار برای این است که تا هرچه سریعتر از این وضعیت بحرانی بیرون برویم. دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز برای سلامتی مردم و کمک به خروج از وضعیت اضطراری با تمام توان در کنار کادر درمان خواهد بود.سهرابی در ادامه بیان کرد: ۲ سال است سالن تئاتر استاد لایق شیراز با همه گیری کرونا تعطیل و فقط در مواردی که وضعیت استان مناسب بوده گروه ها تمرینات خودشان را در این سالن انجام می دادند.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با این حال پیرامون این پرسش که آیا گروه های تئاتری که آنجا تمرین دارند سالن یا فضای جایگزین برای تمرین دریافت می کنند، پاسخ داد: هرچند وضعیت شیراز از نظر همه گیری بیماری کرونا قرمز است و در حال حاضر نشست ها و گردهمای های هنری در مکان های سربسته کاملا ممنوع شده؛ در تلاش هستیم که وقفه ای برای تمرین گروه ها بوجود نیاید و مکانی را در اختیار گروه های نمایشی استان فارس قرار دهیم.

 

برگزاری آیین تجلیل و نکوداشت هنرمند همدانی

آیین پاسداشت سال ها فعالیت هنری و بازیگری استاد نصرالله عبادی در شهریور ماه سال 1400 به صورت مجازی برگزار خواهد شد. درگاه همدان تئاتر با برنامه ریزی صورت گرفته، هر ماه آیین تجلیل و پاس داشت از پیش کسوتان ارزنده تئاتر استان را برگزار خواهد کرد. از این رو در  نخستین نکوداشت ، به تجلیل از پدر معنوی تئاتر همدان استاد نصرالله عبادی خواهد پرداخت. در فراخوان همکاری برای برگزاری این آیین تجلیل، از هنرمندان استان درخواست شده است که احساس خود را نسبت به مقام استاد عبادی برای درگاه همدان تئاتر ارسال نمایند تا در بخش مکتوب آیین تجلیل منتشر شود.استاد نصراله عبادی از سال 1324 هجری  خورشیدی فعالیت نمایشی خود را شروع کرد و پس از فارغ التحصیلی از دانشکده هنرهای زیبا به همدان برگشت و از آن روز  بیش از هفت دهه تجربه بازیگری، نویسندگی را به اذعان همه هنرمندان تئاتر، در نهایت اخلاق و فروتنی به امروز رسانده است.




مطالب مرتبط

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است
پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است

مهدی آشوغ، کارگردان خوزستانی نمایش «اول شخص مفرد» بر این باور است که جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای ایجاد، ابداع و کشف دستور زبان، ظرفیت‌ها و‌‌ شیوه‌های نمایشی و در یک کلام، تجربه‌های تازه است.

|

نظرات کاربران