یادداشت یک معلم برای نمایش «لَ حَ د» تصمیم به کنشگری اجتماعی با تبیین هنری و ایجاد تغییرات شناختی، عاطفی و رفتاری مسعود ملکوتینیا*: در تعدد، تنوع، تفاوت سلایق و علایق کنونی تماشاگران، آنچه اثری را دلخواستنی و ممزوج با خردمندی و البته سحرانگیزی هنر میکند، ابداعهای ...
نگاهی به نمایش «جادوگر شهر اُز» به کارگردانی مهدی قلعه سیطره انیمیشن بر تئاتر کودکان هومن نجفیان: در این نوشتار که به بهانه نگاهی به نمایش «جادوگر شهر اُز» که این روزها در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری در پارک لاله در حال اجراست، نوشته شده به ...
نگاهی به نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به کارگردانی محسن شاهچراغی اعتیاد با حنجره زخمی تغزل همایون علیآبادی: نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی محسن شاهچراغی، خرداد و اوایل تیر ۱۴۰۲، در تماشاخانه اهورا روی ...
درباره نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح عبور از زبان، عبور از سیاست علیرضا نراقی: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح که مدتی است در تالار مولوی به صحنه میرود با مسئله یکپارچگی ...
نقدی بر نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» نوشته باقر سروش و کار شهروز دلافکار یک کمدی خلاق رضا آشفته: نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» که این روزها در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، یک کمدی خلاق به لحاظ اجرایی است و به لحاظ محتوایی ...
نگاهی به نمایش «میرزاکشون» نوشته فرهاد نقدعلی و کار علی فتحعلی تقاطع تئاتر مدرن و نمایش ایرانی سید علی تدین صدوقی: نمایش «میرازکشون» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، در نگاه اول شاید قصهای ساده و آشنا داشته باشد؛ دختر و پسری که عاشق ...
نظری بر نمایش «بیصورت فلکی»، نوشته نیاز اسماعیلپور و کار مریم باقری رسیدن به زیبایی درون بهنام حبیبی: نمایش «بیصورت فلکی» که این روزها در تالار چارسو تئاتر شهر تهران، پذیرای علاقهمندان هنر نمایش است، موضوعی اجتماعی را اگرچه در قالب کمدی، ...
نقد و نظری بر نمایش «درِگوشی» به کارگردانی نرگس اصغری همه رازها، راز نیستند! احمدرضا حجارزاده: هنرمندان تئاتر برای اجرای نمایش از موهبت بزرگ و متنوعی به نام «ادبیات نمایشی» برخوردارند و از اینرو معمولاً برای اجرای نمایش به متون ...
نگاهی به نمایشنامه «سوسمارالدوله» نوشته بهزاد صدیقی درامنویسی قاجارشناس در راه است همایون علیآبادی: نثر منشیانه قاجاری هماره برای اصحاب نمایشنامهنویسی جذابیتها و کششهایی داشته است که برای نمونه میتوان به آثار قلمی درامهایی چون ...
نگاهی به نمایش «اپرای شیپور» نوشته و کار فریدون ولایی پایانِ وهمِ شیرینِ قدرت بیقدرتان علیرضا نراقی: نمایش «اپرای شیپور» به نویسندگی و کارگردانی فریدون ولایی مدتی است در سالن چهارسو تئاتر شهر به صحنه رفته است. نمایشی ضد جنگ و انتقادی درباره ...
نگاهی به نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی میکائیل شهرستانی اجرایی دیگر از چخوف، چخوف نازنین همایون علیآبادی: واقعیت این است که اجرای آثار آنتوان چخوف راه میانبر ندارد، یا زنگی زنگی یا رومی روم. برای آنکه بهتر به عمق و درون این سخن پی ببریم، دست ...
نقدی بر نمایش «فراموشان» نوشته و کار امیر امیری پشت به سرچشمههای الهام رضا آشفته: فراموشان نمایشی متناقضنما در شکل و محتواست و با آنکه تلاش گروه قابل دیدن است اما محتوای تاریخی بدون استناد واقعی و اتکای به تخیل، مسیر متناقضی برای درک ...
درباره نمایش «دللرزه» به نویسندگی سیدعلی موسویان و کارگردانی مجتبی لالهزاری معجزه در معجزه مهدی نصیری: «دللرزه» تا یک جایی خیلی خوب است. درام خوب است. اجرا خوب است. فضاسازی و کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه و میزانسنهایش خوباند. اصلا نمایشی ...
نگاهی به نمایش «مردمان خشمگین» به نویسندگی رجینالد رز و کارگردانی ایرج افشاریاصل بنوشید این جام را که چون خون من است... سید علی تدین صدوقی: نمایش «مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاریاصل که این روزها در سالن چارسو مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست و تا ۲۹ اردیبهشت هم مخاطبان ...
نگاهی به نمایشنامه «موبایل مَردِ مُرده» اثر «سارا رول» یک داستان کوتاه درباره عشق و تکنولوژی احمدرضا حجارزاده: نشر قطره از سالها پیش در حوزه انتشار ادبیات نمایشی، جزو فعالان پیشرو و متفاوت ایران بوده و تاکنون نمایشنامهنویسان بسیاری را با چاپ آثارشان ...
نگاهی به نمایش «مردی که جهنمش را با خودش حمل میکرد» نوشته و کار بابک والی روایت شبی که ماه به محاق رفت سیدعلی تدین صدوقی: بابک والی از تئاتریهای باسابقه است که هماره دغدغه نمایشهای مذهبی را داشته و در سالهای قبل نیز به مناسبتهای مذهبی، نمایشهای مختلفی ...