نگاهی به نمایش آمده بودیم اینجا بمیریم زخم هایی که از سوگواره «جبر» ریشه دوانده اند ایران تئاتر- علی رحیمی: «آمده بودیم اینجا بمیرم» قصه زخم هایی است که از سوگواره ای به نام «جبر» ریشه دوانده اند و لحظهلحظه حوادث و دیالوگهای حاکم بر آن پتانسیل ...
نگاهی به نمایش جنگ و صلح به کارگردانی میثم یوسفی سازهایی که عشق و صلح را معنا میکنند ایران تئاتر- سید علی تدین: میثم یوسفی با ایدهای نوپردازانه به جای شخصیتهای انسانی از آلات و ادوات موسیقی استفاده کرده است. شخصیتهای او سازهای موسیقی هستند. ...
نقد نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» حاضر در فجر39 خوش یمنی مینابیها ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» به کارگردانی حسن سبحانی از میناب و استان هرمزگان یکی از کارهای موفق در جشنواره سی و نهم تئاتر فجر بود ...
نقدی بر نمایش«هار یا سرگذشت مردی که در هنگامۀ تولد هر دو دستش پر از خون بود»حاضر در فجر39 ستون های بلند یا ناکامی در مواجهه ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایش "هار یا سرگذشت مردی که در هنگامۀ تولد هر دو دستش پر از خون بود" می خواهد زبانی برای انتقاد از انتقام و خون ریزی باشد اما در زبان اجرا و ...
نقدی بر نمایش «جوادیه بیست متری»به کارگردانی کهبد تاراج حاضر در فجر39: ایدهای کهمیتوانست به یک اثر ماندگار نمایشی تبدیل شود ایران تئاتر- علی رحیمی:جوادیه بیست متری، گرچه برای مخاطب عام جذاب و حتی دلپذیر بود اما بی شک چه در متن و چه در اجرا نتوانست مخاطبان خاص تئاتر را راضی از سالن بدرقه کند.
درباره نمایش متساوی الساقین به کارگردانی عمادالدین رجبلو حاضر در جشنواره فجر داستان کبک و کلاغ یا غفلت های آشکار ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایش متساوی الساقین از گرگان یکی از اجراهای نابی است که ما را متوجۀ دردمندی های ناشی از بیچارگی ها حاکم بر جامعه خواهد کرد. فقر فرهنگی که کم از ...
نقدی بر نمایش شازده احتجاب به کارگردانی افشین زمانی پایان ستمگری یا خود ویرانگری ایران تئاتر- رضا آشفته: شازده احتجاب نوشته و کار افشین زمانی نمی تواند گویای رمانی باشد که در ادبیت خود سنگ تمام نهاده و می تواند هر مخاطبی را متاثر از حال و هوای ...
نقد نمایش فراکتال به کارگردانی مهدی سقا مرگ هراسی ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایش فراکتال برداشتی از نمایشنامه شاه می میرد اوژن یونسکو نویسده فرانسوی- رومانیایی است که مهدی سقا بر آن است که آن ساختار را از هم بپاشاند و ...
تاملی بر نمایش «احتمال اشتباه» اثر حسین جمالی تلنگر یک چالش در راه پر پیچ و خم الگوسازی نمایش ایرانی ایران تئاتر- علی رحیمی: «احتمال اشتباه» به خاطر پیشینه پژوهشی، تلاش در جهت الگوسازی نمایش های ایرانی و از همه مهمتر تلنگر یک چالش همه گیر و قابل تامل، قابل تقدیر است و ...
نقدی بر نمایش تالاب هشیلان به کارگردانی نوشین تبریزی این روایت دردناک هنوز هم تمامی ندارد ایران تئاتر- رضا آشفته: تالاب هشیلان مرتبط با جنگ تحمیلی است و این نمایش درواقع به آسیب های ناشی از جنگ هشت ساله تحمیلی می پردازد که هنوز هم دردهایش در میان مردم کوچه و ...
نقدی بر نمایش امروز روز خوبیست برای مُردن، به کارگردانی کمال هاشمی رستگاری به بلندای نام یلدا ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایش «امروز روز خوبیست برای مُردن» درباره مرگ و رستگاری فردی است و به گونه در پس یک ویرانی و زوال فردیت و هویت یک زن رستگار شده را بر ما نمایان ...
نقدی ساختارگرا بر نمایش مضحکه بادسوار به کارگردانی هما جدیکار این خیمه در هم شکسته یا آگاهی در برابر فساد ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایش عروسکی «مضحکه بادسوار» یک تحول و دگرگونی بنیادین نسبت به خیمه شب بازی و حضور مبارک، عروسک نمادین نمایش های سنتی ایرانی به شمار می آید و ...
نقد نمایش «پیکار کنارپل» به کارگردانی کیانوش احمدی ادبیات جنگ باید واقعی و طبیعی جلوه کند ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : وقایع و شخصیت های نمایش «پیکار کنارپل» که برگرفته از جبهه و جنگ است تصنعی و ساختگی به نظر می رسد. شاید لازم بوده قبل از نوشتن در ...
نقد نمایش روباه به کارگردانی معصومه خزایی بیان رئالیستی در یک تراژدی کمدی ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : «روباه» یک تراژدی کمدی در قالب موضوعی رئالیستی است که که از معضلات اجتماعی میگوید؛ اینکه چرا افراد دست به کارهای خلاف میزنند و ...
نقدی بر نمایش است به کارگردانی پرنیا شمس ایستایی صحنه یا بن بست القاگری های خردورزانه ایران تئاتر- رضا آشفته: «است» می توانست در یک وضعیت پویاتر رویای قابل القا و دگرگونی ذهنی نسبت به پدیده های چالش مند را پیش روی مخاطبانش قرار دهد، و الان در اجرا به ...
نقدی بر نمایش تراس به کارگردانی مسعود کرامتی هشداری دلپذیر یا نفرین بابل ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایش تراس نوشتۀ ژان کلود کرییر با کارگردانی مسعود کرامتی می تواند گوشه ای از بی ارتباطی های انسان معاصر را به ما هشدار دهد که در آن به گونه ای ...