نگاهی به نمایشنامه «تفنگهای کارار» نوشته برتولت برشت و کار «بهروز سروعلیشاهی» فاشیسم و تفنگهای کارار سیدعلی تدین صدوقی: شاید بتوان با خیالی آسودهتر عنوان «نمایش» را بهجای «تئاتر» برای آثار برشت به کار گرفت؛ چراکه بهزعم من آثار برشت با تفاوتی که ...
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» موفقیتی برای محسن میرزایی و تئاتر کرمان مریم امانی: معرفتشناسی پوزیتویستی در تحلیل پدیدههای انسانی به ابعاد درونی و ذهنی انسان بیتوجه بود؛ اما رویکردهای تحلیل گفتمان برآنند که گفتمانها ...
نگاهی به نمایش «داشآکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی باز هم قصه بگو... احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابستهای به نام «ادبیات نمایشی»، کمتر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از ...
یادداشتی بر نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح نیازمند خلاقیت بیشتر حمیدرضا کاظمیپور*: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» که چندی است در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود، با پرداختن به بخشی از تاریخ این سرزمین و ...
نگاهی به نمایش «سوسمار» نوشته حمید جبلی و کار رحمت امینی آداب ایجاد ملال علیرضا نراقی: نمایشنامه کمدی «سوسمار» نوشته حمید جبلی بیش از هر چیز ریشه در افسانهها و قصههای کهن عامیانه ایران دارد. همچنین سادگی و روانی روایت در آن ...
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروشنیا زیگموند بودن یا فروید بودن؟! احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شبها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، اتفاق ویژه این روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که ...
نقدی بر نمایش «شبیه خون» نوشته سهراب حسینی و کار محمد حاتمی صید ماهی دلخواه رضا آشفته: نمایش «شبیه خون» بهتنهایی و زوال آدمی در گذر زندگی میپردازد و چهبسا این امرِ گزینش بشری است که چنین سرنوشت تلخی را رقم میزند و ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...
نگاهی به نمایش «افرا» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی مهرداد هنرمند این ملت هنوز سزاوار سرافرازی است علیرضا روحنواز: به احتمال زیاد دیدن نمایش «افرا» به کارگردانی مهرداد هنرمند که این روزها در تماشاخانه هلالاحمر رشت روی صحنه است، زاویه نگاه مخاطبان را ...
نظری بر نمایش «فریز مکبث فریز» نوشته شهرام احمدزاده و کار آرش دادگر خلاقیت در بدنهای پردرد علیرضا نراقی: نمایش «فریز مکبث فریز» به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی آرش دادگر که این شبها در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، همانطور که از ...
نگاهی به نمایش «شب روی سنگفرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «شب روی سنگفرش خیس» در همان فضای ناتورالیستی همیشگی رادی اتفاق میافتد. استاد دانشگاهی که بر اثر تحولات اجتماعی بهاجبار ...
نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیلکاشی وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود علیرضا نراقی: بحرانی ساختن نسبت نقش و بازیگر در تئاتر برشتی امری است آشنا. این بحرانی ساختن در راستای خلق آگاهی در فواصل میان نقش و اجراگر صورت میگیرد. جایی که نقش ...