نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائهکننده نمایشهای ایرانی در شیوهها و گونههای مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام ...
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت سیدعلی تدین صدوقی: این شبها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی میتوانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازهترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. ...
نگاهی به نمایش «همه بگید سیب» نوشته و کار شراره طیار با خودت مهربان باش و بگو «نَه» احمدرضا حجارزاده: در این سالها جملهای به بهانه توجیه اشتباهات یا ناآگاهی پدرها و مادرهای نسل جدید در برخورد با فرزندان کودکشان در فضای مجازی باب شده ...
نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره سگها و گربهها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی سالاد اولویه با سس قرمز احمدرضا حجارزاده: محمدهادی عطایی گرچه تجربههای پراکندهای در عرصه کارگردانی تئاتر داشته اما بیشتر بهعنوان بازیگر تئاتر شناخته میشود تا کارگردان. او ...
نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطبالدین صادقی تن در خون و تراژدی در آیین علیرضا نراقی: تراژدیهای فدریکو گارسیا لورکا ریشه در فرهنگ عامه و اسطوره دارد. همین تکیه بر داستانها و باورهای عامیانه به کشمکش نمایشنامههای او وجهی آیینی ...
نگاهی به نمایش «پدر» نوشته فلوریان زِلِر و کار آروند دشتآرای سرما صحنه را در برمیگیرد علیرضا نراقی: هنگام خواندن نمایشنامه «پدر» نوشته فلوریان زِلِر که توسط ساناز فلاحفرد به فارسی ترجمه شده است، یکی از نقاط قوت متن که بهسرعت خود را نمایان ...
نظری بر نمایش «تنهایی و تنهایی وطنهایی» نوشته سجاد افشاریان و کار کیومرث مرادی ذهن و پیکر به مثابه میدان جنگ بهنام حبیبی: جنگها پیامدهای بسیار دارند؛ از کشتار بیرحمانه انسانها تا خرابی خانه و کاشانه و... آدمهای پس از جنگ، نهتنها در جسم خود کشته و زخمی ...
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...
نگاهی به نمایشنامه «تفنگهای کارار» نوشته برتولت برشت و کار «بهروز سروعلیشاهی» فاشیسم و تفنگهای کارار سیدعلی تدین صدوقی: شاید بتوان با خیالی آسودهتر عنوان «نمایش» را بهجای «تئاتر» برای آثار برشت به کار گرفت؛ چراکه بهزعم من آثار برشت با تفاوتی که ...
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» موفقیتی برای محسن میرزایی و تئاتر کرمان مریم امانی: معرفتشناسی پوزیتویستی در تحلیل پدیدههای انسانی به ابعاد درونی و ذهنی انسان بیتوجه بود؛ اما رویکردهای تحلیل گفتمان برآنند که گفتمانها ...
نگاهی به نمایش «داشآکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی باز هم قصه بگو... احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابستهای به نام «ادبیات نمایشی»، کمتر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از ...
یادداشتی بر نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح نیازمند خلاقیت بیشتر حمیدرضا کاظمیپور*: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» که چندی است در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود، با پرداختن به بخشی از تاریخ این سرزمین و ...
نگاهی به نمایش «سوسمار» نوشته حمید جبلی و کار رحمت امینی آداب ایجاد ملال علیرضا نراقی: نمایشنامه کمدی «سوسمار» نوشته حمید جبلی بیش از هر چیز ریشه در افسانهها و قصههای کهن عامیانه ایران دارد. همچنین سادگی و روانی روایت در آن ...
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروشنیا زیگموند بودن یا فروید بودن؟! احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شبها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، اتفاق ویژه این روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که ...
نقدی بر نمایش «شبیه خون» نوشته سهراب حسینی و کار محمد حاتمی صید ماهی دلخواه رضا آشفته: نمایش «شبیه خون» بهتنهایی و زوال آدمی در گذر زندگی میپردازد و چهبسا این امرِ گزینش بشری است که چنین سرنوشت تلخی را رقم میزند و ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...