درباره نمایش «نقطه صفر مرزی» کار محمدرضا عبادیانی پرداختی که به ضدخودش تبدیل میشود مهدی نصیری: یکی از مهمترین چیزهایی که در این سالها مدام در نوشتههایم تکرار میکنم درباره روایت نمایشی و عملکردهای درست روایت در درام است. میگویم که در ...
نگاهی به نمایش «آخرین راه» نوشته و کار محسن متینوفا یک نمایش مذهبی رضا آشفته: نمایش «آخرین راه» برگرفته از روایات مذهبی است و به شب عاشورا میپردازد و در یک کلیسا میگذرد و اینگونه مسلمان شدن یک راهب مسیحی را در مواجهه ...
نظری بر نمایش ««مانداک»» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی باید از بند کلیشهها گریخت... عرفان پهلوانی: نمایش «مانداک»، تلاشی از هنرمندان شهر ملایر، نمایشی بود که پس از اجرا در واپسین روز دومین جشنواره منطقهای بیستوهفتمین جشنواره ...
نگاهی به نمایش «بیستوسومین جلسه جنگیری آنه میشل» کار مسعود احمدی شیطان و اثبات وجود خدا سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «بیستوسومین جلسه جنگیری آنه میشل» به کارگردانی مسعود احمدی که یکشنبه دوم بهمن در سالن سایه تئاتر شهر اجرا شد، برگرفته از ...
درباره نمایش «آهوان» به کارگردانی محمد جهانپا مهندسی روایت یک زندگی مهدی نصیری: وقتی قرار است که یک تئاتر زندگینامهای تولید شود، قالبها و الگوهایی وجود دارند که قبلاً هم امتحان شدهاند و میتوان بر اساس آنها تئاتر ...
نگاهی به نمایش «سیمرغ» نوشته محمود مهدوی کار اکبر صادقی از اردبیل از بقعه شیخ صفی تا شهادت در حرم امام رضا (ع) سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سیمرغ» ماجرای یک کبوترباز به نام سید در اردبیل است که شغلش کاشیکاری است. او در حال تعمیر گنبد بقعه صفیالدین اردبیلی است. سید یک ...
نقدی بر نمایش «روز دهم» نوشته اصغر گروسی و کار علی برجی تلفیق مذهب و جنگ رضا آشفته: نمایش «روز دهم» میخواهد در تلفیق نمایش تعزیه و جنگ، بسترساز یک اتفاق قابلتأمل باشد و در این راه سعیاش استفاده از فضای رئالیستی است که ...
نگاهی به نمایش «طلقه الرحمه» کار محمد مؤید از عراق در هزارتوی رنج و تعب بهنام حبیبی: در اولین و دومین روز از چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، تالار اصلی تئاتر شهر تهران، میزبان اجرایی پرفورمنس به کارگردانی محمد مؤید از ...
نقد و تحلیل نمایش «پیلههای خیس» پرسشهایی برای آینده عرفان پهلوانی: نمایش «پیلههای خیس» به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، در نخستین روز از چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر، در تئاتر ...
نقدی بر نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروشنیا و کار مهسا بایرامزاده از نقده همچون پیکنیک در میدان جنگ رضا آشفته: نمایش «آخرین نامه» کار مهسا بایرامزاده نهتنها چیزی کم از اجرای مهرداد کوروشنیا (نویسنده) ندارد بلکه در رعایت برخی از نکات و ارائه عناصر ...
نقدی بر نمایش «شجاع» کار امیرسینا جوادی آخرین شب اعدامی رضا آشفته: نمایش «شجاع» نوشته هال ورثی هال و رابرت مدل مس با ترجمه سیدمحمود علوی مقدم و کار امیرسینا جوادی که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته، اجرایی ...
نگاهی به مجموعه نمایشنامه «صحنههای دودی» اثر «نیک زاگون» پس از خواندن، فکر کنید! احمدرضا حجارزاده: با نگاهی به نسل جوان و معاصر نمایشنامهنویسان آمریکایی، میتوان بهراحتی دریافت که این نویسندگان نوگرا، بیشتر تحت تأثیر تغییرات ...
نگاهی به نمایش «پیرننا»» کار اکبر قهرمانی شب یلدای مادر در حلقه دلدادگانش بهنام حبیبی: پیرزنی تنها در یکی از روستاهای استان گیلان، در شب یلدایی از زندگانی خود، این جشن بزرگ ایرانی را با همه اعضای خانوادهاش، ولی در خیال خود، جشن ...
نگاهی به نمایش «دو دوز سایتوتک» کار میثم شمسیان دوگانه انباشتگی و پراکندگی علیرضا نراقی: نمایش «دو دوز سایتوتک» به نویسندگی و کارگردانی میثم شمسیان که مدتی است در تماشاخانه حافظ اجرا میشود، برداشتی است از نمایشنامه «خوک ...
نگاهی به نمایش «توریست» به کارگردانی ابوالفضل کریمزاده نائینی در جستوجوی تولد علیرضا نراقی: داستانها اغلب گفته شدهاند و بارها شنیده شدهاند. برای همین نشانی و سرانجام احتمالی هر قصهای قابل حدس و آشناست. انسان موجودی است داستانگو ...
نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...