با انتقال دبیر جشنواره تئاتر فجر به بخش عمومی حال کوروش زارعی رو به بهبودی است کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر که چند روز پیش به دلیل سکته مغزی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود، با بهبودی ...
در گفتوگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد از طریق جشنواره میتوان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بینالملل دوره چهلویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره میتوان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، میگوید هدف ...
گفتوگو با داور بخش بینالمللی جشنواره 41 تئاتر فجر احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفتانگیز است احمد حسن موسی، داور بخش بینالمللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکتکننده در این رویداد میگوید چیزی که باعث شگفتیاش ...
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشتکوهی» شرکتکننده از تهران مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همانطور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیتپردازیها، ...
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دلپیشه از تهران انتظاری هشتساله در فضایی سوررئال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج میکنند و به جبهه میروند و هشت سال از آنها خبری نمیشود. نمایش یک نگاه ...
در اختتامیه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر مطرح شد محمدمهدی اسماعیلی: امسال اهالی تئاتر خوش درخشیدند محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ابراز خوشنودی از احیای جشنواره تئاتر مناطق کشور گفت اهالی تئاتر امسال در ...
داور نمایشهای بخش خیابانی جشنواره مطرح کرد ابوالفضل همراه: عنصر خلاقیت در آثار خیابانی نقش پررنگی داشت ابوالفضل همراه با تأکید بر اینکه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر فرصت و زمانی برای شکوفایی هنرمندان جوان فراهم کرده است، میگوید نمایشهای خیابانی این ...
گفتوگو با داور بخش جایزه بزرگ صحنهای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر ادنا زینلیان: حمایت از هنرمندان به ارتقای تئاتر کشور کمک میکند ادنا زینلیان میگوید در این دوره از جشنواره نمایشهای بسیار خوبی از استانها دیده که امیدوارکننده است و اگر هنرمندان حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد. ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «بیوطن» از برزیل لنرسون پولونینی: تئاتر نمادی از وجود درونی بشر است لنرسون پولونینی، کارگردان نمایش «بیوطن» از برزیل با تاکید بر اینکه دیالوگها و مونولوگهای یک نمایش نشاندهنده دیدگاههای سازنده آن درباره جهان است، میگوید ...
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمیرسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از ...
در گفتوگو با عوامل هنری نمایش «لیزای بیچاره» از روسیه مطرح شد جشنواره باعث غنی شدن فرهنگهای مختلف از طریق تئاتر میشود الکسی تیتکو، بازیگر نقش «لئونید» در نمایش «لیزای بیچاره» که در گفتوگوی ایران تئاتر با عوامل این نمایش حضور داشت، میگوید در زمان گذشته، تئاتر شوروی آوردگاهی از ...
گفتوگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر: مسلم قاسمی: نمایش خیابانی عقلگرا و متفکرانه است مسلم قاسمی بر این باور است که تئاتر خیابانی میتواند نجاتبخش خیلی از موضوعات و معضلات اجتماعی باشد و به تماشاگر تلنگری بزند که به تفکر وادار شود.
گفتوگو با حافظ خلیفه، کارگردان نمایش «کمدی الهی» از تونس سفر عاشقانه دانته به دوزخ حافظ خلیفه، هنرمند تونسی که با نمایش «کمدی الهی» در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر حضور دارد، با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای «کمدی الهی»، نمایشهای دینی و فلسفی ...
نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزارویکم» نوشته شهرام احمدزاده و کار پویان عطایی از اصفهان شهرزاد بیسرانجام رضا آشفته: نمایش «در سوگ شب هزارویکم» میخواهد قهرمان افسانهای شب هزارویکم، یعنی شهرزاد قصهگو را به صحرای کربلا ببرد تا روایتگر ...
نقدی بر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» کار هادی کیانی برای شادی مردم عرفان پهلوانی: نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» به نویسندگی و کارگردانی هادی کیانی، نمایشی دیگر از نمایشهای چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر ...
گفتوگو با داور بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بهمن صادقحسنی: تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود بهمن صادقحسنی، داور بخش نمایش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید تنوع موضوعی آثار بخش محیطی، یکی از بهترین اتفاقات این دوره از جشنواره بود.
در حاشیه برگزاری جشنواره چهل و یکم مطرح شد محمود شالویی: در تئاتر فجر عدالت هنری رعایت شده است محمود شالویی که برای تماشای اجراهای جشنواره تئاتر فجر به تئاتر شهر رفته بود، با توجه به حضور پررنگ هنرمندان استانی گفت میتوانیم بگوییم که هنر در سراسر کشور ...
در گفتوگو با کارگردان نمایش «هملت» از ارمنستان مطرح شد آرایر ناجاکیان: تئاتر ایران زبانِ اکنونِ تئاتر را میشناسد آرایر ناجاکیان، کارگردان نمایش «هملت» میگوید تئاتر ایران را به علت مدرن بودنش دوست دارد چراکه تئاتر ایران، زبان اکنون تئاتر را میشناسد.
نقدی بر نمایش «آسمان پابهماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان وجدان بیدار انسان رضا آشفته: نمایش «آسمان پابهماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداریای وجود داشته باشد. در این نمایش آنچه ...
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان زمانی که نهنگ ماه را میبلعد سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید میشود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را میگیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام میکند چنانچه مردم شهر ...
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» مطرح کرد رضا حسنخانی: هویت اجرای ما یک تراژدی بزرگ است رضا حسنخانی کارگردان حاضر در بخش مهمان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید سبک نمایش «رستم و سهراب» ملودرام و ساختارش ارسطویی است و هویت اجرای ما یک ...
نگاهی به نمایش «هاراگیری» نوشته و کار اصغر گروسی از شیراز استفاده از طنز و کمدی نیکوست؛ اما بهجا سید علی تدین صدوقی: نمایش «هاراگیری» که یک رسم ژاپنی در بین ساموراییهاست، در مورد دفاع مقدس است و داستانش به روزهای اشغال خرمشهر برمیگردد؛ روزهایی که همه ...
نشست هماندیشی اتحادیه تئاتر جهان اسلام برگزار شد حسن رحیمپور ازغدی: به ساختن مجدد تمدن اسلامی میاندیشیم حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هماندیشی اتحادیه تئاتر جهان اسلام که با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و اعضای هیئت موسس این اتحادیه صبح امروز ...
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از شیراز این اسب هرگز رام کسی نمیشود سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «اسب قاتلین» با نگاهی به نمایشهایی چون مکبث و... نگاشته شده است. موضوع این اثر حول محور شورش کارگران و رعایا علیه ارباب است؛ ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نویسنده و کارگردان نمایش «هاراگیری» مطرح کرد اصغر گروسی: عید تئاتر کشور، جشنواره فجر است اصغر گروسی نویسنده و کارگردان نمایش «هاراگیری» میگوید پس از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر، سال جدید کاری برای هنرمندان تئاتر آغاز میشود و جشنواره فجر در حکم عید ...
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر ظرفیت بالای نمایشهای سنتی-آیینی سیدعلی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی بهظاهر دیندار و متشرع بوده ...
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی در جدالی ابدی با شیطان درون عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده معامله ویژه شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله ویژه خود با شیطان آماده ...
در گفتوگو با سخنگوی هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شد سید نظامالدین موسوی: تماشای آثار جشنواره فجر به درک مسئولان از مشکلات مردم کمک میکند سید نظامالدین موسوی، سخنگوی هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی میگوید تماشای نمایشهای جشنواره فجر به درک دقیق مسئولان از مشکلات مردم بهویژه هنرمندان و خالقان ...
نقدی بر نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد کاظمتبار پای درخت سرخ رضا آشفته: نمایش «آلاء» که جمعه هفتم بهمن در دو نوبت در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه رفت، یک تکگویی درباره زنی است که پای درختی رازآمیز دفن شده و هر لحظه ...
نویسنده و کارگردان نمایش «کشتن تن» مطرح کرد مصطفی محمدیدوست: تئاتر تنها هنری است که میتواند در این برهه از زمان به انسان کمک کند مصطفی محمدیدوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کشتن تن» میگوید به دلیل اینکه در تئاتر هنرمند بیواسطه با مخاطب ارتباط برقرار میکند، هنر نمایش تنها هنری است که ...
نگاهی به نمایش «خاکستری» نوشته و کار پریا امینی از شهرکرد سکوت دراماتیک و علمگرایی در موقعیت معلق سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خاکستری» به روزهای اشغال فرانسه توسط نازیها در جنگ جهانی دوم برمیگردد. زنی که برای حفظ دخترش و رهایی شوهرش که در دست نازیها ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «اسب قاتلین» سیدمحمدهادی هاشمزاده: یک کارگردان تصویرساز هستم سیدمحمدهادی هاشمزاده بر این باور است که تئاتر امروز دنیا مینیمال و تصویرگرا و معناگرا شده است. او میگوید یک کارگردان تصویرساز است که از تمام آثار روز دنیا در ...
نقدی بر نمایش «لومیر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا یک رضایت نسبی رضا آشفته: نمایش «لومیر» سرگرمکننده و شادیآور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما میتواند مخاطب بزرگسال را نیز راضی نگه دارد ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
امامجمعه پیشوا به تماشای نمایش «پهلوان قلیچ» در سنگلج نشست حجتالاسلام روحالله باقری: دولت باید تئاتر را در سبد خانوادهها قرار دهد حجتالاسلام روحالله باقری، امامجمعه پیشوا که برای دیدن نمایش «پهلوان قلیچ» به تماشاخانه سنگلج رفته بود، گفت دولت باید تئاتر را در سبد خانوادهها قرار دهد و ...