نقد و بررسی نمایش بچه تابستان نوشته حسن حامد و کارگردانی دریا نظری گزاره ای صحنه ای و کوتاه درباره یک پسربچه خیابانی حسن پارسائی:
نقدی بر نمایش روزهای بی باران نوشته و کار امین بهروزی تلخ و شیرین زندگی در مواجهه با مرگ رضا آشفته: روزهای بی باران ما را در مواجهۀ با مرگ متوجه زندگی به عنوان امری میرا و ویران شدنی می گرداند. این آگاهی هم می تواند تلخ و تراژیک باشد چون بن مایۀ هستی بر پایۀ ...
نقد نمایشواره «مای بر» نوشته و کارگردانی ابوالفضل کاهانی تئاتر و ضد تئاتر بر یک صحنه حسن پارسائی:تاریخ تئاتر نشان داده که ساختارمندترین و گیراترین نمایش ها آن هائی بوده اند که بر اساس یک نمایشنامه مهم به اجرا درآمده اند. بی توجهی به متن نمایشی وقائل ...
نقد ی بر نمایش « بیرون ، پشت در» نوشته ولفگانگ بورشرت نمایشی که تمامأ از جنس تئاتر است حسن پارسائی: یک نمایشنامه خوب معمولأ تضمین کننده اجرای نمایشی قابل قبول است ، مگرآن که کارگردان بخواهد " فراجوئی و فرا نمائی" بکند وبا اتکاء برداده ها و داشته های ...
نقدی فرمالیستی بر اجرای هیپولیت با طراحی و کارگردانی فرزاد امینی روزگار نفرین شدن مردمان ناپرهیزگار رضا آشفته: گاهی دگرگونی متون کلاسیک که بر پایه ارائه فرم و ساختار نوین انجام می شود، برای مخاطب چالش بیشتری را به همراه دارد که آیا آن را بپذیرد یا ردش کند؟! در اجرای ...
نگاهی به نمایش بیگانه به کارگردانی مسعود دلخواه من یک بیگانه هستم کیوان نخعی: دکتر دلخواه با آگاهی کامل از افکار کامو و تحلیل صحیح رمان " بیگانه " توانسته است به اقتباسی دقیق ازآن دست بزند. این در حالی است که با توجه به تعدد صحنه و ...
نقد نمایش هفت هشتم به کارگردانی حمید اصغری تتماج و علی برجی نمایشی که بر طراحی تأکید دارد حسن پارسایی: مهم ترین ویژگی و خصوصیت "هنر" - از جمله هنر تئاتر- نشان دادن وعینی کردن مضامین و مفاهیم وآشکارنمودن رابطه واقعیت های تخیلی یاغیرتخیلی با انسان است.این ...
نقدی بر نمایش مجلس ضربت زدن رمز و راز گشایش سکوت بیست و پنج سالۀ علی(ع) رضا آشفته: مجلس ضربت زدن دربارۀ شخصیت والای علی (ع) است که در این متن در مقام لاهوت و آسمان است و ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی (ع) در تقابل ، روایتگر فضایل ایشان می ...
نقدی برشینیون به کارگردانی حسین پوریانی فر تأویل زائی بی بدیل یک نمایش حسن پارسائی :بهترین آثار نمایشی و تئاتری آن هائی اند که رویکردی نامتعارف ، تحلیل گرانه و تأویل آمیز به زندگی، اوضاع اجتماعی و موقعیت انسان در دنیای معاصر دارند و ...
تاملاتی دربارۀ نمایش آنات نوشته و کار امیرحسین آسانی بیرون از بوطیقای مرسوم رضا آشفته: در آغاز قرن بیستم بود که مارسل دو شان، نقاش و مجسمه ساز با "حاضر- آماده هایش" جهان هنر معاصر را با دگرگونی اساسی روبرو کرد که دیگر در هیچ ...
نگاهی به نمایش زخم های وحشتناک زمین بازی دیوانگی و عشق رضا آشفته: کودکی که به سن دو سال و نیم رسیده و لبخند نمی زند، به نظر باعث نگرانی مان می شود. لبخند، ممکن است نشانۀ سلامت و تعادل روحی باشد. راست است که دیوانه ها بیشتر از ...
نقدی بر نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه مدرنیزم و از خود بیگانگی انسان حسن پارسایی: نمایش ˝بیگانه˝ به کارگردانی مسعود دلخواه در ژانر بدیع و تجربی ˝تراژدی ابزورد ˝ قرار میگیرد.
نگاهی به کتاب «نظریه سیاه بازی» از شادزیستی ایرانیان تا نمایش سیاه بازی عرفان پهلوانی : کتاب شریف و خواندنی «نظریهی سیاه بازی» نوشتهی «محسن سراجی» است. این پژوهش گرامی و ارزشمند در آشفته بازار این روزهای کتاب، با خاموشی پرسش برانگیز ...
کمدیا دلارته ؛ نظریه پنهان بازیگری کمدی ِ امکان یک تاثیر کمدیا دلارته و حرف زدن از کمدیا دلارته از آن جهت اهمیت دارد که محل ارجاع ذائقه ی ذهن نظریه پرداز تئاتر مدرن است . کمی قبل تر از آنکه اگزوتیسم فرهنگ نامدون نمایش ...
نگاهی به نمایش "در پهنۀ دریا"، به کارگردانی شهرام مسعودی این پیشانی نوشت سیاه است که قربانی می شود رضا آشفته : "در پهنۀ دریا"، نمایشی بر گرفته از اثری به همین نام از اسلاومیر مروژک لهستانی است که در دستگاه نمایش های ایرانی و برگرفته از تقلید، روحوضی، تعزیه و روضه ...
نقد و نقبی برنمایش «اکتبر 1942 پاریس» به کارگردانی مسعود موسوی مقاومت یک زن بیداردل *رضا آشفته اکتبر ۱۹۴۲ پاریس، برداشتی مدرن از آنتیگونه سوفوکل است که در آن مقاومت در برابر اشغالگران نازیسم آلمانی و خائنان فرانسوی شکل گرفته است. میلاد حسینی بر آن ...
نقد و نقبی بر نمایش راه مهر، راز سپهر کار شکرخدا گودزی شکست اسطورۀ اسفندیار رضا آشفته * راه مهر، راز سپهر نمایشی درباره تعصب کورکورانه و غالب شدن نادانی است و در این باره یک بازنگری و نگاه تاویل گرایانه و نوین به حماسۀ رستم و اسفندیار ...
نگاهی به نمایش ناسور نوشتۀ خیرالله تقیانی پور و کارگردانی افسانه زمانی ترجمانی از عشق رضا آشفته : ناسور نمایشی است دربارۀ عشق. در این نمایش خیرالله تقیانی پور، نویسنده، خواسته در متن تلفیقی بین ساختار درام نویسی غربی و ایرانی ایجاد کند، در آن بخش که ...
دیباچه ی تفصیلی رقص مدرن و من پیچیده به بالای خود ؛ تاکم علی شمس رقص مدرن ، رقص معاصر ، رقص آزاد ، رقص فوتوریستی ، رقص پست مدرن، دیجیتال دنس ، دیدئو دنس ،رقص محیطی و.... از دلسارته تا دانکن ، دوئت جان با تن
نگاهی روان شناسانه به نمایش ماز، نوشته و کار علی حاج ملاعلی نیروی بازدارندۀ زندگی رضا آشفته ماز نمایشی روان شناسانه است که می خواهد جهان دیگری را پیش رویمان قرار دهد که در آن وضعیت درونی و ذهنی را در خواب و خیال بازآفرینی می کنیم که ...
یادداشت محمّد اسدی نژاد به بهانه زادروز « جواد انصافی» حضوری بر تولدت، استاد ... به گزارش ایران تئاتر،تاریخ پربار سرزمین کهنِ باستانیِ ایران آکنده از نام وُ نشان هایی ست که همیشه برایمان خاطرات خوشی را تداعی میکنند. نام هایی که جاودانه بر تارک ...
نمایشنامه نویسی معاصر اروپا // توقفگاه نخست:آلمان نوشته «سونیا آنتی نوری» ترجمه «مهدی فتوحی» در فضای معمول تئاتر، کشورهای آلمانی زبان، مدّاح سنتی از تالیف ...
در تحلیل تکنیک های اجرایی سعدی افشار از پشت نقاب سیاه هنر نقش پوش سیاهی مانند سعدی افشار، هنری بود که ما در موسیقی بدان بداهه نوازی می گوییم. ولی آیا هرکسی می تواند بداهه نوازی کند؟ مهدی فتوحی:
درباره «مالی سویینی» کار مرتضی میرمنتظمی مردی که زنش را با یک قزلآلا اشتباه گرفت وقتی نمایشنامه مالی سویینی را زمین میگذارید و در تاریکی سالن اجرا فرو میروید، درست پیش از تابیدن نخستین پرتوهای نور، با خود فکر میکنید کدام مالی را میبینید. ...
نگاهی به «گنجفه» کاری از نوشین تبریزی دگردیسی تاریخی متن در یک جا موفق عمل میکند و آن زیادهروی نکردن در ساخت زبانی کلیشهای و بسیار شنیده شده برای تصویر کردن آن دوره تاریخیست. زبان شخصیتها در عین داشتن رمزگانی ...
سه برهه تاریخی از منظر برهانیمرند در نمایش «در خواب دیگران» خودهای پنهان امیرعلی حفیظی نمایشنامه «در خواب دیگران» در یک ساختار اپیزودیک به موقعیت یک ...
نگاهی به نمایش «دیوان غربی شرقی» به کارگردانی محسن حسینی تئاتر بینافرهنگی و ابهامات و ضرورتهای اجرایی آن نمایش کلاژیست از مهارتهای مختلف اجرایی بر صحنه که بر بسترهای مختلف فرهنگی و حتی رسانهای ارائه میشود. بر اساس ذات و هدف نهایی این نمایش، گاهی نیز امر زبانی ...
نگاهی به ساختار اجرایی نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر هملتِ دیوانه هملت در شخصیتپردازی اوسترمایر خصلتی تقدیرگرایانه دارد، او کارد بر گلوی خود میگذارد اما با تاکید بر منع مذهبی، انتحار و رهایی از پلشتی جهان را ناممکن میخواند. در ...
«چر» و روایت تاریخ دشواریهای بازنمایی فاجعه بر صحنه در حوزه حرکت و طراحی هرچند با انتخابی که کارگردان در مورد محدود کردنِ طول و عرض گسترهی حرکتیِ بازیگران کرده میزانسنهایِ متنوع قابلیت اجرا ندارند، اما طراحی ...
«دعوت به دو نمایش همراه»؛ یک مهمانی و یک اجرا موقعیتی متناظر برای شخصیتهای متفاوت نویسنده جهت ایجاد حلقه رابط دو اپیزود نیز هوشمندانه از مشترکات زیادی بهره برده است که هم اسم بودن شخصیت کمککننده به زنان هر دو اپیزود (هما) از جمله این اشتراکات است. ...
«خانم»؛ بازخوانی روانکاوانه طاهری از ژنه صدایی درون من خوانش امیرحسین طاهری از نمایشنامه «کلفتها» اثر ژان ژنه خوانشی خلاقانه و قابل تأمل است. نگاه کارگردان بسیار متکی بر پایه روانکاوی بوده و میکوشد از این منظر ...
نگاهی به «من ـ مدهآ» به کارگردانی سالومه یوگلیدزه برآمدن تناقضات درون؛ زنانگیهای امر تراژیک «من-مدهآ» فضای نمایش را در یک آشپزخانه به تصویر میکشد. زنها آشپزی میکنند، سبزی پاک میکنند، رخت میشویند، تلویزیون نگاه میکنند و آواز میخوانند و غیره. ...
«من شاه ریچارد بودم» به روایت محمد عاقبتی صدای دادگاه خویشتن در این اجرا، مخاطب با استفاده منطقی و حسابشده از تکنولوژی در زمینه کارگردانی نمایش مواجه میشود. عاقبتی در مقام کارگردان در نمایش خود بدون بهرهبرداری غیر منطقی ...
مدرنیسم اجرایی در «بازی سایه» بدن، کلانشهر و هجومِ طاعونِ سایهها محصول نهایی ارائه شده بر صحنه، تجربهای جذاب از تئاتر حرکت و تصویر است. تئاتری که تا انتها قراردادهایی را که با مخاطب خود در شیوه اجرایی و روایتگری خود بنا مینهد، ...
نگاهی به نمایش «بهمن» کار افروز فروزند پرسش از خود در این گذار اجباری پردهای مشکی میان تماشاگران و صحنه آویخته میشود که بهنوعی حاصل تفسیر کارگردان بیرونی اثر یعنی افروز فروزند است. اگر کارگردان درون نمایش این ...
درباره اجرای «متاستاز» کاری از علیاصغر دشتی زاده اضطرابِ جان هرجور روایتِ چیدهشده، سامانیافته و منظم با نوعی فاصلهگیری از موقعیت حقیقی بیمار سرطانی و همپا، کسی که بهطور مسقیم درگیر فرد بیمار است، همراه خواهد بود. در ...