نقدی بر نمایش «دور» نوشته و کار وحید نفر انگار هنوز صدای گلوله میآید بهنام حبیبی: هشت سال دفاع مقدس ایران در برابر متجاوزان عراقی، چنان در تاریخ رشادتهای ایرانیان ثبت شده است که همواره و پیوسته، دستمایه تولید آثار هنری در ...
نظری بر نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین و کار علیرضا کوشک جلالی اجرای کمدی در مرزهای گروتسک حمیدرضا کاظمیپور*: یک گروه بازیگران تئاتر در حال آمادهسازی اجرایی برای صحنه هستند و در خلال آمادهسازی اثر برای اجرا، نقبی بر فرایندهای پیچیده تولید، ...
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار» در مسلخ عشق جز نکو را نکشند سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همانگونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و ...
نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائهکننده نمایشهای ایرانی در شیوهها و گونههای مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام ...
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت سیدعلی تدین صدوقی: این شبها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی میتوانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازهترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. ...
نگاهی به نمایش «همه بگید سیب» نوشته و کار شراره طیار با خودت مهربان باش و بگو «نَه» احمدرضا حجارزاده: در این سالها جملهای به بهانه توجیه اشتباهات یا ناآگاهی پدرها و مادرهای نسل جدید در برخورد با فرزندان کودکشان در فضای مجازی باب شده ...
نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره سگها و گربهها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی سالاد اولویه با سس قرمز احمدرضا حجارزاده: محمدهادی عطایی گرچه تجربههای پراکندهای در عرصه کارگردانی تئاتر داشته اما بیشتر بهعنوان بازیگر تئاتر شناخته میشود تا کارگردان. او ...
نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطبالدین صادقی تن در خون و تراژدی در آیین علیرضا نراقی: تراژدیهای فدریکو گارسیا لورکا ریشه در فرهنگ عامه و اسطوره دارد. همین تکیه بر داستانها و باورهای عامیانه به کشمکش نمایشنامههای او وجهی آیینی ...
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشتآرای سرما صحنه را در برمیگیرد علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاحفرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که بهسرعت خود را نمایان ...
نظری بر نمایش «تنهایی و تنهایی وطنهایی» نوشته سجاد افشاریان و کار کیومرث مرادی ذهن و پیکر به مثابه میدان جنگ بهنام حبیبی: جنگها پیامدهای بسیار دارند؛ از کشتار بیرحمانه انسانها تا خرابی خانه و کاشانه و... آدمهای پس از جنگ، نهتنها در جسم خود کشته و زخمی ...
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...