حسین پاکدل: کار هنر تحمل پذیر کردن زندگی است/ گذشته چون آینه پیش روی ماست حسین پاکدل میگوید مانند بسیاری از اهل هنر به دنبال لحظاتی ناب و درخشان از تاریخ کشورش است تا روی آن بنای درام خود را استوار کند؛ چرا که این امر سبب کسب عبرت و ...
گوردون واین: هنرمندان ایران و آلمان، چیزهای زیادی میتوانند از هم یاد بگیرند/ دخترم در بازگشت از ایران اشک میریخت من و خانوادهام در نخستین سفر چند روزهمان به همدان، علاوه بر فرهنگ و هنر ایران، از مردم عادی و زندگیشان چیزهای زیادی آموختیم؛ به ویژه مهمان نوازی گرمی که شاهدش بودیم. برای همین در هواپیمای بازگشت به آلمان، دخترم که تنها 16 سال داشت، بسیار احساساتی و اشکش سرازیر شد.در دیدار با معاون هنری وزیر فرهنگ ایران، فهمیدم مرادخانی کسی گوردون واین، رئیس خانه تئاتر فرانفکورت، در گفتوگو با سایت ایران تئاتر از مراودات فرهنگی و علاقهاش برای تنظیم یک قرارداد دائمی میگوید تا ...
الکس نواسکی: میخواهیم مردم را تشویق به عمل و حرکت کنیم/ در سالن بزرگ تئاتر شهر، گاهی حس میکردیم گم میشویم الکس نواسکی میگوید او و همکارانش با نمایش «کتابها»، میخواهند از تماشاگران بپرسند که زندگی ایده ال به چه معناست و آینده دنیا را چگونه میبینند؟
غربت و حیرت امیرکبیر در تهران امروز/ کوروش سلیمانی: در نمایش «ناگهان پیت حلبی»، نگاهمان به جامعه تلخ نیست میخواستیم در کنار جذابیت و شیرینی نمایش، تلنگری هم به مخاطب بزنیم و او را به فکر وا داریم. در بازخوردهایی هم که تا به حال از تماشاگران گرفتیم، فکر میکنم در این زمینه موفق بودهایم. نمایش «ناگهان پیت حلبی» به کارگردانی کوروش سلیمانی، روایتگر تغییر چهره تهران و فرهنگ ایرانی از دیدگاه امیرکبیر است؛ تغییری که به گفته این کارگردان، گاهی ...
چیستا یثربی:تئاتر هر جا باشد، فرهنگ را همراه خود میآورد/ گفتوگو با چیستا یثربی، کارگردان نمایش «به خاطر من» چیستا یثربی در نمایش «به خاطر من» که در بخش تازههای جشنواره فجر حضور دارد، از آدمهایی میگوید که بدون تئاتر زنده نیستند.
تراژدی مرگ کودک پنج ساله در جنگ با داعش روی صحنه تئاتر فجر/ قطبالدین صادقی: «عزیز شنگالی» اعتراضی به ستم وارده بر کودکان و زنان جنگزده است قطبالدین صادقی که با «عزیز شنگالی» میهمان جشنواره سیوسوم تئاتر فجر میشود، از اعتراض نسبت به ستم وارده بر کودکان و زنان جنگزده در نمایش خود ...
کاریکاتوری از دموکراسی/ گفتوگو با کارگردان و بازیگر نمایش «نردبان» کارگردان و بازیگر «نردبان» که این روزها در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه است، تاکید میکنند این نمایش به نقد دموکراسی در همه جای جهان میپردازد.
خاطرات نخستین کارگردان برگزیده جشنواره فجر از 30 سال پیش/ رضا صابری: جشنواره فجر، پیشانی تئاتر جمهوری اسلامی ایران است با شکلگیری جشنواره تئاتر فجر در سال 1361، تا امروز نویسندگان و کارگردانان خوبی به جامعه کشور معرفی و به بدن تئاتر کشور اضافه شدهاند. رضا صابری تاکید میکند وظیفه اصلی جشنواره فجر آنست که از تئاتر ایرانی حمایت کند و آن را رشد و گسترش دهد.
غافلگیری دو کارگردان تئاتر عروسکی آمریکا در تهران/ هنرمندان جوان ایرانی دستشان پُر است تئودورا اسکیپیترز و آندرهآ بالیس که برای برگزاری یک کارگاه آموزشی تئاتر عروسکی در تهران بهسر میبرند، تاکید کردند از دست پُر هنرمندان جوان ایرانی و ...
جلال تهرانی: همواره میخواستم تجربهای در زمینه تئاتر اپیک داشته باشم/ تئاترهایم با حضور مخاطبانم کامل میشود تئاترهای من هرگز با مخاطبینی که با موج مثبت و ذهن فعال وارد سالن شدهاند مشکلی نداشته است. جلال تهرانی که نمایش «دو دلقک و نصفی» را در مجموعه ایرانشهر به صحنه برده است می گوید مخاطب تئاتر کسی است که به قصد مواجهه با یک تجربه تازه به ...
آرش دادگر: نگاه سیاسی به تئاتر ندارم/ ما در «کوانتوم»گلادیاتور تربیت میکنیم میخواستم با این نمایش، تماشاگر بازنگری نسبت به خود و تاریخ داشته باشد و تحولی در افکارش صورت بگیرد. آرش دادگر میگوید با نمایش «کالون و قیام کاستلیون» میخواهد تماشاگر در خود و تاریخ نگاهی دوباره داشته باشد و از خودش بپرسد چرا اینجا ایستاده است.
ستاره اسکندری: راوی یک عشق دیوانهوارم/ مخاطبان با «هم هوایی» زندگی میکنند در پس روایت زندگی شهلا جاهد، یک فرآیند زمانی را از دهه ۶۰ تا ۸۰ در نمایش «هم هوایی» میبینید. در واقع این نمایش، مرور تاریخ معاصر از دل یک زندگی، بدون قضاوت است. ستاره اسکندری میگوید علیرضا نادری و مهین صدری، نمایشنامه نویسانی هستند که انگار یکبار با شخصیتهای آثارشان زندگی کردهاند.
مریم معترف: شیفته شاهنامه هستم/نقش بانوان را در نمایش پررنگ کردم مریم معترف از شخصیت اصلی داستان و نقال خانم نمایشش میگوید و اظهار میکند که در این نمایش نقش بانوان را پررنگ کرده است.
کمند امیرسلیمانی: در تئاتر آزادتر از تلویزیون هستم/ به اعتماد بهاره رهنما جلو رفتم کمند امیرسلیمانی این روزها با نمایش «تو دهنتُ میبندی یا من؟» روی صحنه فرهنگسرای نیاوران است؛ نمایشی که در آن نقش زنی را بازی میکند که به گفته خودش در ...
محمدرضا خاکی: تئاتر حرفهای در ایران یک شوخی است/ گزارش نشست نقد و بررسی نمایش «دیدهبانان» در ایران تئاتر نمیدانم تئاتر کشور از کجا میخواهد خود را بازسازی و تامین منابع کند و بهروز شود. اما این را میدانم که تئاتر ایران توان نهفته و قابلیتهای بسیاری دارد که برای رشد و بارور شدن نیازمند برنامهریزی و سازماندهی درست است. دکتر محمدرضا خاکی میگوید همه ما برای چیزی تلاش میکنیم که نام آن تئاتر است، دوستش داریم و میخواهیم از وضعیت مناسبی برخوردار باشد، اما تئاتر در فقدان ...
تلخیهای جنگ به روایت دو کارگردان نمایش «آقا لیلا»/ حسام لک و سعید زارع: خانه نمایش به فراموشی سپرده شده است در نمایش «آقا لیلا» هیچ کدام از شخصیتها در موقعیت آرامش نیستند و اجرا تند و پر هیجان است، زیرا ما میخواهیم عواقب جنگ و تلخیهای آن را به تصویر بکشیم. کارگردانهای نمایش «آقا لیلا» تاکید میکنند در اجرای این متن، شیوه ای اجرایی را در پیش گرفتهاند تا به مدد آن خشونت و تلخیهای عواقب هر جنگی را به ...